OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    1813051

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Dossier

    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 16 van 495 resultaten
    recensie
    IT-management / ICT
    15 januari 2015
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    In de zomer van 2007 voerde Walter Isaacson een constante strijd met zijn dochter Betsy over een essay waar ze maar niet aan wilde beginnen. Toen de studie-opdracht eindelijk af was, informeerde Isaacson, die op dat moment net was begonnen aan de biografie van Apple-oprichter Steve Jobs, waar het opstel eigenlijk over ging. De naam Ada Lovelace zei hem hoegenaamd niets. De schepper van het eerste computer-algoritme in de geschiedenis bleek tot zijn verbijstering een voetnoot in de geschiedenis te zijn geworden.
    interview
    Algemeen management
    13 januari 2015
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Creativiteit is niets anders dan het opsporen en oplossen van problemen, zegt Pixar-president Ed Catmull in Creativity, Inc. Met deze definitie in het achterhoofd kan elk bedrijf het succes van zijn filmstudio navolgen. ‘Als je niet op problemen stuit, dan doe je waarschijnlijk iets verkeerd.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    2 december 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    De kunst van het beïnvloeden is een blinde vlek in het bedrijfsleven, zegt de Britse overtuigingsexpert Steve Martin. In klein GROOT presenteert hij samen met co-auteur Robert Cialdini 52 beïnvloedingsstrategieën om met minieme middelen buitensporige effecten teweeg te brengen. ‘Het is een misvatting dat een groot probleem per definitie een grote oplossing behoeft.’
    nieuws
    IT-management / ICT
    25 november 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Het is het ultieme schrikbeeld van menig burger en politicus: een wereld waarin robots zo slim en veelzijdig worden dat ze de mens uiteindelijk overbodig zullen maken. Zoals de inmiddels overleden Nederlandse grootmeester Jan Hein Donner het verwoordde toen hem gevraagd werd hoe hij zich zou voorbereiden op een schaakpartij tegen een computer: ‘Ik zou een hamer meenemen.’ Is die vrees terecht?
    recensie
    Internet en social media
    24 november 2014
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    De Franse filosoof Auguste Comte (1798-1857) geniet wereldwijd faam als de oprichter van de sociologie. Hij was daarnaast ook de stamvader van de sociale natuurkunde, een discipline die gebaseerd is op het idee dat het menselijke gedrag volgens mathematische regels verloopt. Waar de sociologie uitgroeide tot een volwaardige wetenschap, leed de sociale natuurkunde bijna twee eeuwen lang een slapend bestaan, omdat het simpelweg onmogelijk was om bepaalde hypotheses proefondervindelijk te bewijzen.
    interview
    Internet en social media
    20 november 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Dankzij big data kunnen we eindelijk doorgronden wat mensen op de werkvloer werkelijk denken, zegt MIT-hoogleraar Alex Pentland in Sociale Big Data – Opkomst van de data-gedreven samenleving. Dat heeft enorme gevolgen voor ons begrip van creativiteit, samenwerking en innovatie. ‘Leiders met fusieplannen zouden eigenlijk eerst een maand lang gemonitord moeten worden.’
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    27 oktober 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Mensen zijn doorgaans slechte waarnemers, zegt Harvard-hoogleraar Max Bazerman. Daardoor zien we regelmatig informatie over het hoofd die cruciaal is voor het besluitvormingsproces. In Zien wat anderen niet zien legt de gedragspsycholoog uit hoe we een eersteklas observeerder kunnen worden. ‘Beschouw je intuïtie als het startsein voor nader onderzoek.’
    nieuws
    Strategisch management
    27 oktober 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Het boek Business Model Generatie is sinds het verschijnen in 2009 een begrip geworden. In de bestseller legt de Zwitserse ondernemer Alexander Osterwalder samen met onder anderen de Nederlandse adviseur Patrick van der Pijl uit hoe bedrijven gedateerde ondernemingsmodellen ter discussie kunnen stellen en ten goede kunnen keren.
    nieuws
    Mens en maatschappij
    22 oktober 2014
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Hij staat inmiddels bekend als de doemdenker van het internet. In Het ondiepe waarschuwde de Amerikaanse technologie-journalist Nicholas Carr vier jaar geleden dat ons online gedrag ons oppervlakkiger, sneller afgeleid en uiteindelijk dommer maakt.
    interview
    IT-management / ICT
    7 oktober 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Met De uitvinders heeft Steve Jobs-biograaf Walter Isaacson zijn meest ambitieuze project tot nog toe afgeleverd: een honderdzeventig jaar omspannende geschiedenis van de digitale revolutie. Zijn zoektocht langs honderden bekende en minder bekende mensen en teams laat zien dat de meest succesvolle innoveerders opereren op het snijvlak van kunst en technologie. ‘Eenzame knutselaars schrijven geen geschiedenis.’
    nieuws
    Algemeen management
    29 september 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    De Verenigde Naties hieden afgelopen week een klimaattop en we dat hebben we geweten. Zondag werd op tweeduizend plaatsen in de wereld de People's Climate March tegen klimaatverandering gelopen, waarvan de demonstratie in New York meer dan driehonderdduizend mensen trok. En de Amerikaanse president Obama noemde het opwarmen van de aarde 'dé kwestie die de contouren van deze eeuw zal bepalen', meer nog dan terrorisme en mondiale instabiliteit. De rest van de week bezorgden regeringsleiders uit bijna alle landen de straten van Manhattan een doorlopend verkeersinfarct in hun zoektocht naar een passend antwoord.
    recensie
    Economie
    24 september 2014
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    ‘Het project had in de zomer van 2009 mythische vormen aangenomen. Tweeduizend werknemers waren al een tijdje bezig met het aanleggen van een dertienhonderd kilometer lange kabel tussen Chicago en New Jersey. Anders dan bij andere verbindingen moest de sleuf echter kaars- en kaarsrecht zijn. Niemand die wist waarom de kabel dwars door bergen en onder rivierbeddingen door moest lopen. Niemand die het eigenlijk ook iets kon schelen. De werkloosheid in Amerika was op dat moment zo hoog dat de arbeiders dankbaar waren dat ze überhaupt een baan hadden.’
    nieuws
    Economie
    15 september 2014
    Jeroen Ansink
    1-2 minuten leestijd
    Vandaag is het zes jaar geleden dat investeringsbank Lehman Brothers ten onder ging aan onverantwoorde speculaties met kredietderivaten. De wereldeconomie likt nog steeds de wonden van de massale crisis die daaruit voortvloeide, maar Wall Street is volgens bestseller-auteur Michael Lewis alweer ondergedompeld in het volgende schandaal.
    interview
    Algemeen management
    9 september 2014
    Jeroen Ansink
    5-7 minuten leestijd
    De entertainmentindustrie wordt steeds afhankelijker van megahits, zegt de Nederlandse Harvard-hoogleraar Anita Elberse in Blockbusters. Het creëren van een kaskraker is inmiddels een doelbewuste strategie waarbij bijna het volledige productie- en marketingbudget naar slechts enkele projecten per jaar gaat. ‘De blockbuster-strategie zal ook tot de rest van het bedrijfsleven doordringen.’
    recensie
    Leiderschap
    8 september 2014
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Ondernemingen zijn verslaafd aan dopamine, stelt de Amerikaanse denker Simon Sinek in Een voor allen, allen voor een. Dat verwoest de gemeenschapszin en creëert een permanent gevoel van onveiligheid. Een flinke dosis oxytocine moet de oplossing bieden.
    recensie
    Algemeen management
    3 september 2014
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Soms verschijnt er een businessboek waarbij je je afvraagt waarom het al niet veel eerder is geschreven. Hoewel er op managementgebied alleen al in de Verenigde Staten jaarlijks zo'n tienduizend nieuwe titels bijkomen, zijn er in het genre kennelijk nog steeds witte vlekken die moeten worden ingevuld. Scaling up excellence van Stanford-hoogleraren Robert Sutton en Huggy Rao is zo'n boek.
    interview
    Algemeen management
    2 september 2014
    Jeroen Ansink
    5-7 minuten leestijd
    Traditionele innovatietheorieën zijn achterhaald, zegt de Amerikaanse adviseur Larry Downes in Big Bang Disruption. Disruptieve innovaties verlopen niet meer via een geleidelijk proces, maar komen zo onverwacht dat ze gevestigde bedrijven binnen een mum van tijd kunnen wegvagen. ‘Wees bedacht op een dynamiek van mislukking, mislukking, mislukking, doorslaand succes.’
    interview
    Verandermanagement
    30 augustus 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    In een wereld die voortdurend verandert is out of the box-denken niet meer efficiënt, zegt Boston Consulting Group-adviseur Luc de Brabandere in Thinking in new boxes. Dat betekent dat bedrijven voortdurend op zoek moeten gaan naar nieuwe denkpatronen. ‘Leiders moeten hun strategie de tijd gunnen die er eigenlijk niet is.’
    recensie
    Algemeen management
    21 augustus 2014
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Vraag jezelf af, wanneer heb je voor het laatst echt de tijd genomen om rustig na te denken? Is het een kwestie van dagen, weken, of misschien zelfs maanden? Volgens George Bernard Shaw waarschijnlijk het laatste. ‘Weinig mensen denken vaker dan twee of drie keer per jaar,’ placht de Britse schrijver en oprichter van de London School of Economics te zeggen. ‘Ik heb een internationale reputatie voor mezelf opgebouwd door eens of twee keer per wéék na te denken.’
    interview
    Leiderschap
    18 augustus 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Organisaties kunnen pas optimaal presteren als de leiders een cirkel van veiligheid creëren, zegt Simon Sinek in Een voor allen, allen voor een. In dit soort bedrijven behoren zelfs ontslagrondes tot het verleden. ‘Jack Welch is een voorbeeld van hoe het níet moet.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden