Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De geluksfabriek

De geluksfabriek gaat over gedifferentieerd motiveren. Niet iedereen wordt op dezelfde manier gemotiveerd. Om er achter te komen wat medewerkers werkelijk motiveert, moet je in dialoog gaan met medewerkers. Hierbij moet worden doorgevraagd en mag geen genoegen genomen worden met sociaal wenselijke antwoorden.Er worden twee typen medewerkers onderscheiden. De geboeide medewerker en de verbonden medewerker. De geboeide medewerker is uit op competentieontwikkeling en goede, geïndividualiseerde arbeidsvoorwaarden. Hij 'gebruikt' de organisatie. Zekerheid is minder belangrijk. De verbonden medewerker wil onderdeel uitmaken van een gemeenschap met gedeelde normen en waarden. Hij gebruikt de organisatie niet, hij 'is' de organisatie.

Frans van Schijndel | 13 januari 2003

Organisaties spreken vaak vooral één type medewerker aan. Beide typen zijn echter waardevol voor een organisatie. Een geboeide medewerker motiveer je anders dan een verbondenmedewerker. Typische bindende motivatoren zoals een sterke visie/missie, normen en waarden, familiegevoel hebben nauwelijks effect op de geboeide medewerker. De verbonden medewerker wordt weer minder aangesproken door (risicovolle) innovatie, provisie en bonussen. Wanneer nu een organisatie haar beleid precies afstemt op het type medewerker geven de auteurs die de wonderlijke naam 'de geluksfabriek'. Een lekker overzichtelijk, toegankelijk en dun boekje met samenvattingen, schema's en enkele cases. Door het onderscheid te maken in geboeide en verbonden medewerkers krijg je inzicht in de verwachte effectiviteit van maatregelen om mensen aan je bedrijf te binden. Mijn kritiek is dat in de werkelijkheid dit onderscheid niet zo scherp is te maken. Naar mijn mening wil ieder mens wel enig verbondenheid, terwijl ook iedereen door zijn werk geboeid wil worden. Mijn ervaring heeft geleerd dat verbonden mensen ook zeer innovatief kunnen zijn en dat geboeide mensen hun kennis zeker willen delen. Ook veranderen mensen in de tijd. Zo kunnen aanvankelijk meer geboeide mensen steeds meer op zoek gaan naar verbondenheid. De belangrijkste aanbeveling in het boekje is dan ook de oproep aan leidinggevende om werkelijk goed te luisteren naar de medewerker en daar dan het beleid (POP en PAP) op af te stemmen. Dat wisten we al, maar het blijft lastig om het ècht te doen!

Over Frans van Schijndel

Frans van Schijndel heeft als mede-eigenaar het ICT bedrijf Kender Thijssen grootgemaakt. Na dertien jaar hield hij het als directeur voor gezien en richtte hij Het Laar, centrum voor werk en persoonlijke ontwikkeling op. Hij heeft een groot aantal managers gecoacht en is van mening dat leidinggevenden hun medewerkers op een betere manier kunnen motiveren.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Maurits Bruel, Clemens Colsen
De geluksfabriek

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden