Businessideeën zijn er genoeg. Het probleem is dat er weinig goed zijn. Om te weten of ze goed zijn, moet je ze eigenlijk testen. In Businessideeën Testen helpt David Bland (samen met Alexander Osterwalder van het Business Model Canvas) je hiermee op weg,
In mijn praktijk heb ik menig design thinking proces doorlopen. Vaak waren deelnemers enthousiast over hun idee, maar konden ze moeilijk uitleggen waarom het zou werken. De drempel om over de drempel naar buiten te gaan bleek vaak best groot. Bovendien wisten ze vaak niet wat ze precies moesten testen.
Bland biedt een routekaart door het testlandschap. Allereerst onderscheidt hij vragen over haalbaarheid, wenselijkheid en levensvatbaarheid. Bij het ene vraagstuk gaat immers over de productie, soms over of consumenten het willen, en een andere keer over of er wel genoeg marge te behalen is. Hij legt deze vragen vervolgens over het Business Model Canvas.
Vervolgens kijkt hij naar welke fase je in het proces zit, en naar welk type propositie je eigenlijk wil testen. Hierdoor kom je bij 1 van de 44 experimenten terecht die antwoord geven op jouw vraag,
Bland's boek past perfect in de serie van Osterwalders Canvassen. Het staat vol met heldere voorbeelden, goede graphics en duidelijke stappenplannen. Wat ik extra sterk vind is dat het je niet gewoon een aantal methodes aan reikt, maar je door heldere vragen te stellen - als een choose your adventure boek - je bij het perfecte experiment aflevert. Businessideeën Testen is daarmee een essentieel boek voor wie de stap van idee naar realisatie wil maken.
Over Rick Lindeman
Rick Lindeman is Master Facilitator en Veranderaar. Daarnaast is hij Auteur van het Natuurcanvas.
Hij is de oprichter van het Faciliteer Atelier. Dit verzorgt strategische workshops voor klanten zo breed als de Indonesische overheid en de Nederlandse Gamedeveloper community.