Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Sell your baby - ‘Boeiend en zeer waardevol’

Elke fusie of overname lijkt uniek. In elk traject kom je weer nieuwe uitdagingen tegen, en valt er telkens ook weer veel te leren. En uiteindelijk lijken veel van die processen ook veel op elkaar. Het zijn vaak dezelfde dynamieken die mensen wel of niet in beweging zetten. Het zijn dezelfde mechanismen die bepalen of het beoogde doel wordt bereikt. En de aanloop, die is in theorie ook vaak hetzelfde.

Roy van den Anker | 2 september 2024 | 2-3 minuten leestijd

Inmiddels ben ik bij een flink aantal fusies en overnames betrokken geweest. In diverse rollen en vanuit verschillende perspectieven was ik onderdeel van het proces waarbij een ondernemer ‘zijn kindje’ verkocht. En al die ervaringen geven terugkijkend een goed beeld van het hele proces. Maar voor veel ondernemers is het verkopen van hun onderneming een eerste keer. Zij doen dat zonder kennis vooraf, en zijn daarbij logischerwijze emotioneel zeer betrokken.

Succesvolle exit

Hoe mooi is het dan wanneer je vooraf terug kunt kijken? Want dat is exact wat ondernemer Andy Coomans doet met zijn boek Sell your baby. Hij neemt de lezer mee in zijn eigen ervaringen met het verkopen van zijn marketingbureau en schetst de stappen die hij doorliep om tot een succesvolle exit te komen. Niet in een droog stappenplan, maar aan de hand van zijn eigen verhaal vanaf het eerste voornemen tot zelfs na de overdracht. Boeiend, en vol lessen die je als verkopend ondernemer graag vooraf weet in plaats van zelf uitvindt.

Groter dan jezelf

Zo breekt Andy Coomans bijvoorbeeld een lans voor het vroegtijdig inzetten van de voorbereiding van een verkoop. Door vanaf de oprichting een mogelijke verkoop voor ogen te houden creëer je focus om niet alleen omzet te maken, maar ook je onderneming waarde te geven. Bijvoorbeeld door de manier waarop je je onderneming inricht, en door het bedrijf niet rond je eigen persoon te bouwen. Maak je bedrijf groter dan jezelf is zijn motto.

Ook de keuze voor het businessmodel is bepalend voor de waarde van je onderneming stelt Coomans. Onderwerpen als het ontwikkelen van een merk (inclusief werkgeversmerk), het bouwen van een goede salesmachine, maar ook het documenteren van processen maakt dat een onderneming extra punten gaat krijgen in de beoordeling van de waarde. Eigenlijk een korte les management die ondernemers sowieso behoedt om hun onderneming te beperken in hun groei, doordat deze op veel fronten staat of valt met de betrokkenheid van de ondernemer.

Financiële kant

Naast management en bedrijfsvoering is er natuurlijk ook aandacht voor de financiële kant. Coomans blijft daarbij weg van een compleet bedrijfskundige benadering, maar noemt wel een aantal punten die inzicht geven in hoe waarde bepaald wordt, en hoe er wordt onderhandeld. Met daarbij misschien wel als belangrijkste les het ver van tevoren bepalen van het bedrag waarbij je bereid bent om te verkopen. Een les die helpt om niet vanuit emotie te onderhandelen en te beslissen wanneer uiteindelijk het moment van onderhandelen daar is. En ook hier deelt Coomans zijn persoonlijke verhaal.

Juist dat persoonlijke verhaal zorgt ervoor dat de lessen die Coomans voortdurend aanreikt niet betwetering of betuttelend overkomen. Vanuit mijn eigen ervaringen zijn ze ook allemaal herkenbaar, en waardevol om juist vooraf mee te nemen in plaats van pas achteraf (met spijt) op terug te kijken. Sell your baby is daarmee boeiend en zeer waardevol voor elke ondernemer die (ooit) een exit ten doel heeft. Maar niet alleen die, zelfs ondernemers die geen exit in gedachten hebben kunnen de lessen gebruiken om succesvol te groeien met hun business.

Over Roy van den Anker

Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden