Lees verder
Wil Michels is bestsellerauteur van Hetv Communicatie Model, Handboek Communicatie, Communicatiestrategie en Fanstrategie. Als geen ander is hij in staat om complexe zaken helder te maken. Wil geeft elke week lezingen en workshops over communicatiestrategie en creatief denken. No-nonsense, humor en een verrassende output kenmerken zijn aanpak.
Meer over Wil MichelsFanstrategie
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789001738174Samenvatting
Fan zijn is fan-tastisch
Een merk met veel fans is enorm krachtig. Het wil geen klanten maar fans die ambassadeur zijn voor het merk in hun eigen sociale netwerk. Social media zijn de multiplier voor de fanstrategie en daarom zijn fans extreem waardevol in de communicatie. Zij zijn topinfluencers.
Wat maakt dit boek uniek? Veel boeken over fans zijn vooral anekdotisch. Dit boek biedt je een strategische aanpak. Vaak ligt de nadruk sterk op sales, in dit boek staat de psychologie van de fans en de emotie en relatie tussen de fan en het merk centraal. Daarbij gaat het om bedrijven maar evenzeer over steden en non-profitorganisaties. We starten met de belangrijkste fans: de eigen medewerkers. De basisgedachte is dat interne fans externe fans maken en externe fans voor nieuwe fans zorgen.
Wil Michels verstaat als geen ander de kunst om complexe zaken eenvoudig uit te leggen. Hij is al jaren een grote fan van de fanstrategie. Wil Michels is auteur van Handboek Communicatie en Communicatiestrategie. Hij nam twee jaar de tijd om zijn favoriete strategie uit te werken: de Fanstrategie. Wil is directeur van zijn communicatiebureau en docent bij Fontys Hogescholen, NCOI, Van der Hilst en de Universiteit van Antwerpen. Voor professionals en teams verzorgt hij inspirerende workshops over communicatiestrategie. Hij staat voor dynamiek, fun en een frisse kijk op het vak.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Wil Michels
Inhoudsopgave
1 Focus op fans 10
Flow van de fanstrategie 11
Kracht van de fanstrategie 13
Waarde voor organisaties 15
2 Psychologie van de Fanstrategie 22
Waarom wordt iemand fan 23
Versterk de identificatie 2
Raak de emotie 28
Zeven principes van beïnvloeden 29
3 Power van het merk 36
DNA 37
Why 37
Purpose 39
Kernwaarden 40
4 Positionering 44
Positioneringsruit 45
Merk 47
Doelgroep 51
Concurrentie 52
Trends 54
5 Fanpiramide en Fankwadrant 56
Fanpiramide 57
Superfans 58
Fans 59
Volgers 60
Buitenstaanders 60
Fankwadrant 61
Fancirkel 66
6 Verlangens van fans 68
Customer journey 69
Empathy map 72
Painstorm 75
Liefdesbrief en uitmaakbrief 77
7 Roadmap interne fans 80
Stap 1 Bepaal het gemeenschappelijke vertrekpunt 83
Stap 2 Laad de kernwaarden 85
Stap 3 Versterk het engagement 86
Stap 4 Beleef de storytelling 95
Stap 5 Koester de interne fans 98
8 Roadmap externe fans 100
Stap 1 Kies positie 103
Stap 2 Leg connecties 104
Stap 3 Bepaal de communicatie 105
Stap 4 Bouw een community 107
Stap 5 Betrek de fans 109
Stap 6 Meet de resultaten 114
9 Content strategie 116
Content Circle 117
Stap 1 Bepaal de communicatiedoelen 119
Stap 2 Omschrijf de persona’s 120
Stap 3 Formuleer de kernboodschap en de thema’s 122
Stap 4 Kies de media 125
Stap 5 Maak een contentkalender 127
Stap 6 Stimuleer de interactie 128
Stap 7 Monitor de effecten 129
10 Denk groot, begin klein, start snel 132
Starten met de fanstrategie 133
Werken met de fanstrategie 134
Blijven doorgaan 135
Met alle dank aan 136
Literatuur 140
Register 142
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan