Heel veel kleine bedrijven ploeteren en maken maar net genoeg winst om te blijven bestaan, hoe hard ze ook hun best doen. Vaak geven ze de markt de schuld, maar het is zelden de schuld van de markt. Er zijn immers ook bedrijven in dezelfde branche die heel goed presteren. De vraag is dan ook: wat doen zij anders?
Professionals hebben een plan
Als kind was The A-Team mijn favoriete tv-serie. Alle afleveringen eindigden steevast met Hannibal die op zijn sigaar kauwt en triomfantelijk mompelt: ‘I love it when a plan comes together.’ In beroepen waar er veel op het spel staat, wordt altijd een goed doordacht plan gevolgd. Artsen volgen een behandelplan, piloten volgen een vluchtplan en militairen volgen een aanvalsplan. Hoe zou jij het vinden als een arts tegen je zou zeggen: ‘Ik heb geen plan. Ik doe maar wat.’ En toch is dat precies wat veel bedrijven doen. Zorg ervoor dat dat jou of jouw bedrijf niet overkomt. Hoewel niemand succes kan garanderen, verhoogt een goed plan de kans van slagen aanzienlijk.
Het verkeerde soort plan
Toen ik begon met mijn eerste bedrijf was ik slim genoeg om te beseffen dat een businessplan belangrijk was voor mijn succes. Dankzij de hulp van een bedrijfsadviseur – die zelf nog nooit een succesvol bedrijf had gerund – was ik niet alleen een paar duizend euro armer, maar beschikte ik over een document waaraan de meeste ondernemers niet eens beginnen: een businessplan. Dat plan was honderden pagina’s lang, maar in feite was het een hoop onzin. Toen het plan klaar was, bladerde ik er snel doorheen en ... gooide het in de prullenbak, boos op mezelf dat ik geld had verspild aan die nepadviseur.
Vilfredo Pareto en de 80/20-regel
Vilfredo Pareto was een Italiaanse econoom die het was opgevallen dat 80% van het land in Italië in handen was van 20% van de bevolking. Het Pareto-principe – beter bekend als de 80/20-regel – was geboren. Het blijkt dat die 80/20-regel op veel meer situaties van toepassing is. Zo is 80% van de bedrijfswinst afkomstig van 20% van de klanten en 80% van de klachten afkomstig van 20% van de gebruikers. In essentie kun je dus 80% van je werk schrappen, die tijd gebruiken om voor de tv te hangen, en nog steeds 80% van de resultaten behalen die je normaal gesproken haalt. En als je niet 80% van je tijd op de bank wilt hangen, dan is meer doen van dat 20%-werk je snelweg naar succes.
De 64/4-regel
Als je al vindt dat de 80/20-regel fantastisch is, dan zal de 64/4-regel je helemaal van je sokken blazen. Je kunt de 80/20-regel namelijk ook op zichzelf toepassen. Neem je 80% van 80% en 20% van 20%, dan resulteert dat in de 64/4-regel. Met andere woorden, het merendeel van je resultaten (64%) is het gevolg van 4% van je acties. Maar wacht even... Dus 96% van wat je doet, is totaal niet effectief en eigenlijk tijdverspilling?
Het best bewaarde geheim
Er is één ding dat succesvolle ondernemers onderscheidt van ploeterende ondernemers: ploeterende ondernemers spenderen tijd om geld te besparen, terwijl succesvolle ondernemers geld spenderen om tijd te besparen. Je kunt altijd aan meer geld komen, maar je tijd kun je maar één keer besteden. Je moet er dus zeker van zijn dat datgene waaraan je je tijd besteedt, ook de meeste impact heeft. Dat is het hefboomeffect en het hefboomeffect is het best bewaarde geheim van succesvolle ondernemers.
Deze impactvolle hefboomactiviteiten zijn de activiteiten die de 20% vormen bij de 80/20-regel en de 4% bij de 64/4-regel. Als je meer succes wilt hebben, moet je dus meer aandacht besteden aan de dingen met het grootste hefboomeffect. En veruit de grootste hefboom voor ieder bedrijf is: marketing. Als je 10% beter wordt in marketing, dan heeft dat een exponentieel effect op je netto resultaat.
Een marketingplan van 1 pagina
Hoewel mijn vuistdikke businessplan een nutteloos document was, bleek een deel van het planningsproces heel waardevol voor mij te zijn: het maken van een marketingplan. Het marketingplan was het 20%-deel van het businessplan dat voor 80% van het resultaat zorgde. Met dat inzicht in gedachten begon ik met het coachen van kleine ondernemers. Een belangrijk onderdeel was het schrijven van een marketingplan...
Je raadt het al, dat lukte maar weinig ondernemers. Het schrijven van een marketingplan is een complex en arbeidsintensief proces waar de meeste ondernemers geen zin in hebben. Ik moest het schrijven van een marketingplan dus simpel, praktisch en nuttig maken voor ondernemers. Voilà, het ‘Marketingplan van 1 Pagina’ was geboren. Dit superkrachtige marketingplan is de 4% moeite die 64% (of meer) van het resultaat oplevert. Dankzij dit proces kunnen we honderden pagina’s en duizenden uren denkwerk terugbrengen tot één pagina die al in 30 minuten ingevuld kan worden.
Het is een plan dat je aan de muur van je kantoor kunt ophangen en voortdurend kunt zien en verbeteren. En het is praktisch. Er is geen voorkennis vereist: je hoeft niet eerst een MBA te volgen om het plan te kunnen maken of begrijpen. Veel meer van mijn coachees slaagden er eindelijk in een goed marketingplan op papier te krijgen. Met als resultaat dat ze dankzij een duidelijke marketingstrategie een enorme groei hebben doorgemaakt.
Over Allan Dib
Allan Dib is een serieondernemer, rebelse marketeer en tech-expert. Hij heeft verschillende bedrijven opgericht, uitgebouwd en met succes verkocht. Hij helpt bedrijven om met behulp van marketing en technologie supersnel te groeien. Hij is een veelgevraagde businesscoach, consultant en spreker en deelt zijn bewezen strategieën en slimme tactieken met mensen over de hele wereld.