Hoewel de stripboekachtige omslag, de titel met uitroepteken en de hashtag #OMGWTF op sommigen een minder serieuze indruk zal maken is het boek een uitstekende leermeester voor zelfstandigen en professionals.
Het boek van 208 pagina’s leest gemakkelijk weg en is prettig qua indeling met veel verduidelijkende voorbeelden uit de praktijk. Lees je iets interessants dan kun je het meteen toepassen. De auteur noemt man en paard en vertelt uit eigen ervaring welke tools hij zelf gebruikt en voor welke klant. Elk hoofdstuk wordt besloten met een handige checklist. Van Erkel voelt zich niet te groot om – vriendelijk - reclame te maken voor zijn cursussen maar in het licht van het onderwerp heeft dit zelfs een educatieve waarde.
De kern van het betoog van de schrijver is dit: te veel commerciële communicatie doet een beroep op de ratio van de klant in plaats van op zijn emotie. Hoewel dat voor veel marketeers een open deur is maakt Van Erkel het vervolg erg interessant. Hij beschrijft namelijk in detail hoe die emotie opgeroepen en benut kan worden. In plaats van jouw draadloze koptelefoon te promoten laat je bijvoorbeeld zien hoe een gloeiend hete kop koffie door een snoer in je schoot belandt. Spreek dus pas over oplossingen als het probleem gefileerd op tafel ligt.
In het boek refereert de schrijver geregeld aan de werking van het reptielenbrein. Dit is het deel van de hersenen dat besluit om in actie te komen bij een gevaar of kans. Helaas voor veel ondernemers heeft dit deel van het brein een voorkeur om vooral niets te doen. En verreweg de meeste teksten die online staan laten de klant rustig doorslapen. En dan zijn we verbaasd als zo’n website na alle inspanningen geen aanvragen oplevert.
De kunst is dus om dit deel toch te activeren. En daarvoor biedt Van Erkel een kleurrijk verwoord stappenplan. Zo wil hij dat je de clichés op je website ‘vermoordt’ en dat je door storytelling onder de bullshitradar doorvliegt. Dat een goede tekst moet ‘bloeden’, hoe je de hartslag van klanten verhoogt en weer verlaagt, en hoe je eenmaal opgewekte interesse vasthoudt, stuurt en benut. Als sommige van zijn methoden en tips manipulerend overkomen dan klopt dat zonder meer, maar het boek is doordesemd van een klantgerichte en positieve insteek. Een marketeer met foute bedoelingen zal zeker zijn voordeel kunnen doen met dit gereedschap maar nooit op de lange termijn. In de woorden van de auteur; ‘Je klant is geen one night stand, je bent er mee getrouwd.’
Met het boek boort Aartjan ongetwijfeld een generatie van teleurgestelde ondernemers aan. Een grote groep zzp-ers en mkb-ers die - ondanks aanzienlijke inspanningen en uitgaven om online klanten te werven - niet verder komt dan hier en daar een verdwaalde klant. De kracht van Maak ze gek! is dat beproefde inzichten en verbeterpunten integraal en in een logische volgorde aan bod komen. Los van het niveau en situatie van de lezer kan hij met het boek in de hand zijn online marketing verbeteren. Naar mijn mening zijn Van Erkels inzichten daarom voor zowel beginnende als ervaren online marketeers bijzonder nuttig en waardevol.
Arjan Yspeert adviseert MKB bedrijven over hun marketing en communicatie. Hij is verbonden aan YA! Internetmarketing.
Over Arjan Yspeert
Arjan Yspeert geeft presentaties en trainingen over succesvol adviseren. Hij begeleidt individuele adviseurs bij het opzetten van een succesvolle praktijk. Als marketingadviseur helpt hij mkb-ondernemingen en begeleidt hij startups bij het organiseren en financieren van hun bedrijf.