Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management Check je bedrijfsvoering
Check je bedrijfsvoering
Check je bedrijfsvoering
Mark Huijben

Mark Huijben (1970), organisatieadviseur, richt zich op het praktisch en impactvol oplossen van complexe vraagstukken. Hij werd genomineerd en was finalist bij de Vakprijs voor Organisatieadviseurs en de verkiezing Managementboek van het Jaar, met Heeft iemand de overhead gezien? Na zijn studies Econometrie en Bedrijfseconomie promoveerde hij in de Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen met een proefschrift over de organisatie van overhead- oftewel bedrijfsvoeringsfuncties. Daarnaast is Mark als managementadviseur verbonden aan het benchmarkprogramma Vensters voor Bedrijfsvoering. 

Meer over Mark Huijben
Tien strategische thema's voor een goede bedrijfsvoering Mark Huijben 28 juli 2022 Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert? Mark Huijben heeft op deze en andere vragen de antwoorden gezocht en gevonden, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs. In de Bookchat vertelt hij wat bedrijfsvoering zo lastig maakt. Lees het volledige artikel
top 100#98
Mark Huijben

Check je bedrijfsvoering

Praktische aanpak voor de 10 strategische thema’s van elke organisatie

Gebonden Nederlands 2022 9789024448371
1 beoordeling
10
Voormalig top 10Totaal 48 dagen
Top 10090 dagen in de Top 100
Verkooppositie 98Hoogste positie: 2
Gebonden | NL € 27,95 E-book | NL € 22,50
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
27,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Videos Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Een goede bedrijfsvoering vraagt inzet op tien strategische thema’s

Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe geef je vorm aan hybride werken en laat je de organisatie goed draaien in de nieuwe balans tussen thuis en op kantoor werken? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert?

Mark Huijben heeft op deze en andere vragen de antwoorden gezocht en gevonden, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs.

De kern van goede bedrijfsvoering blijkt te zitten in deze tien strategische thema’s:
- Nieuwe thema’s: word wendbaar en schokbestendig, ga hybride en datagedreven werken, geef vorm aan digitale transformatie en verduurzaam.
- Tijdloze thema’s: blijf effectief en productief, houd je basis op orde, blijf een aantrekkelijke werkgever en kijk naar jouw rol.

Bij elk thema geeft Huijben een praktische aanpak en handige checklist waarmee je jouw organisatie beter laat presteren en samenwerken.

Ben je bezig met jouw bedrijfsvoering als directielid, manager, stafhoofd of vanuit ICT, informatievoorziening en financiën? Dan is dit een onmisbaar boek voor jou. Maar ook als organisatieadviseur of student met interesse in organisatieontwikkeling en de rol van bedrijfsvoering daarin kun je je hart ophalen.

"Waar andere boeken open deuren intrappen of schijnbare slimme oplossingen benoemen, bevat dit boek veel wol en weinig geschreeuw: van harte aanbevolen." - André Plat in OD Magazine

Specificaties

ISBN13:9789024448371
Trefwoorden:strategische planning, bedrijfsvoering, strategische thema's
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:144
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:16-3-2022
Hoofdrubriek:Strategisch management
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

video
Tien strategische thema's voor een goede bedrijfsvoering
Mark Huijben 28 juli 2022 Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert? Mark Huijben heeft op deze en andere vragen de antwoorden gezocht en gevonden, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs. In de Bookchat vertelt hij wat bedrijfsvoering zo lastig maakt.
Artikel lezen
interview
Afdelingen moeten samenwerken en uit hun koker komen
Ronald Buitenhuis 23 mei 2022 Directie, HR, communicatie, postkamer, finance…. Bedrijfsvoeringsafdelingen cq. overhead die het primaire proces ondersteunen. Ze moeten op de schop, suggereert Mark Huijben in ‘Check je bedrijfsvoering’. ‘Strategische thema’s dwars door de organisatie heen, gaan de klassieke ondersteunende afdelingen versterken.’ Om het holy shit moment te voorkomen.
Artikel lezen
preview
Check je bedrijfsvoering - Praktische aanpak voor 10 strategische thema’s 
Mark Huijben 22 maart 2022 Goed presterende organisaties vatten het begrip bedrijfsvoering veel breder op dan de minder presterende. Breder dan ‘de secundaire processen’ of ‘de overhead’. In ‘Check je bedrijfsvoering’ schets ik een praktische aanpak voor de tien strategische thema’s waar elke organisatie mee te maken heeft. Hoe laat je jouw organisatie beter presteren en samenwerken?
Artikel lezen

Videos (2)

  • 10-06-2022 Tien strategische thema's voor een goede bedrijfsvoering
  • 23-05-2022 Teaser - Webinar Check je bedrijfsvoering

Over Mark Huijben

Mark Huijben (1970), organisatieadviseur, richt zich op het praktisch en impactvol oplossen van complexe vraagstukken. Hij werd genomineerd en was finalist bij de Vakprijs voor Organisatieadviseurs en de verkiezing Managementboek van het Jaar, met Heeft iemand de overhead gezien? Na zijn studies Econometrie en Bedrijfseconomie promoveerde hij in de Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen met een proefschrift over de organisatie van overhead- oftewel bedrijfsvoeringsfuncties. Daarnaast is Mark als managementadviseur verbonden aan het benchmarkprogramma Vensters voor Bedrijfsvoering (www.vensters.net). Daarvoor was hij zestien jaar werkzaam voor Berenschot als senior managing consultant en als directeur en oprichter van het Kenniscentrum Benchmarking en Bedrijfsvoering. Hij begon zijn loopbaan als stafmedewerker en projectmanager van een interne organisatieverandering bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies. Naar aanleiding van zijn proefschrift verzorgde hij verder veel masterclasses in Nederland en Vlaanderen (www.huijbenoverheadmanagement.nl).

Andere boeken door Mark Huijben

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Woord vooraf 7
Proloog: Jouw holy shit-moment 10

1 Juist nu een boek over bedrijfsvoering 13
1.1 Wat voorafging 13
1.2 Wat is bedrijfsvoering? 15
1.3 Strategische thema’s voor de directietafel 16

2 Wendbaar en schokbestendig, voorbereid op het onwaarschijnlijke 27
2.1 Waarom is schokbestendigheid belangrijk? 27
2.2 Wanneer is een organisatie schokbestendig? 28
2.3 Het DNA van schokbestendige organisaties 28
2.4 Hoe worden organisaties schokbestendig? 31
2.5 Organisaties voorbereid op het onverwachte, maar niet op een virus 36

3 Een werkconcept dat werkt, boeit en bindt 41
3.1 Sturing hybride werken vraagt om samenhang tussen drie dimensies 42
3.2 De tevredenheid over de werkplek daalde 45
3.3 Loonkosten verreweg de grootste component 47
3.4 Thuiswerken aan de max? 50

4 Datagedreven werken: begin met waar je buikpijn van krijgt 55
4.1 Wat is datagedreven werken? 55
4.2 Waarom zou je datagedreven willen werken? 56
4.3 Hoe kan jouw organisatie datagedreven gaan werken? 57
4.4 Hoe pak je datagedreven werken praktisch aan? 59
4.5 Belangrijke voorwaarden voor datagedreven werken 60
4.6 Datagedreven werken: een kwestie van beginnen! 64

5 Digitale transformatie, ouderwetse arbeidsanalyse 67
5.1 Digitale transformatie bij gemeenten 69
5.2 Het kwantificeren van kosten en waarde van ICT 74
5.3 Een helder verhaal over de waarde, onderbouwd met cijfers 75

6 Duurzaamheid wordt corebusiness 81
6.1 Resultaten blijven achter 81
6.2 Begripsverheldering en integrale afweging noodzakelijk 82
6.3 Toepassing van het model 83
6.4 Stappenplan 83

7 Effectiviteit vereist balans en samenhang 91
7.1 Goede en minder goede voorbeelden 92
7.2 Wat kenmerkt effectieve organisaties? 93
7.3 Illustratie van de kenmerken van effectieve organisaties 94

8 Productiviteit, draaien aan drie knoppen 103
8.1 Wat is productiviteit en hoe kun je het beïnvloeden? 103
8.2 Hoe productief is Nederland? 104
8.3 Hoe voorkom je productiviteitsverlies? 105
8.4 Het verhogen van de productiviteit 107
8.5 Managen van de overhead 108
8.6 Reduceren tijdverlies in primair proces 111
8.7 Beperken van individuele dienstverlening 112

9 De basis op orde, voordat het kalf verdrinkt 119
9.1 Wat kan er zoal misgaan? 119
9.2 ‘De basis op orde’, wat houdt dat in? 122

10 En nu is het aan jou! 131

Tot slot 135
Over de auteur 136
Index 137
Eindnoten 139

Aanbevolen live events...

donderdag 20-04-2023

Jitske Kramer over Teamintelligentie

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Kunnen we China vertrouwen?
    Pascal Coppens
    Kunnen we China vertrouwen?
    € 30,00
  • Geheimen van de bestuurskamer
    Herman Daems
    Geheimen van de bestuurskamer
    € 39,99
  • Leiderschap
    Henry Kissinger
    Leiderschap
    € 44,99
  • Schrijfwijzer Compact
    Jan Renkema
    Schrijfwijzer Compact
    € 33,50
  • Jaarplan op één A3
    Henk Doeleman
    Jaarplan op één A3
    € 38,95
  • Eerste circulaire stappen voor mkb'ers
    Jan Willem Wensink
    Eerste circulaire stappen voor mkb'ers
    € 47,50

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Check je bedrijfsvoering

        Check je bedrijfsvoering
        Mark Huijben
        /