De wereld is veranderd: hoe u uw klanten vindt, hoe u ze behoudt. Wat vroeger werkte, uw Unique Selling Point naar voren brengen, werkt vandaag de dag niet meer. Menselijk, of ‘human’ is het toverwoord. Alle sociale media ten spijt, de meeste mensen hebben toch behoefte aan écht menselijk contact. ‘Human2Human’ is in drie delen verdeeld: klanten vinden, de klant hebben en klanten houden. Bij het vinden van de klant stelt De Jonge voor te gaan dansen. Dansen met de klant, gaat dat niet wat te ver? Niet als DANS betekent: direct contact, aanbevelingen, netwerken en spreken. Vier manieren van acquisitie die iedereen onder de knie moet hebben, aldus De Jonge. Ook LinkedIn kunt u veel beter benutten dan u nu waarschijnlijk doet. Een ware goudmijn. U onderscheidt zich bij bestaande klanten door hen aandacht te geven die ze niet snel vergeten. Dus niet aandacht die ze verwachten, die krijgen ze bij een ander ook wel, maar iets extra’s, passend bij de relatie. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, zoals een meubelleverancier die na een paar maanden vraagt of alles beviel. Iets wat de andere leveranciers nalieten. Daniëlle de Jonge laat zien dat ze veel ervaring heeft met klantrelaties en ze deelt dat graag met u. Niet op een abstracte manier, maar heel concreet. Hoe het moet en vooral ook hoe het niet moet. Concreet met zinnen, zodat u een idee heeft hoe u bijvoorbeeld een eigentijdse pitch ontwikkelt. Natuurlijk, u kunt deze voorbeelden overnemen, maar ze werken alleen als u er achter staat en u iets van uzelf laat zien. Klanten doorzien meteen als u het niet echt meent. Authentiek en persoonlijk. Dat wordt gewaardeerd. Dit boek is een regelrechte aanrader voor iedereen die met klanten te maken heeft. En dat is niet alleen een salespersoon. ‘Human2Human’ kijkt verder dan verkoop, want we kunnen allemaal een extra menselijk stapje maken in het contact met klanten.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.