Annemarie van Gaal, ook bekend van haar eerdere boeken ‘Ambitie’, ‘Financiële workout’, ‘Slim verzekerd’ en ‘Dubbeltje op zijn kant’ en van de televisieprogramma’s ‘Dragon’s den’ en ‘Dubbeltje op zijn kant’ staat in haar nieuwste boek ‘Winst’ stil bij het hier en nu van de gemiddelde ondernemer en zijn of haar onderneming. Herkenbaar schrijft zij over de verschillende types ondernemers met pluspunten en valkuilen. Zij geeft weer hoe patronen bij ondernemers er in sluipen en zij benoemt hoe u vele onderwerpen binnen uw onderneming eens opnieuw zou kunnen bekijken en vernieuwen. Ze geeft nieuwe ideeën om mee te scoren, onderscheidend te zijn, uzelf te presenteren, te durven falen, anders naar branches en sectoren te kijken, ondernemend te zijn door de vaart erin te houden, opnieuw naar beloning als motiverend middel te kijken voor uw medewerkers, het gemakkelijk te maken om uw klant voor u te laten kiezen, vanuit passie opnieuw naar uw organisatie te kijken, uw concurrenten te kennen en daar anders naar te kijken en grenzen over te gaan. Maar waar zij mij persoonlijk mee inspireerde was na te denken over nieuwe verdienmodellen en het zoeken van nieuwe klanten. Van Gaal denkt ‘out of the box’ en dat was precies wat ik persoonlijk goed kon gebruiken als organisatieadviseur. Als voorbeeld geeft Van Gaal 5 nieuwe voorbeelden van verdienmodellen die inspireerden. Voorbeelden waarbij creatieve ondernemers kansen creëren. Dit boek is dus goed en inspirerend voor iedere ondernemer die al jaren succesvol is, voor de ondernemer die door recessie vast is komen te zitten met ondernemen of voor starters. Als je meer boeken van Van Gaal hebt gelezen, dan kent u een aantal van haar voorbeelden al. Ook lijkt het boek wat snel geschreven. Slordig voor een boek waarin de auteur veel details geeft waarvan ze vindt dat ondernemers op moet letten. Van Gaal komt op mij bij vlagen erg betweterig over. Ik miste daarnaast hier en daar echte kennis, bijvoorbeeld bij haar aanbevelingen rond aanbestedingen. Daar heb ik zelf jarenlange ervaring mee, en ik zou willen dat de eenvoud waarmee Annemarie dat proces beschrijft realiteit was. ‘Een slimme ondernemer zou kunnen bellen met de aanbestedingscommissie’, schrijft Van Gaal. Maar dit is in veel gevallen niet eens toegestaan tijdens een aanbesteding! Aan de andere kan spreekt dat positivisme mij aan. Samenvattend is het dus een inspirerend boek voor iedere ondernemer die toe is om zichzelf en ondernemerschap te vernieuwen, innoveren of zijn organisatie en businessmodel anders in te richten. Het boek leest heel makkelijk en snel omdat Van Gaal heel sprekend en to the point schrijft.
Recensie
Winst
Winst en opnieuw naar je organisatie kijken is voor ondernemers na enige jaren recessie van groot belang. Rennen en overleven is meer regel dan uitzondering geweest. ‘Winst’ van Annemarie van Gaal laat u opnieuw over alle onderdelen in uw onderneming en aanpak nadenken. Het is zeker niet nieuw wat ze schrijft, maar wel duidelijk en to the point. Van Gaal spreekt de lezer op een verfrissende en duidelijke manier toe. Daarnaast geeft zij inspirerende tips en ideeën.
Michelle van Stijn
|
11 december 2014