Lees verder
Mariana Mazzucato (PhD) is Professor in the Economics of Innovation and Public Value at University College London (UCL), where she is Founding Director of the UCL Institute for Innovation & Public Purpose (IIPP).
Meer over Mariana MazzucatoDe ondernemende staat
Waarom de markt niet zonder overheid kan
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789046819302Samenvatting
Zonder de jarenlange investeringen van de Amerikaanse overheid waren Apple en Microsoft nooit zo groot geworden. De alom gewaardeerde econoom Mariana Mazzucato laat in De ondernemende staat zien hoe belangrijk een investerende en innoverende overheid is; onontbeerlijk voor slimme en duurzame groei.
Mazzucato ontkracht de mythe van een ingeslapen bureaucratische overheid versus een dynamische, innovatieve private sector. Aan de hand van veel casestudy’s laat zij zien dat het tegenovergestelde waar is. Pas als de overheid heeft geïnvesteerd, volgt de private sector. Voorbeelden te over: internet, geneesmiddelen, biotechnologie, algoritme.
Met een ondernemende overheid de crisis uit, dat is wat Mazzucato ons met dit boek wil voorhouden.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Mariana Mazzucato
Inhoudsopgave
Voorwoord – Carlota Perez
Inleiding – Doe iets anders
1 Van crisisideologie naar de deling van innovatieve arbeid
2 Technologie, innovatie en groei
3 De risiconemende staat: van ‘risico’s wegnemen’ naar ‘aanpakken!’
4 De VS als ondernemende staat
5 De staat achter de iPhone
6 De groene industriële revolutie: duwen of een zetje geven
7 Wind- en zonne-energie: succesverhalen van de overheid, technologie in crisis
8 Risico en beloning: van rotte appels tot symbiotische ecosystemen
9 Socialisatie van het risico en privatisering van de beloning: kan de ondernemende staat zelf ook de vruchten plukken?
10 Conclusie
Appendix
Lijst van afkortingen
Noten
Bibliografie
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan