In het boek 'Marketing 3.0' nemen Kotler e.a. de lezer mee in de overgang waarin het vakgebied van de marketing zich bevindt, en wel van productgericht (1.0) naar consumentgericht (2.0) naar mensgericht (3.0). Vanuit de trends die nu zijn waar te nemen in de marketing en in de maatschappij, wordt op gestructureerde wijze aangegeven hoe het bedrijfsleven dichter bij haar klanten kan komen door meer op waarden te sturen en hoofd, hart en ziel van de klant aan te spreken. Er wordt o.a. aangesloten bij de principes van Stephen Covey dat ieder mens een hoofd, hart, ziel en een filosofische kern heeft. De titel van het boek is ietwat pretentieus, zeker gezien de enorme reputatie die Kotler heeft. Met name door de concrete voorbeelden van bedrijven blijft het boek echter wel lezenswaardig en goed.
Het derde deel, waarin toepassingsgebieden worden beschreven is van goed niveau. De idee van het bewerkstelligen van een transformatie spreekt erg aan en is de ultieme missie van ieder bedrijf. In het eerste deel van het boek neemt Kotler de lezer mee in de trends die ten grondslag liggen aan Marketing 3.0. Besproken worden o.a. de principes van samenwerkingsgerichte marketing, ook wel het nieuwe 3-i model: merk identiteit, integriteit en imago. In deel twee wordt stilgestaan bij het verkopen van de missie en waarden aan consumenten, aandeelhouders, werknemers en channelpartners.
In marketing 3.0 zijn succesvolle merken niet langer eigenaar van het merk, maar de consument. Het realiseren van een goede missie vereist consumentenparticipatie. Met betrekking tot werknemers wordt bijvoorbeeld gesteld dat een sterke bedrijfscultuur de levens van werknemers kan transformeren! In deel drie worden drie zeer interessante toepassingsgebieden van transformatie besproken, namelijk sociaal-culturele transformatie, ondernemen in opkomende markten en milieubehoud. Met name dit deel maakt het lezen van het boek meer dan waard. M.b.t. sociaal-culturele transformatie wordt gesteld dat bedrijven oog moeten krijgen voor maatschappelijke ontwikkelingen en een rol moeten spelen in oplossingen.
Als voorbeeld geldt Walmart, dat als grootste retailer van de wereld door haar concurrenten min of meer wordt gedwongen gezondheid als thema te omarmen. Wat betreft armoedebestrijding wordt ook een interessante conclusie getrokken, namelijk dat baanbrekend zakendoen door goede daden te verrichten, mogelijk is door te investeren in opkomende markten Marketing 3.0 is verplichte kost voor mensen in het commerciële domein. Het maakt echter niet helemaal de hoge verwachtingen waar die gecreëerd worden door de titel en de naam van Kotler.