Het ontstaan van 'Leiders van vandaag - lessen voor morgen' komt voort uit de ervaring dat er een groot gat bestaat tussen de oudere huidige 'leiders' en de toekomstige jonge 'leiders'. Om van de ervaringen van de ouderen te leren, besloten de auteurs enkele van hen te interviewen om er achter te komen wat de lessen voor hen kunnen zijn. Ze vonden negen zeer respectabele managers die hun ervaringen met hen wilde delen. Deze managers zijn: - Jan Baan, voormalig eigenaar van Baan Company; - Jan-Willem van den Braak, voormalig directeur Sociale Zaken van het VNO-NCW; - Wil Derkse, hoogleraar Radboud Universiteit Nijmegen; - Karel Noordzij, bekend door zijn rol bij PGGM en de man die de NS weer op de rails heeft gekregen; - Teun Hadjono, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam; - Frits Philips jr., de kleinzoon van de beroemde Frits Philips; - Kees Storm, voormalig CEO van AEGON; - Johan Verstraeten, hoogleraar in de theologie in Leuven; - en als laatste maar zeker niet de minste: Doekle Terpstra, voormalig voorzitter van het CNV. Allen interessante mannen die ons met hun ervaring zeker iets kunnen leren. Jammer dat er geen vrouwen bij waren, dat had het boekje nog interessanter kunnen maken. De interviews zijn niet letterlijk weergegeven. Hart en Sonnenschein hebben ervoor gekozen om de informatie te rangschikken op onderwerp. Mijns inziens een goede keuze, want hiermee wordt het onderwerp de leidraad en niet de ego's van de personen, hoe interessant ze misschien ook mogen zijn. De auteurs zijn erin geslaagd om wezenlijke onderwerpen te selecteren die meer vanuit persoonlijkheidskenmerken komen en minder vanuit een organisatorische grondslag. Verwacht dus niet dat je in dit boekje meer kunt vinden omtrent strategie, visievorming, management of meer organisatorische vraagstukken. Daar gaat het niet over. Zaken als relativeren, essentie, inspiratie, zelfdiscipline, ontspanning en plezier staan centraal: daarover geven de geïnterviewde personen hun mening en maken ze je deelgenoot van hun ervaringen. Ze doen dat heel openhartig en zonder poeha. Een aantal van hen geeft ook aan dat zaken gewoon op zijn pad kwamen. Dat ze nooit gedacht hadden, laat staan er naar gestreefd hebben, in die posities terecht te zullen komen. Het boekje geeft u dus een behoorlijke kijk in de keuken, of beter gezegd in het leven van een aantal gerenommeerde managers. De auteurs hebben ervoor gekozen om alleen dit weer te geven en niet te onderbouwen met theorieën of modellen. Het is meer in de trend van: lees het en doe er uw voordeel mee. Dat maakt het boek ook toegankelijk, zeker voor de jongere managementgeneratie die eraan zit te komen. Klasse ook van de auteurs dat ze er een boekje van gemaakt hebben waarin de essentie staat zonder het verder op te kloppen. Ik moet dan ook zeggen dat het begrip 'boekje' waarmee ze hun eindresultaat aanduiden, meerdere betekenissen heeft. Waarbij de associatie dat het klein en minder waardevol zou zijn, zeker niet opgaat.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.