Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Who is accountable? – Een droom die uitkomt

Het komt nog steeds veel voor sales, marketing en communicatie niet op één lijn liggen. En is er überhaupt verschil tussen marketing en communicatie?

Mylene Bouwman | 30 april 2019 | 3-4 minuten leestijd

Franck Kuppers en Werner van Beusekom maken voor eens en altijd een eind aan het onbegrip tussen de verschillende o zo belangrijke disciplines sales, marketing en communicatie. Een droom die uitkomt.

Op reis met SAMACO

SAMACO, wattes?! Sales, Marketing en COmmunicatie. ;) De heren hebben samen de SAMACO-journey, het SAMACO-model, de SAMACO-scorecard en de SAMACO-kickstart ontwikkeld. Dit vormt de basis voor de hereniging van de verschillende disciplines. Wat ik zelf heel heel prettig vond, is dat ze ook een voorbeeld van een ingevulde SAMACO-journey laten zien. Het model is namelijk erg uitgebreid en begint bij de basis van een bedrijf. Bij de ambities en dromen van de directie dus. Vandaar gaat het naar het verdienmodel en de doelen en uiteindelijk naar de communicatie. Dat levert een compleet plan op waarbij alle disciplines geïntegreerd zijn en op elkaar ingespeeld. En dat is uiteindelijk het doel als organisatie, zorgen dat alle takken goed samenwerken en zo samen het maximale resultaat bereiken. Toch?!

Kijkje in de keuken

 

Aan het eind van ieder hoofdstuk bieden de auteurs een kijkje in de keuken van een aantal bedrijven. Zo staan er interviews met mensen van bijvoorbeeld Volvo Car Nederland, Avans Hogeschool en Sligro Food Group in het boek. Die bieden nieuwe inzichten en zo kun lezen hoe anderen te werk gaan. Dat maakt het boek toch net iets completer.

Even inkomen

 

Zelf moest ik er wel even inkomen. De inleiding begint namelijk met een uitleg van de verschillende disciplines, wat hun taken zijn en waar het onbegrip ontstaat. Om uiteindelijk bij de SAMACO theorieën uit te komen. Dit had wat mij betreft wat korter en bondiger gemogen, maar ik begrijp wel dat ze uitgebreid aandacht besteden aan de verschillende takken van sport. Immers weten veel mensen nog steeds niet het verschil tussen marketing en communicatie, zoals ik in de inleiding ook al schetste. Na het lezen van de inleiding (en de rest van het boek) zal je het nooit meer door elkaar halen en precies weten welke afdeling waar goed in is, wat hun doelen zijn en hoe ze te werk gaan.

Fijn! Bekende én onbekende modellen

Zodra de basis is gelegd van hoe sales, marketing en communicatie weer meer op een lijn kan komen, gaan Franck en Werner verder in op de invulling van de SAMACO-journey. Ze gaan in op vragen als: Hoe schrijf je een visie? Welke verdienmodellen zijn er? Hoe doe je een doelgroepanalyse? Er komen -voor mij- bekende modellen aan bod als het Business Model Canvas van Osterwalder en de Golden Circle van Simon Sinek, maar ook minder bekende zoals het Brand Identity Prism en een stappenplan voor merkactivitatie. En zelfs big data en data-analyse komen aan bod. Het ene model wordt wel uitgebreider besproken dan het andere, maar de auteurs bieden een goede basis voor nieuwe ideeën, tools en praktische handvatten binnen de organisatie.

Kortom, Who is accountable? is een fijn boek als je meer wilt leren over hoe je sales, marketing en communicatie op één lijn kunt krijgen. Kuppers en van Beusekom bieden met hun SAMACO-journey, een compleet stappenplan, om dat te bewerkstelligen. Maar zoals altijd: de uitvoering ligt bij jou.

Mylène Bouwman is jouw online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Over Mylene Bouwman

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Franck Kuppers, Werner van Beusekom
Who is accountable?

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden