Jim Stolze begint zijn boek 'Uitverkocht! - Welkom in de aandachtseconomie' met te stellen dat het economisch model waarop onze samenleving stoelt helemaal om moet. Fabrieken worden als gevolg van de globalisering elke dag elders nagebouwd voor de helft van de kosten. Kennis is als gevolg van de democratisering van iedereen. En als je kijkt naar de behoeftes van de moderne westerse consument: die heeft alles al. Die wil niets, hooguit een beetje meer tijd. Wat kunnen bedrijven nog doen om zich te onderscheiden?
Het antwoord van de auteur hierop is 'aandacht'. Welkom in de aandachtseconomie. In het boek beschrijft de auteur zes verschillende strategieën waarmee elk bedrijf 'aandacht' in zijn businessmodel kan opnemen:
- schaarste;
- waarde;
- filters;
- delen;
- weggeven;
- service.
Zo is de eerste strategie, het creëren van 'schaarste', een zeer succesvolle strategie gebleken bij de introductie van nieuwe producten. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld Sony de voorraad van nieuwe typen PlayStations met opzet laag houdt. Door de beperkte leverbaarheid neemt de belangstelling alleen maar toe.
Bij de tweede strategie 'waarde' beschrijft de auteur een bruin café in Berlijn. Daar staan op elke tafel een dichte fles wijn, glazen en een kurkentrekker. In plaats van een ober die langskomt om bij te schenken, staat daar slechts een houten bakje op tafel. Daar kun je geld in stoppen voor elke kurk die je achterlaat. Er blijken heel wat briefjes in het bakje te liggen ondanks de matige kwaliteit van de wijn. Het vertrouwen en de ongedwongenheid hebben blijkbaar ook een prijs.
En bij bijvoorbeeld de strategie 'geven' beschrijft de auteur het concept van Seats2Meet. Bij Seats2Meet kun je namelijk gratis een werkplek gebruiken. En krijg je zelfs koffie, lunch en WiFi gratis. Toch verdient het bedrijf geld want voor het huren van een zaaltje moet je betalen. Daarnaast levert deze werkwijze zoveel goodwill op dat het bedrijf niet hoeft te adverteren.
De auteur weet waarover hij schrijft, hij is zelf ondernemer en adviseur. De laatste jaren houdt Stolze zich bezig met nieuwe manieren van organiseren en ondernemen. Zo introduceerde hij TEDx in Nederland.
Zijn eigen ervaringen met ondernemen lopen dan ook als een rode draad door het boek. Dit maakt het boek prettig leesbaar en door de vele voorbeelden gaat het verhaal echt leven. Het boek sluit dan ook af met een hoofdstuk over TEDx. Hierin komt alle informatie uit alle hoofdstukken samen en beschrijft Stolze hoe hij TEDx naar Nederland heeft gehaald en hoe hij het organiseren van het allereerste congres heeft aangepakt, welke keuzes hij gemaakt heeft. Zo besloot hij het congres zo exclusief te maken dat iedereen het graag zou willen bezoeken. Daardoor creëerde hij 'schaarste' en was het congres wekenlang de talk of the town op Twitter en Facebook. Met als gevolg dat er veel meer mensen wilden deelnemen dan dat er plaatsen waren.
Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. Het stemt mij tot nadenken en geeft inzichten die toepasbaar zijn op velerlei ondernemingen, diensten en producten. Mijn aandacht heeft het boek in elk geval getrokken maar ook vastgehouden. Dit boek is vast snel uitverkocht!
Over Brigitte Koehler
Brigitte Koehler is gespecialiseerd in arbeidsmarktbeleid en loopbaanadvies.