Doorgaans gebruik ik een tekstmarker en plak ik tabs aan de pagina’s bij het recenseren van een boek. Dit keer moest ik zelfs met verschillende kleuren werken anders was het hele boek gewoon geel geweest. Je mag gerust zeggen dat de auteurs erin zijn geslaagd om een bijna onvoorstelbare informatiedichtheid te bereiken. Op bijna iedere pagina heb je wel een ‘oh-ja’ moment en ook hun kijk op onze retailtoekomst weten de auteurs sterk te onderbouwen.
De auteurs spreken in dit boek niet alleen over de impact van demografische aardverschuivingen waardoor doelgroepen sterk aan verandering onderhevig zijn. Ze zien ook enorme veranderingen in het fenomeen retail. In hun visie is vrijwel iedereen straks retailer en moet je jouw aanbod en werkwijze als retailer niet meer aanpassen aan doelgroepen, maar zelfs aan individuen. Iedereen verwacht een aanbod dat precies op zijn of haar behoeften is aangepast. Een klant is niet langer een abstract wezen dat iets komt kopen waardoor jij omzet kunt maken. Nee, de klant wordt weer een echt mens! En mensen en retailers geven weer samen vorm aan een winkel.
Oude winkelmodellen lijken niet langer houdbaar en retailers die succesvol willen worden en blijven zullen zichzelf en hun bedrijf steeds vaker, steeds sneller en steeds gedurfder moeten aanpassen aan de voortdurend en ook steeds sneller veranderende wereld om hen heen. Je kunt stellen dat je als retailer ook bijna een fulltime trendwatcher moet zijn om de veranderingen bij te benen.
Ook nieuwe technologie heeft steeds meer invloed op het retaillandschap. Data en techniek bieden heel veel nieuwe inzichten en ook mogelijkheden. De grote vraag is natuurlijk hoe je hier slim mee kunt omgaan. Is het een trend of slechts een hype? En wat zal de klant ervan vinden? Het maken van verkeerde keuzes, of juist het te lang wachten met het maken van een keuze kan al sneller dan ooit tevoren tot gevolg hebben dat je als retailer buitenspel komt te staan. Nieuwe technieken zetten het speelveld echt op zijn kop. Nieuwe platforms bieden iedereen de mogelijkheid om spullen of diensten te verkopen aan iedereen, waar ook ter wereld. Wie is de klant? Waar zit die klant? En hoe bereik jij de klant die bij jou en jouw aanbod past? Vroeger was dat simpel en wist je vrij zeker waar je aan toe was. Nu is het bijna niet meer bij te houden. Net als je denkt dat je ziet wat er aan de hand is blijkt de werkelijkheid alweer anders. De auteurs geven in dit boek niet alleen de feiten en hun kijk daarop. Ze geven je ook heel veel nuttige tips om in dit tijdperk van veranderende tijdperken meer kans te maken om mee te komen in de vaart der volkeren. Wil je als retailer een indruk krijgen van de toekomst van ons vak, dan is The future of shopping echt een aanrader!
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.