Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nummer 1 - ‘Een lading waardevolle tips’

Weinig zo belangrijk voor een gezond bedrijf als effectieve marketing. Aartjan van Erkel helpt je graag nummer 1 te worden in jouw markt. Omdat er maar een nummer 1 kan zijn, is dit natuurlijk niet voor iedereen haalbaar. Maar met zijn tips kunnen we allemaal in ieder geval een eind komen.

Henk Jan Kamsteeg | 2 maart 2022 | 3-5 minuten leestijd

Sinds enkele jaren schrijf ik wekelijks een blog over leiderschap of storytelling. Vaak aan de hand van net verschenen boeken over dit onderwerp. De samenwerking met Managementboek.nl ervaar ik als een feestje. Lezen, schrijven, leren en doorgeven. En tegelijkertijd een stukje marketing. Of beter: contentmarketing. Door opgedane kennis en ervaringen te delen via mijn socials, wil ik mijn netwerk tegelijk waardevolle inhoud bieden en zichtbaar blijven – voor het geval iemand weer een spreker of coach zoekt. Wat ik de afgelopen jaren echter wat heb verwaarloosd, zo realiseer ik mij weer na het lezen van Nummer 1 van Aartjan van Erkel, is het regelmatig versturen van e-mail nieuwsbrieven. En, zo zegt Van Erkel, het mag allemaal wat minder braaf zijn. ‘Brave marketing is een epidemie in Nederland.’ Maar we kunnen onszelf genezen, aldus de auteur. ‘Als je vindt dat klanten het verdienen om door jou geholpen te worden, stop dan met braaf doen.’ Goed, benieuwd wat Van Erkel met dit ‘minder braaf’ bedoelt. Als het maar wel een laagje dieper gaat dan de wat schreeuwerige titel en cover van zijn boek met de kreten ‘Zo word je bekendste naam in je markt’ en ‘En krijg klanten voor het leven’.

Schoothondjes

Natuurlijk wil niemand ervaren worden als ‘iemand die keurig meekeft met de andere schoothondjes in de markt,’ zoals Van Erkel brave marketing beschrijft. Hij daagt de lezer dan ook uit te laten zien wie je zelf bent. Nu zie ik mijzelf inderdaad niet als het schoothondje, maar ik herken mij ook niet in de pitbull die Van Erkel lijkt te zijn. Op zoek dus naar mijn eigen, authentieke tone of voice. Niet te bescheiden aan de ene kant en niet de schreeuwerig aan de andere kant.

Natuurlijk ben ik ervan overtuigd dat ik van meerwaarde kan zijn voor veel bedrijven die willen groeien in dienend en inclusief leiderschap en in storytelling. Maar, zoals ik eerder van Cor Hospes leerde: marketeers roepen dat ze een rockster zijn, contentmarketeers bewijzen dat ze het zijn. Nu dus nog wel zaak om dit consequenter te gaan doen door het versturen van waardevolle e-mails aan mijn groeiende database. En Van Erkel geeft zeker een lading waardevolle tips hoe dit te doen. ‘Door je klanten te entertainen met je marketing, voorkom je dat in hun hoofd de marketingbullshitradar gaat piepen.’ Hoe dit entertainen werkt, legt Van Erkel uit met de zogenoemde ‘Epic E-mail Formule’ die bestaat uit zes geboden:

1) Gij zult infotaining e-mails schrijven

Dit doen we door emotie te bieden. Sla je lezers dus niet dood met gortdroge cijfers, maar vertel verhalen. Daar is die dus weer: storytelling!

2) Gij zult een vast ritme hebben

Van Erkel stuurt dagelijks een e-mail naar zijn achterban. ‘Door een vast ritme krijg je niet alleen meer gewoonteconsumptie, en dus hogere openingspercentages van je e-mails, maar krijg je ook een andere plek in het hoofd van je lezers […] Een vaste regelmaat is statusverhogend.

Voor mij betekent dit werk aan de winkel. Of beter: structuur inbouwen. Want schrijven doe ik wel. Nu nog op een vast moment versturen.

3) Gij zult snel schrijven

Dit is volgens Van Erkel een kwestie van doen. Of zoals veel auteurs van boeken prediken: het belangrijkste dat je moet doen om een boek te kunnen schrijven, is op te komen dagen. Zit en schrijf!

4) Gij zult verrassen met uw titels

Ook dit is een belangrijke les. Te vaak worden onderwerptitels van e-mails afgeraffeld. Zonde, want nu hebben we wellicht hard zitten ploegen op de tekst, door een saaie kop wordt de rest van het verhaal niet gelezen.

5) Gij zult variatie gebruiken

‘Varieer bij het promoten van je diensten.’ Hoe? Door te variëren in lengte van je e-mails, door persoonlijke verhalen af te wisselen met een duidelijke call to action om jouw diensten af te nemen, door naast geschreven teksten te werken met bijvoorbeeld videobeelden.

6) Gij zult altijd wat pluggen

In al onze mails zou een duidelijke oproep moeten zitten. ‘Al de geboden waar we het tot nu toe over gehad hebben, staan in dienst van dit laatste gebod: dat je in ieder e-mail die je stuurt wat plugt.’

Misschien toch iets meer pitbull worden dan, als ik zo mijn nieuwsbrieven evalueer. Want content is er wel, nu de lezers van mijn nieuwsbrieven nog wijzen op hoe ik hen nog meer van dienst wil en kan zijn.

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden