Ruud Koornstra heeft zich eerst als televisieproducent opgewerkt tot een bekendheid. Met zijn jeugdvriend Friedwart Barfod is hij bekend geworden als producer van onder andere de programma's Lingo en Villa Felderhof. Als het bedrijf in 2000 wordt verkocht, is hij in één klap een rijk man. Ten minste dat denkt hij. Rijk blijkt alleen op zijn bankrekening betrekking te hebben. Met andere woorden: de euro's staan de hele dag op de bank en Ruud zit als werkloze de hele dag op de bank.
Hoewel hij kan kopen waarvan hij altijd gedroomd had, blijkt Koornstra zich dus een werkeloze te voelen met een mooie auto. Slechts 36 jaar oud maakt dit hem geen vrolijker mens. Als hij eindelijk in een BMW rijdt, zijn jongensdroom, voelt hij zich ongelukkig. Vervolgens belt hij een oude 'arme' vriend en vraagt zich af wat ze met de rest van hun leven gaan doen. De rest is historie. De 'arme' vrienden kijken namelijk om zich heen, constateren dat het een zootje is in de wereld en besluiten daar iets aan te gaan veranderen. Geheel volgens de behoeftepiramide van Maslow. Samen met Frans Otten begint Koornstra een 'initiëringmaatschappij' voor duurzame producten, Tendris genaamd. Ondanks de lichte Maslow-neiging gaat het uiteraard nog wel om geld verdienen. Een entrepreneur waardig. Koornstra's idee is een schot in de roos. Namelijk geld verdienen door goed te zijn voor mens, natuur en milieu. Diverse ideeën ontstaan na vele brainstormsessies, die zij door de stroperigheid en belangenverstrengelingen van partijen maar moeilijk aan de man kunnen brengen. Maar Koornstra blijkt een man met gedrevenheid en doorzettingsvermogen en blijft de strijd aangaan. 'Onze huidige manier van leven is eindig en we moeten nu stoppen met verspillen.' Koornstra geeft lezingen door het hele land en is eerlijk door als motto van zijn spreekbeurten te hanteren dat er geld te verdienen is door goed te zijn voor mens, natuur en milieu. Ofwel: 'Succes in ondernemen in duurzaamheid'. Na afloop blijkt Koornstra veel positieve reacties te ontvangen van geïnspireerde aanwezigen. Dit doet hem besluiten om het inspiratieboek 'Wat LED je?' te schrijven. Met als doel om nog meer mensen te inspireren en ook bij hen een lampje te laten branden. 'Wat LED je?' gaat vooral over Koornstra zelf. Maar wat mij betreft is dat geen belemmering. Na zijn behaalde resultaten die WEL garantie bieden voor de toekomst mag je best wat aan egomanagement doen wat mij betreft. De achterliggende reden zal ongetwijfeld zijn dat Koornstra veel tegenwerking heeft gehad tijdens het uitrollen van zijn geloof. Koornstra is er meer dan in geslaagd om de lezer duidelijk te maken dat volharding en geloven in je product je ver kan brengen. Hij gebruikt in zijn boek kleine en grote voorbeelden die u eenvoudig kunt overnemen. Bij mij is er in ieder geval regelmatig een lampje gaan branden. En dan doel ik op de veelal 'slapende' uitvindingen die door belangen van multinationals maar in de bekende la blijven liggen. Zo is daar de uitvinding van Bob. 'Ik kan ook oogkwalen behandelen.' Hoewel de artsen na uitgebreide testen zeer positief reageren was het daarna: 'maar ik ga er niet mee door.' Reden: een multinational is een medicijn aan het ontwikkelen en steunt desbetreffend ziekenhuis. En deze injectie gaat naar schatting € 5.000 per behandeling kosten. Dus uitvinding de lade in. Au. 'Duurzaam ondernemen is een manier van kijken', zegt Koornstra. 'Als je door hebt hoe dat tot een betere wereld kan leiden, zie je steeds meer mogelijkheden.' Hoewel Bob de uitvinder plotseling overleed, doet het mij toch pijn dat het Koornstra niet gelukt is om bij dit soort projecten de poot stijf te houden. Desondanks is Koornstra er in geslaagd een eenvoudig leesbaar boekje te schrijven. De tekst werkt aanstekelijk en is ongecompliceerd waardoor je eenvoudigweg door de pagina's heen vliegt. De successen zijn er eigenlijk al te veel om op te noemen. Daar zult u even op Google research moeten doen of 'Wat LED je?' lezen. Koornstra schrijft ervan te dromen dat mensen overtuigt door zijn ervaringen te delen. Niet door middel van zijn deskundigheid, reputatie, titel of afkomst. 'Ik wil mensen overtuigen dat duurzaamheid de sleutel is naar een beter, rijker leven. Niet het inleveren van kwaliteit van leven. Mijn droom is jouw droom.' Mijn droom is dat Koornstra nog een keer goed naar de uitvinding van Bob kijkt en vervolgens in het belang van veel patiënten met maculadegeneratie in zijn eigen ogen in de spiegel. Wat LED je, Ruud?
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.