Lees verder
dr Jean-Pierre Thomassen ondersteunt sinds 1993 directies bij de omslag naar een waarde-, klant- en servicegerichte focus. Hij heeft sinds zijn eerste boek over klanttevredenheid in 1997, inmiddels 17 boeken geschreven over klantgerelateerde themas. Daarnaast is hij werkzaam als B2B-marketing docent voor de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer over Jean-Pierre ThomassenKlanttevredenheid, de zin en onzin
Grote winstgevendheid door sturing op de waarde van en voor de klant
Gebonden Nederlands 2003 1e druk 9789013007534Samenvatting
Er zijn reeds vele boeken over de zin en het belang van het meten van en sturen op klanttevredenheid. Jean-Pierre Thomassen nuanceert in 'Klanttevredenheid, de zin en onzin' echter het belang van tevreden klanten en geeft aan dat tevredenheidsonderzoek wel effectief kan worden ingezet met een positieve Return on Investment. Immers, op jaarbasis vele miljoenen euro's verspild aan slecht klanttevredenheidsonderzoek. Het lijkt wel of onderzoek een doel op zich is geworden met als bijzaak de bruikbaarheid van de resultaten.
Het boek gaat in op begrippen als klantentrouw en de waarde voor de klant, maar vooral op de waarde van de klant. Want een tevreden klant is nog geen winstgevende klant. Het begrip klanttevredenheid wordt vanuit een financieel-economisch perspectief belicht. Mythes zoals 'de klant is koning' en 'een tevreden klant is een trouwe klant' worden vanuit dit perspectief deels ontmaskerd. De onderneming die winst wil maken en stuurt op continuïteit zal zeker op de klant moeten sturen, echter met meer doordachtheid en ingrijpender dan tot nu toe wordt gedaan. Die onderneming mag en kan niet langer volstaan met een jaarlijkse steekproef onder klanten uitgevoerd door middel van een anonieme enquête.
Gebruikmakend van een ruime praktijkervaring en op basis van een uitgebreid literatuuronderzoek heeft Thomassen dit boek geschreven. De vele praktijkvoorbeelden in dit boek staan garant voor een heldere beschrijving van concepten, modellen en instrumenten. Dit boek biedt aan menige manager, medewerker en student op het vakgebied van de marketing, financiën en kwaliteit een grote mate van diepgang en vormt de basis om de bestaande praktijk drastische te verbeteren.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Jean-Pierre Thomassen
Inhoudsopgave
Deel 1 - De uitgangssituatie
1. Relaties met klanten op basis van de ruil van waarden
2. Tweede generatie klanttevredenheidsonderzoek
3. De zin en de onzin van klanttevredenheid en tweede generatie klanttevredenheidsonderzoek
Deel 2 - Sturen op de klant Van Customer Perceived Value naar Customer en Shareholder Value
4. Klanttevredenheid als strategische stuurvariabele
5. Customer Value and Equity, winstbijdrage en strategische waarde van klanten
6. Winstvergroting door het sturen op Customer Value and Equity
7. Klantentrouw, retentie en Share of Wallet; brug tussne Customer Perceived Value en Customer Value
8. Sturen op Customer Perceived Value, de waarde voor klanten
9. Waardeproposities en bedieningsconcepten op basis van Customer Value en Customer Perceived Value
Deel 3 - Derde generatie klanttevredenheidsonderzoek
10. Van tweede naar derde generatie klanttevredenheidsonderzoek
11. Relatie-evaluatie, klanttevredenheidsonderzoek als instrument voor relatiemanagement
12. Performance Tracking, klanttevredenheidsonderzoek als basis voor procesbeheersing en -verbetering
Bijlagen
1. Klantdenken in historisch perspectief
2. Enkele marketing- en kwaliteitsmodellen
3. Onderzoeksresultaten ten aanzien van de relatie tussen klanttevredenheid en klantentrouw
4. Definities van Customer Value, Customer Lifetime Value en Customer Equity
5. Het bepalen van de waarde van klanten, Customer Lifetime Value-modellen
6. Het bepalen van de waarde van klanten, Customer Attractiveness-modellen
7. Portfolioanalyse op basis van kosten en opbrengsten per klant
8. Definities van Customer Perceived Value
9. Lijst van geraadpleegde werken
10. Begrippenlijst
Over de auteur
Trefwoordenregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan