Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Verandermanagement

‘Verandermanagement’ van Henk Kleijn en Fred Rorink is een praktische handleiding voor managers en studenten in het hoger onderwijs. Met in de 3e editie een vereenvoudigd en duidelijker model van verandermanagement, meer praktijkvoorbeelden en geactualiseerde cases.

José Otte | 5 maart 2014 | 3-4 minuten leestijd

Organisatieveranderingen zijn een vrijwel continu proces geworden. Organisaties gaan op zoek naar de mogelijkheden die er zijn om veranderingen te onderkennen, maar vooral ook in te spelen op die veranderingen zodat de organisatie gezond, flexibel en winstgevend blijft of wordt.

Hoe reageren wij op de veranderingen in de omgeving? Hoe is de veranderbereidheid in de organisatie? Hoe ontwikkelen en implementeren we veranderprocessen? Hoe geven we leiding aan veranderprocessen? Is er sprake van een min of meer systematische aanpak voor veranderprocessen? Welke aanpak is geschikt en welke instrumenten of methoden kan ik als manager gebruiken? Deze vragen vormen de kern van het vakgebied Verandermanagement.

En ‘Verandermanagement’ van Henk Kleijn en Fred Rorink beoogt geen wetenschappelijke benadering; het wil vooral een praktische handleiding zijn voor managers en voor studenten in het hoger beroeps- en universitair onderwijs.

Het boek heeft een prettige lay-out en bevat duidelijke voorbeelden. Er is een stukje historie meegenomen en er wordt aan de hand van onder andere De Caluwé en Boonstra duidelijk gemaakt dat er soms een planmatige aanpak en in andere gevallen een interactieve manier van veranderen nodig is.

Het overzicht van ontwikkelingen in de omgeving van de organisatie laat zien dat de auteurs niet alleen kijken naar de traditionele paden, maar ook naar bijvoorbeeld nieuwe media, samenwerking op internationaal en mondiaal niveau en de toenemende aandacht voor duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Aan de hand van modellen en methodieken die het mogelijk maken om zowel een interne als een externe analyse te maken wordt al snel duidelijk hoe de eigen organisatie in kaart gebracht kan worden.

De auteurs gebruiken duidelijke modellen, die ze voorzien van heldere voorbeelden. Na gekeken te hebben naar de strategie komen we bij de gewenste situatie aan. In dit hoofdstuk vinden we ook weer een aantal modellen en methodieken die goed helder worden gedeeld. De auteurs kijken onder meer naar de verplatting van organisaties en wat de effecten daarvan zijn. Profitcenters en shared service centers komen aan bod. Er wordt gekeken naar innovatie.

Wat heel fijn is aan dit boek, is het gebruik van verschillende Nederlandse modellen en methodieken, zoals die van De Caluwé en Vermaak. De auteurs bespreken naast dit allees een aantal veelgebruikte interventies. Ik licht er twee uit: T-group en Zoekconferenties. Een T-group interventie vindt plaats op individueel niveau. 10 mensen die elkaar niet kennen komen bijeen, onder leiding van een externe trainer of facilitator. Zij experimenteren met groepsprocessen, leiderschap en interpersoonlijke relaties. Door reflectie en feedback krijgen deelnemers beter zicht op zichzelf.

De zoekconferentie is een vrij nieuwe ‘methode’ om een hele organisatie in beweging te brengen. Zoveel mogelijk mensen uit de organisatie worden bij elkaar gebracht in een meerdaagse bijeenkomst. De bedoeling is naar het verleden te kijken en deze te waarderen, te zien waar we nu zijn en te zoeken naar creatieve manieren om de toekomst in beeld te krijgen. Deze interventie vindt plaats op organisatieniveau.

Natuurlijk komt ook de weerstand tegen verandering aan de orde, met oorzaken en motieven van weerstand (angst, behoefte, twijfel e.d.). Daarna is er een zesstappenplan om collectieve weerstand te verminderen. Aan het eind van het boek wordt ook gesproken over evaluatie, en hoe dat te doen. Al met al is ‘Verandermanagement’ een mooi boek, met alle fasen die doorlopen worden in veranderingen bijeengebracht.

Over José Otte

Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden