Mensen worden robots, robots worden mensen biedt geen droge opsomming van technische vooruitgang, maar een goede uitleg met daarbij voorbeelden hoe een stukje van die techniek wordt toegepast. Geen fantasie dus, maar realiteit die in de startblokken staat.
Vertalen
De meeste voorbeelden in het boek komen uit de zorg en transport, maar zijn prima te vertalen naar andere sectoren. Dat maakt het boek ook interessant voor anderen, waaronder marketeers zoals ik. Disruptie ligt op de loer en met het lezen van dit boek ben je aardig up to date over wat er de komende jaren zou kunnen gaan veranderen.
Druppels
De auteur, Mike van Rijswijk, heeft een mooie metafoor die de ontwikkeling van de technieken en hun snelheid treffend weergeeft: als regendruppels op een raam vallen ontstaat er een boeiend schouwspel. Eerst vallen vele druppels op het raam en de druppels groeien, dan zie je de eerste druppel bewegen, hij zakt naar beneden. Hij treft een ander druppeltje en ze vloeien samen, de grotere druppel zakt verder en komt nog een druppel tegen die ook weer opgenomen wordt. De druppel zakt nu sneller en neemt vele druppeltjes mee en schiet dan ineens door naar beneden.
Aankoopbeslissing
Het leuke van dit boek is dat je jezelf continu vragen kunt stellen... Bijvoorbeeld; stel dat mijn garage op afstand ziet wanneer mijn banden versleten zijn en deze ook vervangt op het moment dat ik de auto die dag toch niet nodig heb. Of mijn supermarkt gewoon wekelijks mijn basisvoorraad aanvult omdat hij die op afstand in de gaten houdt? Mijn beslissing over wat ik koop ligt dan van tevoren vast. Voor marketeers betekent dat dat iemand laten switchen naar een ander merk een hele uitdaging wordt...
Een aanrader, ook voor de moderne marketeer die voorbereid wil zijn op wat komen gaat, en dat is een hoop. We staan pas aan het begin van grote veranderingen die door technologie mogelijk worden. Als marketeer mag je daardoor niet laten verrassen.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.