Mark Huijben (1970), organisatieadviseur, richt zich op het praktisch en impactvol oplossen van complexe vraagstukken. Hij werd genomineerd en was finalist bij de Vakprijs voor Organisatieadviseurs en de verkiezing Managementboek van het Jaar, met Heeft iemand de overhead gezien? Na zijn studies Econometrie en Bedrijfseconomie promoveerde hij in de Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen met een proefschrift over de organisatie van overhead- oftewel bedrijfsvoeringsfuncties. Daarnaast is Mark als managementadviseur verbonden aan het benchmarkprogramma Vensters voor Bedrijfsvoering.
Meer over Mark HuijbenCheck je bedrijfsvoering
Praktische aanpak voor de 10 strategische thema’s van elke organisatie
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 1e druk 9789024448388Samenvatting
Een goede bedrijfsvoering vraagt inzet op tien strategische thema’s
Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe geef je vorm aan hybride werken en laat je de organisatie goed draaien in de nieuwe balans tussen thuis en op kantoor werken? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert?
Mark Huijben heeft op deze en andere vragen de antwoorden gezocht en gevonden, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs.
De kern van goede bedrijfsvoering blijkt te zitten in deze tien strategische thema’s:
- Nieuwe thema’s: word wendbaar en schokbestendig, ga hybride en datagedreven werken, geef vorm aan digitale transformatie en verduurzaam.
- Tijdloze thema’s: blijf effectief en productief, houd je basis op orde, blijf een aantrekkelijke werkgever en kijk naar jouw rol.
Bij elk thema geeft Huijben een praktische aanpak en handige checklist waarmee je jouw organisatie beter laat presteren en samenwerken.
Ben je bezig met jouw bedrijfsvoering als directielid, manager, stafhoofd of vanuit ICT, informatievoorziening en financiën? Dan is dit een onmisbaar boek voor jou. Maar ook als organisatieadviseur of student met interesse in organisatieontwikkeling en de rol van bedrijfsvoering daarin kun je je hart ophalen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Mark Huijben
Inhoudsopgave
Proloog: Jouw holy shit-moment 10
1 Juist nu een boek over bedrijfsvoering 13
1.1 Wat voorafging 13
1.2 Wat is bedrijfsvoering? 15
1.3 Strategische thema’s voor de directietafel 16
2 Wendbaar en schokbestendig, voorbereid op het onwaarschijnlijke 27
2.1 Waarom is schokbestendigheid belangrijk? 27
2.2 Wanneer is een organisatie schokbestendig? 28
2.3 Het DNA van schokbestendige organisaties 28
2.4 Hoe worden organisaties schokbestendig? 31
2.5 Organisaties voorbereid op het onverwachte, maar niet op een virus 36
3 Een werkconcept dat werkt, boeit en bindt 41
3.1 Sturing hybride werken vraagt om samenhang tussen drie dimensies 42
3.2 De tevredenheid over de werkplek daalde 45
3.3 Loonkosten verreweg de grootste component 47
3.4 Thuiswerken aan de max? 50
4 Datagedreven werken: begin met waar je buikpijn van krijgt 55
4.1 Wat is datagedreven werken? 55
4.2 Waarom zou je datagedreven willen werken? 56
4.3 Hoe kan jouw organisatie datagedreven gaan werken? 57
4.4 Hoe pak je datagedreven werken praktisch aan? 59
4.5 Belangrijke voorwaarden voor datagedreven werken 60
4.6 Datagedreven werken: een kwestie van beginnen! 64
5 Digitale transformatie, ouderwetse arbeidsanalyse 67
5.1 Digitale transformatie bij gemeenten 69
5.2 Het kwantificeren van kosten en waarde van ICT 74
5.3 Een helder verhaal over de waarde, onderbouwd met cijfers 75
6 Duurzaamheid wordt corebusiness 81
6.1 Resultaten blijven achter 81
6.2 Begripsverheldering en integrale afweging noodzakelijk 82
6.3 Toepassing van het model 83
6.4 Stappenplan 83
7 Effectiviteit vereist balans en samenhang 91
7.1 Goede en minder goede voorbeelden 92
7.2 Wat kenmerkt effectieve organisaties? 93
7.3 Illustratie van de kenmerken van effectieve organisaties 94
8 Productiviteit, draaien aan drie knoppen 103
8.1 Wat is productiviteit en hoe kun je het beïnvloeden? 103
8.2 Hoe productief is Nederland? 104
8.3 Hoe voorkom je productiviteitsverlies? 105
8.4 Het verhogen van de productiviteit 107
8.5 Managen van de overhead 108
8.6 Reduceren tijdverlies in primair proces 111
8.7 Beperken van individuele dienstverlening 112
9 De basis op orde, voordat het kalf verdrinkt 119
9.1 Wat kan er zoal misgaan? 119
9.2 ‘De basis op orde’, wat houdt dat in? 122
10 En nu is het aan jou! 131
Tot slot 135
Over de auteur 136
Index 137
Eindnoten 139
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan