Even doorbladeren deed mijn enthousiasme enkel groeien. Dit is leuk! Een boek dat anders is dan anderen, daar hou ik van. En dat is ook wat schrijver Jim Stolze met 'Uitverkocht!' wil vertellen: doe het anders dan anderen. Weg met de traditionele manier van werken. Welkom in de aandachtseconomie!
Mijn aandacht is in ieder geval getrokken door 'Uitverkocht' en ik ben benieuwd waar de aandachtseconomie daadwerkelijk over gaat. Wees niet bang dat u uw bedrijf in felroze of appeltjesgroen moet gaan uitdragen. Aandacht zit in veel meer zaken dan een opvallende buitenkant. En dat leest u uitgebreid in dit boek. Omdat het wellicht voor u een nieuwe manier van denken wordt, geeft de schrijver eerst inzicht in de achtergrond van de aandachtseconomie.
Hij legt dit uit aan de hand van het traditionele businessmodel, waarbij u klanten, producten of diensten en uiteindelijk winst hebt. Dat is mooi, maar het werkt niet meer voor de toekomst. Waar het meer en meer om draait is reputatie: Return on Investment versus Return on Attention. Uiteindelijk behaalt u met oprechte aandacht veel meer winst in al haar facetten. Dat doet u door te kijken naar zes strategieën die stuk voor stuk in dit boek omschreven worden. Dat begint bijvoorbeeld met het creëren van schaarste, want dat creëert aandacht.
Denk aan het succes van Groupon (aanbieding zijn daar beperkt geldig) of webwinkels waar u alleen mag kopen als u door een ander uitgenodigd bent om lid te worden. En schaarste is voor iedereen te creëren, want u bent immers op een of meer punten onderscheidend van uw concurrenten. Het is maar net hoe u zichzelf in de markt zet.
In het verlengde daarvan is het interessant om te lezen over de strategie Waarde. Vraagt u een vast bedrag of uw product? Rekent u uurtje-factuurtje? Klanten kopen iets waaraan zij behoefte hebben en zijn bereid daar een bepaald bedrag voor te betalen. Dat kan zomaar meer zijn dan uw huidige prijzen. Durft u het aan om uw vaste prijzen (deels) los te laten en betaald te worden naar de waarde die uw klanten ervoor overhebben?
Vervolgens doorloopt Stolze de strategie 'Filters', over hoe informatie gefilterd wordt door klanten. En hoe u er vervolgens uit kunt springen. De strategie 'Delen en Weggeven'. Ofwel: geef iets weg en u zult zien dat u er iets voor terugkrijgt. In de huidige tijd is er zoveel informatie gratis beschikbaar via internet, dat u alleen al daarmee uw expertise kunt laten zien. Betalende klanten komen vervolgens naar u toe, omdat ze u als expert zien en vertrouwen.
Tot slot komt 'Service' voorbij. Hoe kan het ook anders, want met service kunt u een groot verschil maken. Als het gaat over aandacht voor uw klanten, dan zijn de mogelijkheden eindeloos binnen deze strategie. Stolze schrijft in een mix van uitleg, tips en praktijkvoorbeelden. Bekende en minder bekende bedrijven en personen passeren de revue in de voorbeelden. Zijn eigen ervaringen met onder meer Startpagina en TEDx keren geregeld terug. Soms misschien iets te veel. Maar ach, hij heeft er heel wat moois mee bereikt en het draagt bij aan het boek. Alles leest vlot, zet aan tot denken en – hopelijk – tot handelen. Een boek om met aandacht te lezen!
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.