Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Klanten: wat moet je ermee?

Wil jij dat je klant ambassadeur is? Dat wil zeggen een echt loyale klant die vol lof over jouw organisatie spreekt? Bouw dan je organisatie op volgens de 5 bouwstenen van klantfocus. Marijn van der Starre schreef er een boek over: Klanten, wat moet je ermee? Een preview.

Marijn van der Starre | 19 maart 2018 | 3-4 minuten leestijd

Een ambassadeur is niet zomaar een tevreden klant, nee, het is een compleet tevreden klant. Hij waardeert je producten en dienstverlening met minimaal een 9. Hij is zo tevreden over jouw organisatie, dat hij er zelfs meer voor wil betalen, trouw is, meer koopt en vol lof met anderen over je spreekt.

Maar hoe maak je dan van je klant een ambassadeur? Welke stappen moet je ondernemen? Hiervoor heb ik vijf bouwstenen gedefinieerd die nodig zijn om tot de ultieme klantgerichte organisatie te komen:

1. creëer compleet tevreden klanten

2. missie & visie

3. vakmanschap & bevlogenheid

4. leiderschap

5. onderzoek

1e bouwsteen: creëer compleet tevreden klanten

Je bent ervan overtuigd dat ambassadeurs cruciaal zijn voor je organisatie. Zij zorgen namelijk voor meer omzet en rendement, de juiste focus voor je organisatie, innovatie en last but not least een positieve sfeer.

2e bouwsteen: missie & visie

In de missie & visie van je organisatie staat je klant centraal. De missie & visie is het stuurelement van je organisatie. Je geeft hiermee de doelstellingen aan en vertaalt dit door naar kaders voor afdelingen en medewerkers. Belangrijk is dat al je medewerkers de missie & visie begrijpen. En dat er constant aandacht voor is. Het is een echt levend document.

3e bouwsteen: vakmanschap & bevlogenheid

De basis voor ambassadeurs zijn je medewerkers. Zij hebben direct invloed op je klant en kunnen een ervaring maken of breken. Je wilt dat zij echte vakmensen zijn. Hiervoor introduceer ik taakprofielen. Dé manier waarmee je medewerkers echte vakmensen zijn en blijven. Taakprofielen zorgen dat je medewerkers beschikken over de juiste kennis, vaardigheden, houding & gedrag. Dit heb ik succesvol bij de Efteling ontwikkeld en geïmplementeerd.

Maar het gaat nog verder. Je wilt dat je medewerkers hun werk met passie en energie uitvoeren. Echte bevlogenheid. Want dan doen ze net die stap extra voor je klant.

4e bouwsteen: leiderschap

Leidinggevenden hebben een cruciale rol om van je klant een ambassadeur te maken. Zij verankeren de missie & visie en vertalen dit door in je organisatie. En ze ontwikkelen je medewerkers tot klantgerichte vakmensen.

Voor een klantgerichte organisatie is de faciliterende leiderschapsstijl het meest passend. Deze leiderschapsstijl zorgt dat je medewerkers de juiste verantwoordelijkheden, middelen en voorwaarden krijgen om hun werk optimaal uit te voeren. Zodat medewerkers van je klant een ambassadeur maken.

5e bouwsteen: onderzoek

Je onderzoekt dat wat je aan je klant belooft ook daadwerkelijk wordt gedaan. En die informatie haal je op bij zowel je klanten als medewerkers. Want ook je medewerkers zijn een bron van informatie, dit wordt vaak vergeten. Met de verkregen informatie blijf je verbeteren. Zodat je relevant blijft in de ogen van je klant.

Praktijkvoorbeelden

Maar werkt dit ook? Ik kan alleen volmondig ja zeggen. In mijn boek staan inspirerende voorbeelden van McDonalds, Rabobank, gemeente Eindhoven, Fontys Hogescholen, Atlent en installatiebedrijf Van Eersel.

En mijn eigen ervaring als senior HR adviseur bij de Efteling. Tussen 2011 en 2016 ben ik samen met het Managementteam van Operationele Zaken verantwoordelijk geweest voor een organisatieontwikkeling, gebaseerd op de vijf bouwstenen van klantfocus. Met mooie resultaten. Bezoekers waarderen de Eftelingmedewerkers steeds meer, van een 8,1 in 2011 tot bijna een 9 in 2016. De Net Promotor Score is significant gestegen tot 70%. De verantwoordelijkheden liggen lager en er is minder sturing nodig. Bijzonder, als je bedenkt dat tussen 2011 en 2016 het aantal bezoekers is toegenomen van 3,6 naar 4,8 miljoen.

Marijn van der Starre is oprichter van Klantfocus. Het is zijn overtuiging dat echte klantgerichtheid leidt tot (omzet)groei van je organisatie en ontwikkeling van je medewerker. Hij is de auteur van Klanten: wat moet je ermee?

Over Marijn van der Starre
Mijn naam is Marijn van der Starre. Ik ben de oprichter van Klantfocus. Het is mijn overtuiging dat echte klantgerichtheid leidt tot (omzet)groei van je organisatie en ontwikkeling van je medewerkers. Dat dit werkt blijkt uit de praktijk. Bij de Efteling ben ik als senior HR adviseur samen met het Management Team van Exploitatie verantwoordelijk geweest voor een organisatie-ontwikkeling. Dit heeft geleid tot een forse stijging in waardering van onze medewerkers door onze gasten; van een 8,11 in 2011 naar bijna een 9 in 2016. De Net Promotor Score is gestegen van 52% in 2011 naar 70% in 2016. Het aantal bezoekers is gegroeid van 3,6 miljoen in 2011 naar bijna 4,8 miljoen in 2016. De omzet is fors gestegen. En de kosten zijn gedaald, onder andere doordat het aantal leidinggevenden met ongeveer 25% verminderd is. Mijn kennis, ervaring en diverse onderzoeken op dit gebied heb ik gebundeld in het boek 'Klanten, wat moet je ermee?' Ook andere bedrijven met een sterke klantfocus (McDonald’s, Rabobank, Atlent, Fontys, Installatietechniek Van Eersel, Gemeente Eindhoven) komen daarin aan het woord. Ik heb een stappenplan ontwikkeld om te komen tot een klantgerichte organisatie. Wil je ook een soortgelijk resultaat bereiken? Daar wil (www.klantfocus.nu) je graag bij ondersteunen. Zodat jouw klant een echte ambassadeur wordt!

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden