Jan de Vuijst (1954) is bestuursadviseur, executive coach en hoogleraar leiderschap bij TIAS, de business school van de Universiteit van Tilburg. Hij is cum laude afgestudeerd en gepromoveerd in taalwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. Aan de Universiteit van Edinburgh heeft hij zich gespecialiseerd in Psychologie en Kennissystemen.
Meer over Jan de VuijstProfessioneel beïnvloeden van gedrag
voor adviseurs, leidinggevenden en andere professionals
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789055163526Samenvatting
In dit boek staat de praktijk centraal van professionals die het gedrag van mensen in organisaties respectvol willen beïnvloeden.
Professionals zijn er in vele maten en soorten, en in de loop van de jaren zijn de taken en rollen van diverse professionals deels ineen gevloeid. Leidinggevenden die coach-opleidingen volgen, scrum masters die adviesmodellen volgen, adviseurs die mandaat krijgen als interimmanager, coördinatoren, counsellors, executive coaches, mentoren,
product owners, facilitatoren – er lijkt geen eind te komen aan de mogelijke benamingen van professionals die allemaal één ding gemeen hebben: zij proberen in organisaties veranderingen teweeg te brengen door beïnvloeding van gedrag. Gedrag van individuen, van groepen, van teams, van afdelingen en hele organisaties, maar ook van klanten, van
netwerken, van systemen, en daarnaast, vaak, van zichzelf.
De opbouw van dit boek is gestructureerd en overzichtelijk. Allereerst wordt de positie en de rol van de professional behandeld. Vervolgens geeft het boek inzicht in gedrag en hoe de professional hiermee kan omgaan. Aparte hoofdstukken zijn gewijd aan weerstand en leiderschap, en aan moderne technieken als geleide zelfreflectie en business story telling.
Omdat iedere professional te maken heeft met veranderingen komen het aanpakken van een verandertraject en de verschillende fases daarin uitgebreid aan de orde.
Het belang van zelfreflectie loopt als een rode draad door dit boek. Daarvoor wordt een breed scala aan bekende en bewezen modellen en technieken aangeboden, met een praktische uitleg en oefenmateriaal om deze zelf te kunnen gebruiken.
Dit boek behandelt theoretische concepten en verwijst naar wetenschappelijke literatuur, maar de praktijk staat voorop, en wordt geïllustreerd met vele voorbeelden van avonturen die professionals in organisaties zoal kunnen meemaken.
Dit boek is een revisie van het boek Professioneel adviseren, uit 2014. Het is gemoderniseerd, van recente literatuur en een aantal nieuwe technieken en teksten voorzien, maar de hoofdstukindeling is grotendeels bewaard gebleven.
Het boek is geschreven voor alle professionals die dag in dag uit in velerlei vormen van
organisaties aan het werk zijn met menselijk gedrag.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Over de auteur 12
Het vak van de professional 13
1 Omgeving en positie van de professional 20
Kernstof 21
1.1 Gezag 23
1.2 Rol-expertise-omgeving 30
1.3 G-R-O-W-I-N-G 46
1.4 Drie lagen van waarneming 51
1.5 Vragen en opdrachten 57
1.6 Antwoorden 59
Noten 61
Literatuur 62
2 Omgaan met individuen 64
Kernstof 65
2.1 Feedback, onthullen en inzicht geven 67
2.2 Karakterstructuren en bijbehorende gedragspatronen 74
2.3 Overwegingen bij karakterstructuren 89
2.4 Meer benaderingen van menselijke persoonlijkheid 90
2.5 Vragen en opdrachten 95
2.6 Antwoorden 97
Noten 98
Literatuur 99
3 Omgaan met groepen 102
Kernstof 103
3.1 Drijfveren en motivatie 105
3.2 Groepen waar de professional mee te maken heeft 108
3.3 Meer benaderingen van organisatiecultuur 131
3.4 Vragen en opdrachten 137
3.5 Antwoorden 139
Noten 140
Literatuur 141
4 Omgaan met teams 144
Kernstof 145
4.1 Een team heeft een gezamenlijk doel 147
4.2 Soorten teams 150
4.3 Teams bestaan in de tijd 158
4.4 Teambenadering van Lencioni 165
4.5 Rollen in een team 178
4.6 Vragen en opdrachten 183
4.7 Antwoorden 185
Noten 187
Literatuur 188
5 Inzetten van weerstand bij verandering 190
Kernstof 191
5.1 Waarmee en met wie heeft de professional te maken bij weerstand? 193
5.2 Onzekerheid als menselijke drijfveer bij weerstand 199
5.3 Weerstand bij de veranderaar zelf 203
5.4 Fases in weerstand 207
5.5 De neiging van de professional 230
5.6 Verdieping: egoposities in Transactionele Analyse 231
5.7 Verdieping: verhalen vertellen om mensen te inspireren 233
5.8 Vragen en opdrachten 245
5.9 Antwoorden 247
Noten 248
Literatuur 249
6 Leiderschap 252
Kernstof 253
6.1 Hoe zit het met leiderschap: dingen voor elkaar krijgen? 255
6.2 Theorieën over leiderschap 257
6.3 Interventies op leiderschap 260
6.4 Wat opvattingen over leiderschap vragen van de organisatie 264
6.5 Persoonlijk leiderschap: zelfreflectie en zelfkennis 266
6.6 Vragen en opdrachten 279
6.7 Antwoorden 281
Noten 283
Literatuur 284
7 Stadia in het verandertraject en voortgang 286
Kernstof 287
7.1 De stadia-matrix 289
7.2 Voortgang in de stadia 291
7.3 Verdieping: het effect van vragen stellen en waarderend werken 301
7.4 Vragen en opdrachten 307
7.5 Antwoorden 309
Noten 310
Literatuur 311
8 Doel van de gedragsverandering 312
Kernstof 313
8.1 Vraag achter de vraag 315
8.2 De professional verschijnt 316
8.3 Het gesprek begint 318
8.4 Het interview 320
8.5 Afsluiten eerste gesprek 327
8.6 Verdieping: actief luisteren 330
8.7 Vragen en opdrachten 333
8.8 Antwoorden 337
Noten 339
Literatuur 340
9 Realiteit in kaart brengen 342
Kernstof 343
9.1 Valkuil 1: Te veel informatie 346
9.2 Valkuil 2: Veel soorten informatie 352
9.3 Valkuil 3: Ongemakkelijke informatie, geheimen of taboes 358
9.4 Valkuil 4: De professional genereert onwelkome informatie 362
9.5 Valkuil 5: Definities, percepties, jargonverschillen 364
9.6 Valkuil 6: Vragen stellen is al beïnvloeden 365
9.7 Valkuil 7: Informatie biedt nieuwe inzichten 368
9.8 Valkuil 8: De professional zelf: wat is je favoriete valkuil? 369
9.9 Vragen en opdrachten 371
9.10 Antwoorden 373
Noten 374
Literatuur 375
10 Opties verkennen 376
Kernstof 377
10.1 Met welke (andere) leidinggevende heeft de professional te maken? 380
10.2 Afleidingen voor de professional: lekker bezig met opties 382
10.4 Werkvormen in het opties-stadium 395
10.5 Vragen en opdrachten 417
10.6 Antwoorden 419
Noten 421
Literatuur 422
11 Besluit nemen 424
Kernstof 425
11.1 Positie van de professional 427
11.2 Besluitvorming in groepen 429
11.3 Beslismethoden 433
11.4 Andere aspecten van besluitvorming 441
11.5 Verdieping: besluitvorming bij een individu: erkenning van de intuïtie 444
11.6 Vragen en opdrachten 449
11.7 Antwoorden 451
Noten 453
Literatuur 454
12 Implementeren en borgen; evalueren en afscheid nemen 456
Kernstof 457
12.1 Betrokkenheid professional bij implementatie: wat was het afgesproken resultaat? 463
12.2 Algemene benaderingen voor implementatie: oud maar vertrouwd? 464
12.3 En hoe zit het met de mensen in de organisatie? 473
12.4 Professional en opdrachtgever evalueren en nemen afscheid 481
12.5 Vragen en opdrachten 489
12.6 Antwoorden 491
Noten 494
Literatuur 495
Index 497
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan