'Het groot coachboek' bestaat uit twee delen. In het eerste gedeelte gaan de auteurs in op het coachen, inclusief de rol en de vaardigheden van de coach. Hierin verwijst men onder andere naar de zogenaamde leerstijlen. Deze leerstijlen hebben de auteurs in een eerder boek al uitvoerig beschreven. Dat boek, 'Menskennis voor managers', (http://www.managementboek.nl/boek/9789052617244/menskennis_voor_managers_sasja_dirkse-hulscher) beveel ik trouwens van harte aan. Ik heb het gelezen en het boek boeide me van de eerste tot de laatste bladzijde. Eigenlijk een must indien je je verder wilt verdiepen in het coachingvak. Terug naar het 'Het groot coachboek'. Het eerste deel geeft goed weer wat er van je verwacht wordt als coach. Ik betrapte me erop dat ik een aantal zaken toch nog niet optimaal doe. Zo ben ik geneigd om een situatie te reflecteren naar een situatie die ik zelf al eens heb meegemaakt. Ik begrijp nu dat ik dat anders kan doen, waardoor het effect beter wordt. Het gaat tenslotte nooit om wat ik in een dergelijke situatie gedaan heb, maar ik kan deze ervaring wel gebruiken om de gecoachte beter te begrijpen en hem of haar door middel van vragen te begeleiden naar meer inzicht. In het tweede gedeelte lichten Dirkse-Hulscher en Angela Talen maar liefst zestig werkvormen en coachopdrachten uit. Deze zijn geclusterd in 12 thema's. Hierdoor kun je ze straks bij een coachingvraag makkelijk opzoeken. De hoofdstukken per werkvorm beginnen allemaal met een situatiebeschrijving, gevolgd door een aantal praktische tips om de betreffende werkvorm ook toe te passen. Tevens wordt het doel van de werkvorm toegelicht en geven de auteurs een voorbeeld voor een voorbereidende opdracht voor de gecoachte. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een aanpak in een aantal stappen. Hoe praktisch kan een dergelijk boek zijn? Super! Dit boek is typisch een boek wat op grijpafstand komt te liggen bij mijn werkplek. Indien een coachvraag zich aandient zal het mij helpen om de juiste aanpak te kiezen. De auteurs hebben met dit boek het vak coachen goed onder de aandacht gebracht en tonen aan dat het niet iets is wat je er wel even bij doet. Je bent immers de expert en hebt een zee van ervaring. Prachtige bagage maar daar draait het bij coachen niet om. Ik wil u de definitie die de auteurs ervan geven dan ook niet onthouden; 'Coaching is een vorm van begeleiden van personen of teams in hun ontwikkeling, op basis van een gelijkwaardige en veilige relatie en met een afgesproken focus of doel. De verantwoordelijkheid en autonomie voor het leren ligt bij de gecoachte zelf. De coach is begeleider, ondersteunend bij het afleggen van de weg.' De titel van het boek wordt volledig waargemaakt; het is inderdaad het groot(s) boek voor coaching. Een aanbeveling voor iedereen die hiermee van doen heeft en eigenlijk voor de meeste managers. Want is coaching niet een vorm van management om het optimale in onze medewerkers naar boven te halen?
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.