OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 7 van 135 resultaten
achtergrond
Economie
20 mei 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
De topmannen van Nederlandse bedrijven zijn boos. Boos omdat ‘men’ hun salaris te hoog vindt. Dreinend dreigen ze weg te gaan uit Nederland.
recensie
Algemeen management
19 mei 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Ondernemers zijn doeners, geen denkers. Ze beginnen met een idee, voeren dat uit, en als het een goed idee is, verdienen ze er nog geld mee ook en groeit hun bedrijf. Zo simpel kan het zijn. Maar in ieder ondernemersleven komt een moment dat het niet meer zo simpel is. Dan groeit het bedrijf naar een bepaalde omvang en moeten er keuzes worden gemaakt. Gaan we voor verdere groei of blijven we zo groot als we nu zijn? En als we willen groeien, hoe organiseren we dat dan? Hoe maken we ons bedrijf meer waard?
nieuws
Algemeen management
7 mei 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Hooguit vijf procent van de Nederlandse ondernemers in het mkb denkt erover zijn bedrijf binnen drie jaar te verkopen, blijkt uit onderzoek van Grant Thornton. Hoe zit dat dan met al die babyboomers die massaal van hun bedrijf af wilden?
nieuws
Algemeen management
6 mei 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Durf is de belangrijkste eigenschap die een manager nodig zal hebben, stelt Henk Volberda in een ingezonden brief in het FD. Erg concreet wordt hij helaas niet.
recensie
Strategisch management
5 mei 2008
Ben Kuiken
1-3 minuten leestijd
Het boek Kus de visie wakker begint met het voorbeeld van de Amerikaanse koffieketen Starbucks. Dat lijkt, achteraf gezien natuurlijk, niet het meest gelukkig gekozen voorbeeld: enige maanden na het verschijnen van het boek van het driemanschap Samhoud, Geelhoed en Van der Loo kwam Starbucks in zwaar weer terecht.
nieuws
Organisatiekunde
2 mei 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Nederland is kampioen telewerken: 1 miljoen Nederlanders werken regelmatig thuis. Toch blijft telewerken ook in ons land nog beperkt tot de vrijdag (als het toch al rustig is op de weg) en even de mail checken voordat men in de auto stapt.
recensie
Strategisch management
29 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Wat onderscheidt een goede zakelijke dienstverlener van een slechte? Dat hij zijn werk goed doet, zou je zeggen, maar zo simpel is het helaas niet. ‘Zijn werk goed doen’ is een vereiste, maar geen onderscheidende factor. Net zo min als integriteit of de wil om samen te werken. Deze drie elementen, competentie, integriteit en samenwerken, vormen de onderdelen van het vertrouwensmodel van Mayer, Davis en Schoorman waar management consultant Eva van der Fluit zich grotendeels op baseert in haar boek Professional zoekt groei.
nieuws
Marketing
21 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Joseph Pine was in Nederland ter promotie van zijn boek over Authenticiteit. Erg authentiek was het helaas niet.
recensie
Marketing
15 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Over weinig onderwerpen wordt meer gesproken en geschreven dan over innovatie. Terecht, want om te kunnen overleven zullen bedrijven steeds weer nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen moeten ontwikkelen. Maar de grote vraag is natuurlijk altijd: hoe doe je dat, innoveren? Roland en Rogier van Kralingen geven in De groeimotor het antwoord.
recensie
Algemeen management
14 april 2008
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
In Heeft iemand de overhead gezien? pleiten Berenschotters Mark Huijben en Arno Geurtsen voor een rationele benadering van dit meest onbegrepen en verguisde onderdeel van de bedrijfsvoering.
recensie
Algemeen management
13 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Sprookjes hebben een grote zeggingskracht, niet alleen voor kinderen, maar juist ook voor volwassenen. Wie kent bijvoorbeeld niet het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer? En wie begrijpt niet de moraal van dit verhaal, namelijk dat als de keizer zo belangrijk en machtig is geworden dat niemand hem meer tegen durft te spreken, er dan een dag komt dat de keizer zonder kleren over straat loopt. Totdat een kind roept: ‘Hij heeft geen kleren aan.’
recensie
Marketing
13 april 2008
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Een vlaggetje in een drol, mannen in hun ondergoed langs de A4: zo simpel kan Guerrillamarketing zijn. Maar pas op, schrijft journalist Cor Hospes in zijn boek over deze vorm van reclame: als je het niet goed doet, kan het tegen je gaan werken.
nieuws
Algemeen management
7 april 2008
Ben Kuiken
En weer is een Nederlands bedrijf aan de sprinkhanen overgeleverd. Ondanks hevig verzet van werknemers en management, wordt het industriële concern Stork overgenomen door de Britse investeerder Candover. Na de overname wordt Storks divisie Food Systems verkocht aan de IJslandse grootaandeelhouder Marel.
recensie
Algemeen management
13 januari 2008
Ben Kuiken
3-5 minuten leestijd
Of willen ze mij gewoon niet begrijpen? Met deze vraag, die veel managers bezighoudt, opent het boek Pimp je afdeling van Jeroen Busscher. De Duitse filosoof Friedrich Nietzsche heeft er een mooi, verhelderend beeld voor. Zijn collega Wittgenstein heeft een antwoord.
nieuws
Algemeen management
12 december 2007
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
De bonussen van ceo’s zijn in de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld, kopte het FD maandag. Een relatie tussen de hoogte van de bonus en de prestaties van het bedrijf is zwak. Het geeft maar weer eens aan hoe moeilijk het is om weerstand te bieden aan het grote geld en trouw aan jezelf te blijven.