OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 5 van 135 resultaten
nieuws
Algemeen management
19 februari 2009
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
Kan een grote multinational als online winkel Amazon.com nog innovatief zijn? Met deze vraag luisterde Werner Vogels, de Nederlandse chief technology office van het bedrijf, een bijeenkomst van de Amsterdamse Innovatie Motor op. Zijn antwoord: yes, we can!
recensie
Algemeen management
13 februari 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
‘Het eerste praktijkboek voor middle managers’, staat er op de omslag van het boek Tot aan je middle in het management van Hans van der Aar en Martijn Adelmund. Het is inderdaad een boek waar je als manager nu eens echt iets aan hebt.
recensie
Werk en loopbaan
11 februari 2009
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
Filosofie begint met verwondering. Wat gebeurt er als een filosoof (Alain de Botton) die nog nooit één dag van zijn leven in een kantoor of een fabriek heeft doorgebracht, de wereld van de arbeid bestudeert en beschrijft? In ieder geval ontstaat er een prachtig geschreven boek (Ode aan de arbeid) dat de nodige vraagtekens plaatst bij de vanzelfsprekendheid waarmee wij ons wijden aan die ene menselijke activiteit die zo belangrijk lijkt: werk.
nieuws
Economie
2 februari 2009
Ben Kuiken
4-5 minuten leestijd
Is The Long Tail, de economische theorie dat door de komst van internet er geld te verdienen valt in nichemarkten, een fabel? Volgens twee onderzoekers van de Britse auteursrechtenorganisatie MCPS-PRS wel. De bedenker van de theorie, Chris Anderson, verdedigt zich met hand en tand en krijgt gelijk van de webwinkels. Althans, een beetje.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
27 januari 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Wat is de zin van mijn bestaan? Hoe word ik gelukkig? In zijn nieuwste boek Seks & Geld, Geluk & Dood, gaat Nederlands grootste managementdenker Manfred Kets de Vries in op de grote levensvragen waarmee managers bij hem aankloppen. Nu alleen maar hopen dat ze de antwoorden ook willen horen.
recensie
Algemeen management
16 januari 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Managers geloven graag in sprookjes, alleen zijn ze zich daar zelden van bewust. Met deze stelling opent Stef Blom zijn boek Waarom managers in sprookjes geloven. Jammer dat hij zijn theorie niet wat verder heeft uitgewerkt.
recensie
Leiderschap
15 januari 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Wat kunnen dertigers van vandaag leren van de generatie voor hen, de babyboomers die momenteel het pluche bezetten? Met deze vraag togen twee jonge honden, Wouter Hart en Harry Sonnenschein, naar de paleizen van de Nederlandse captains of industry. Het resultaat, het boek Leiders van vandaag, lessen voor morgen, is teleurstellend, waarschijnlijk omdat de twee auteurs maar niet over hun enorme bewondering voor deze iconen van weleer heen konden stappen.
interview
Personeelsmanagement
30 december 2008
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
De organisatie is een kudde waarin iedereen zijn plek moet weten. Dit is, kort samengevat, de mening van Rolf Baarda en Glenn Frijde. In hun boek Human Business Engineering schoppen de belonings- en organisatieadviseurs tegen een aantal heilige huisjes en geven een model waarmee ‘iedereen op termijn zal gaan werken.’ We bellen met Rolf Baarda.
recensie
Strategisch management
14 december 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Communication by NETwork lijkt op het eerste gezicht het zoveelste boek over de netwerksamenleving. Maar wie verder leest, merkt dat communicatieadviseur Henk Buis een interessante invalshoek heeft gevonden en zelfs oplossingen geeft voor een aantal van de grote maatschappelijke vraagstukken.
nieuws
12 december 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Zet zeven heren op een podium, laat ze praten over de toestand in de wereld en je weet één ding zeker: het wordt geen vrolijke boel. Zeker nu niet, nu de wereld is ondergedompeld in een diepe recessie, de aarde opwarmt en er wordt gesproken over een serieus moreel verval. Gelukkig was er nog een borrel na afloop van het jaarlijkse FD Outlook Summit, zodat het publiek de meest sombere gedachten kon wegspoelen met wijn en lekkere hapjes.
nieuws
Economie
5 december 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired en auteur van het boek The Long Tail, legt momenteel de laatste hand aan zijn nieuwste boek: Free. Het zal, zo heeft hij aangekondigd, ook Gratis zijn. Maar hoe doet hij dat dan? En wat vindt zijn uitgever daarvan? Op verkenning naar de grenzen van het uitgeven.
recensie
Verandermanagement
4 december 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In hun boek Onveranderbaarheid van organisaties vragen Leike van Oss en Jaap van ’t Hek aandacht voor de slecht begrepen en nauwelijks gewaardeerde kant van organisaties: haar identiteit. De auteurs sturen alle verandermanagers weer terug in hun hok.
interview
Marketing
2 december 2008
Ben Kuiken
5-7 minuten leestijd
Waarom blijven sommige ideeën hangen en andere niet? De broers Dan en Chip Heath schreven hierover het boek Made to Stick (De plakfactor), dat prompt managementboek van het jaar werd in de VS. Dan Heath sprak op een congres in Antwerpen en Boekcover mocht hem een paar vragen stellen.
achtergrond
Algemeen management
25 november 2008
Ben Kuiken
9-13 minuten leestijd
Je bent creatief, of je bent het niet. Althans, dat is wat veel mensen denken. Toch worden er boeken volgeschreven over Creativiteit en innovatie en honderden congressen per jaar georganiseerd over het onderwerp. Zoals het World Creativity Forum in Antwerpen. Boekcover reisde af naar het Zuiden en wilde het nu wel eens weten: creativiteit, is dat te leren?
nieuws
21 november 2008
Ben Kuiken
3-5 minuten leestijd
Innovatie dreigt een hype te worden. Dat zou desastreuze gevolgen kunnen hebben voor de wereld en haar bewoners, want als we momenteel iets nodig hebben, dan zijn het wel radicaal nieuwe ideeën. Dat vergt wel van ons dat we opnieuw naar de wereld leren kijken. En dat is lastig. 'Mensen zijn namelijk niet zo goed zijn in het bedenken van radicaal nieuwe dingen', zegt Tom Kelly, directeur van het Amerikaanse bedrijf IDEO en schrijver van het boek 'The ten faces of innovation'.
nieuws
Economie
20 november 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Terwijl 'den Hollanders' blijven praten over innovatie, organiseren de Vlamingen in Antwerpen een inspirerend forum over creativiteit. Met veel praktische voorbeelden en inspirerende sprekers. Zo kan het dus blijkbaar ook. Nee, zo moet het.
recensie
Financieel management
18 november 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Hebben bankiers een geweten? Wie de puinhopen van de huidige kredietcrisis beziet, moet daar ernstig aan twijfelen. Ex-bankier Hans Ludo van Mierlo ondernam met zijn boek Gepast en ongepast geld een zoektocht naar het geweten van banken en schetst een ontluisterend beeld.
nieuws
Algemeen management
6 november 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Succesauteurs Bob Sutton en Jeffrey Pfeffer hebben een nieuw boek waarin ze de vloer aanvagen met managementadvies: Management Advice: Which 90% Is Crap? Dat meldt althans managersonline.nl op zijn website. Enig gegoogle leert ons dat managersonline zelf tamelijk ‘full of crap’ is.
interview
Financieel management
6 november 2008
Ben Kuiken
4-6 minuten leestijd
Een beter moment had Hans Ludo van Mierlo zich nauwelijks kunnen voorstellen voor zijn boek Gepast en ongepast geld, een zoektocht naar het geweten van banken en andere financiële dienstverleners. Terwijl de ene bank op zijn grondvesten schudt en de andere aan het infuus ligt bij de overheid, gaat Van Mierlo op zoek naar de oorzaken van dit debacle. Zijn conclusie: banken mogen nooit hun maatschappelijke functie verwaarlozen.
recensie
Algemeen management
18 september 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Het boek Oh, wat zijn we creatief! van consultant Peter ten Hoopen en FD-journalist Marleen Janssen Groesbeek bevat weinig verrassingen, maar blijkbaar moeten we sommige boodschappen vaak horen om het tot ons te laten doordringen.