Lees verder
Jan-Peter Bogers is adviseur, spreker en trainer, al noemt hij zichzelf liever professioneel bemoeial.
Meer over Jan-Peter BogersVersimpelen - Projecten realiseren zonder gedoe
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789052694139Samenvatting
Kan het simpeler? Jazeker! Wij maken projecten en organisaties vaak onnodig ingewikkeld. En als we dat zelf niet doen, doen anderen het wel voor ons. Voor je het weet is een mooi plan of project veranderd in gedoe en raakt de vaart eruit.
Versimpelen is een manier om focus aan te brengen in projecten, om van complex naar simpel en van gedoe naar flow te komen. Ontrafel een project, ontdoe het van alle bijzaken en je ziet weer waar het écht om draait. Hiermee worden de vervolgstappen om het project te realiseren kraakhelder. Voor organisaties is versimpelen een manier om de kern van hun bestaan te (her)ontdekken: waarom doen we wat we doen?
Versimpelen is speels en bloedserieus tegelijk. Het begint met de mindset dat eenvoudiger vaak beter is en eindigt met het makkelijker realiseren van projecten en dynamischer maken van organisaties.
In 'Versimpelen' vertelt Jan-Peter Bogers hoe je onnodig gedoe herkent en complexiteit doorgrondt. Vijf kernvragen, zes gedoefactoren en een toolbox met 27 technieken helpen je om te versimpelen. Talloze voorbeelden en cases laten zien hoe versimpelen in de praktijk werkt.
"Versimpelen is een andere kijk op organiseren. Het maakt projecten overzichtelijk en behapbaar, waardoor de weg voor actie vrijkomt." - Marcel Jongmans (@enthousiasmeur)
"Eigenlijk zou dit boek verplicht moeten worden voor iedereen die zich met projecten en moeilijk gedoe qua organiseren bezighoudt." - Martijn Aslander (auteur van o.a. Easycratie)
"Een boek voor mensen die complexiteit met een fileermes te lijf willen. Juist versimpelen vraagt secuur vakmanschap." - Jaap Peters (auteur van o.a. 'Bij welke reorganisatie werk jij?' en 'Het Rijnland-boekje')
'Versimpelen' is in 2014 genomineerd voor Managementboek van het Jaar.
JURYRAPPORT: "Jan-Peter Bogers maakt glashelder dat wij maar wat snel de essentie van zaken uit het oog verliezen en verzanden in het moeras van complexiteit. En dat terwijl het allemaal begon met een simpel idee. Het boek nodigt uit om toe te passen op kleine en grote schaal en draagt bij aan dat wat managers nastreven: getting things done!’tg voor actie vrijkomt." - Marcel Jongmans
Over de illustrator: Bas Bakker is begrijpend tekenaar. Hij brengt de essentie van ideeën, processen en verhalen letterlijk in beeld. Daarmee schept hij overzicht en brengt hij professionals, teams en organisaties in beweging.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (4)
Over Jan-Peter Bogers
Inhoudsopgave
Leeswijzer
Deel 1 - de theorie
1. Versimpelen – Waarom? Wat? Hoe?
2. Versimpelen – Voor wie en wanneer?
3. Belangrijke begrippen
4. Versimpelen op vijf manieren
5. Gedoe
6. Complexiteit
7. De waarde van versimpelen
Deel 2 - de gedoe factoren
8. Kijk anders naar Geld
9. Kijk anders naar Tijd
10. Kijk anders naar Regels
11. Kijk anders naar Mensen
12. Kijk anders naar Ik
13. Kijk anders naar Complexiteit
Deel 3 - de toolbox
14. Maak het klein
15. Maak het groot
16. Maak een keuze
17. Maak het scherp
18. Maak het zichtbaar
19. Ontregelen
20. Regelen
21. De juiste mensen
22. De juiste vragen
23. Doen!
Deel 4 - de versimpelcases
24. De helikopterschool
25. Jimmy's
26. Het Scheepvaartmuseum
27. De flexibele ambtenaar
28. Hans loopt achter
29. Daar staat mijn iMac!
30. Dit boek
Deel 5 - verder lezen
31. Versimpelen online
32. Leuke boeken
33. Aanverwante onderwerpen
Dankwoord
Over de auteur
Over de illustrator
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan