Ik vind gedrag van mensen sowieso een boeiend onderwerp en ik ken allerlei manieren om gedrag op een positieve wijze beïnvloeden, maar met Het bromvliegeffect trekken Eva van den Broek en Tim den Heijer alle registers open op dat vlak. Onderbouwd met tal van wetenschappelijke onderzoeken, waarvan sommige bovendien leuk zijn om meteen uit te testen met de dichtstbijzijnde huisgenoot, collega of wie er maar voor te strikken is. Het is ook een van de boeken in de kast met de meeste ezelsoren en post-its er tussen. Of nou ja, het staat eerlijk gezegd niet in de boekenkast. Het ligt op mijn bureau, want ik pak het er voorlopig nog vaak bij om op te zoeken welke bromvlieg ik nu weer ben tegengekomen. Of zelf ga inzetten, dat ook.
Bijna 70 bromvliegen
De bromvlieg waar dit boek over gaat vindt zijn oorsprong in de bromvliegstickers die soms in herentoiletten worden geplakt, zodat er een beetje goed gericht wordt. Scheelt veel schoonmaakkosten voor bedrijven. Simpele oplossing, veel effect. De bromvliegen zijn dus kleine - vaak alledaagse - dingen die soms niet en soms wel opvallen. Ze zorgen ervoor dat jij, ik en veel anderen iets doen of laten zonder dat we het doorhebben. Vaak geeft het je een verbaasde glimlach. Andere keren is het bijna irritant om te ontdekken dat je ergens vaak intrapt. Het punt is dat áls je ze kent doordat je dit boek aan het lezen bent, je soms verbluft staat van hoe vaak ze worden toegepast. Wat niet erg is, integendeel. Neem het warm glow-effect, want aardig doen is nou eenmaal fijn. Of de because validation, omdat iemand meer geneigd is om iets te doen als daar een goede reden voor is. Ook geinig en waar, want gelukkig is niemand perfect: het Pratfall-effect, waarbij iemand meer respect krijgt als hij of zij een foutje maakt.
hyperbolic discounting
Zelf blijk ik zo nu en dan last te hebben van hyperbolic discounting, omdat ik echt zeker weet dat ik een taak dan-en-dan gereed heb om vervolgens op dat moment te realiseren dat ik mezelf een tikje overschat heb. Typisch voor veel mensen, denken dat je toekomstige zelf echt alles wel kan. Gelukkig is er ook een oplossing: de implementatie-intenties. En ik gebruik in mijn bedrijf een aantal bromvliegen, zoals het bandwagon-effect en het but-you-are-free-effect. Voor wie inmiddels denkt, tjongejonge wat een boel effecten staan er in dat boek! Klopt, dat komt dan weer door het Effect-effect. Mensen vinden een fenomeen interessanter als het een naam met ‘effect' heeft.
Voor elk doel een bromvlieg
Ik kan je aanraden je eerst een keer onder te dompelen in heel het boek en in het wijde wereld te ontdekken welke bromvliegen je tegenkomt. En dan is het daarna interessant om te kijken welke bromvliegen jou verder kunnen helpen. Elk hoofdstuk pakt een doel beet - van gemak tot de kracht van aantrekking - en daar vind je de tips om te gebruiken. Zolang je alles met de juiste intenties blijft doen, wordt contact met anderen nóg leuker!
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.