Lees verder
Ron Meyer (1962) is hoogleraar Strategisch Leiderschap bij TIAS, de business school van Tilburg University, en bij de Antwerp Management School, de business school van de Universiteit Antwerpen. Daarnaast is hij directeur van de Center for Strategy & Leadership.
Meer over Ron MeyerMeyer’s Management Models
52 inspirerende tools om je denken een boost te geven
Gebonden Nederlands 2024 1e druk 9789083416816Samenvatting
Hoe ontwikkel ik een strategie? Hoe bouw ik een team? Hoe kan ik digitaal innoveren, engagement verhogen en prioriteiten bepalen? In Meyer’s Management Models geeft hoogleraar Ron Meyer antwoord op de belangrijkste managementvragen, met 52 direct toepasbare modellen.
Veel managementboeken blijven hangen in abstracte theorie, of beperken zich tot platte praktijkadviezen. Dit boek slaat een brug tussen theorie en praktijk door wetenschappelijk gefundeerde tools op een toegankelijke manier aan te bieden. Alle modellen die Meyer behandelt hebben een sterk analytisch kader, plus voldoende praktische aanknopingspunten om een managementvraagstuk krachtig aan te pakken.
'Meyer’s Management Models' is dé onmisbare gereedschapskist voor managers en consultants om effectiever en efficiënter te handelen in de praktijk. Heb je een concrete managementvraag? In dit boek vind je de juiste tool om aan de slag te gaan. Maar je kunt je ook laten inspireren door tools en modellen waarvan je nog niet wist dat je ze nodig had. Met slechts één model per week doorloop je binnen een jaar een ‘mini-MBA’.
Tip! Alle tools zijn gratis te downloaden als PowerPoint, voor workshops en presentaties.
Een meesterlijk bruikbare gids die je wegwijs maakt in al je managementvraagstukken - Johan Thijs, CEO KBC Bank
Ron Meyer heeft een indrukwekkend geheel van management instrumenten en conceptuele kaders neergelegd in dit boek. - Fons Trompenaars, Principal CEO Trompenaars Hampden-Turner Consulting
Ron Meyer is de meester van managementmodellen. Dit boek is een hoogstaand voorbeeld van het principe dat weinig zo praktisch is als een goede theorie. - Ronald Meijers, CEO/Voorzitter Groepsdirectie ABAB Groep
Een must-read en must-have voor iedereen die wil bouwen aan sterke, wendbare en duurzame teams en organisaties. - Prof. Dr. Steven De Haes, Dekaan, Antwerp Management School, Universiteit Antwerpen
Deze modellen helpen je om datgene wat je soms intuïtief wel weet of voelt te onderbouwen en te concretiseren. - Robert van Zanten, CEO Salta Groep
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Ron Meyer
Inhoudsopgave
Wat zijn de belangrijkste elementen van een effectieve bedrijfsstrategie?
2. Market System Map
Hoe kan ik het krachtenveld in mijn markt in kaart brengen?
3. Value Proposition Dial
Welke attributen voegen waarde toe aan mijn waardepropositie?
4. Activity System Dial
Hoe kan ik mijn toegevoegde-waarde systeem vormgeven?
5. Organizational System Map
Hoe kan ik alle kenmerken van mijn organisatie in kaart brengen?
6. Competition Tornado
Hoe evolueert de concurrentie in mijn bedrijfstak?
7. Innovation Box
Waar kan ik mijn innovatieve ideeën vandaan halen?
8. Digital Platform Map
Wat zijn digitale platforms en kunnen die in mijn bedrijfstak opduiken?
9. Digital Product Model Dial
Hoe kan digitalisering mijn producten/diensten helpen te innoveren?
10. Digital Distribution Model Dial
Hoe kan digitalisering mijn distributie helpen te innoveren?
11. Revenue Model Dial
Op welke nieuwe manieren kan mijn organisatie inkomsten genereren?
12. Corporate Value Creation Model
Hoe kan mijn concern extra waarde toevoegen aan de business units?
13. Corporate Strategy Framework
Welke keuzes moet ik maken bij concernstrategie-ontwikkeling?
14. Strategy Development Cycle
Welke stappen moeten we doorlopen om een strategie te ontwikkelen?
15. Strategy Hourglass
Hoe kan ik efficiënt alle stappen van strategieontwikkeling doorlopen?
16. Strategic Bets Framework
Hoe kies ik de juiste strategische opties in een onzekere wereld?
17. Strategic Action Modes
Hoe kan ik mijn organisatie op strategische wijze vooruit laten bewegen?
18. Strategic Agility Model
Hoe blijft mijn strategie wendbaar in een VUCA omgeving?
19. 5I Innovation Pipeline
Hoe kan ik het innovatieproces in mijn organisatie structureren?
20. Customer-Centricity Circle
Hoe kan ik mijn organisatie om de klant heen organiseren?
21. Powerhouse Framework
Wat zouden de belangrijkste taken moeten zijn van mijn HR-afdeling?
22. 7I Corporate Center Model
Wat zijn de belangrijkste rollen van het hoofdkantoor in mijn concern?
23. 11C Synergy Model
Hoe kan ik synergie organiseren tussen business units in mijn bedrijf?
24. Knowledge Sharing Bridges
Hoe kan ik best practices delen binnen een organisatie?
25. Corporate Management Styles
Hoe kan mijn hoofdkantoor het beste de business units aansturen?
26. Control Panel
Hoe kan ik besturen wat de mensen in mijn organisatie doen?
27. The Tree of Power
Over wat voor soorten macht en machtsbronnen kan ik beschikken?
28. Fruits & Nuts Matrix
Hoe kan ik bepalen wat mijn prioriteiten zouden moeten zijn?
29. Team Building Cycle
Hoe kan ik de effectiviteit van mijn team versterken?
30. House of Engagement
Hoe verhoog ik de betrokkenheid binnen mijn organisatie?
31. Cultural Fabric Model
Wat kan ik doen om de cultuur van mijn organisatie te beïnvloeden?
32. Resistance to Change Typology
Hoe moet ik de weerstand tegen verandering interpreteren?
33. Mind the Gap Model
Welke uitdaging kan ik verwachten bij grootschalige veranderingen?
34. Everest Model of Change
Welke belangrijke gevaren liggen op de loer bij veranderprocessen?
35. Rebound Model of Resilience
Hoe vergroot je je vermogen om terug te veren na tegenspoed?
36. Change Manager’s Toolbox
Welke tools kan ik gebruiken om organisatieverandering te realiseren?
37. 4C Leadership Capabilities
Wat zijn de kerncompetenties die ik nodig heb voor effectief leiderschap?
38. Rising Star Framework
Met welke morele gevaren krijg ik te maken onderweg naar de top?
39. Empowerment Cycle
Hoe kan ik geleidelijk mijn medewerkers empoweren?
40. Followership Cycle
Hoe kan ik een effectievere volger zijn?
41. Confidence Quotient
Wat bepaalt hoeveel vertrouwen mensen in mij hebben?
42. Leadership Fairness Model
Wat geeft mensen het gevoel dat ik ze rechtvaardig behandel?
43. Ambition Radar Screen
Hoe kan ik begrijpen wat het gedrag van anderen motiveert?
44. Status Snakes & Ladders
Hoe kan ik de status van mijzelf en anderen beïnvloeden?
45. Psychological Safety Compass
Wat voor soorten psychologische veiligheid hebben mensen nodig?
46. Disciplined Dialogue Model
Hoe voer ik een zo vruchtbaar mogelijk gesprek?
47. Interaction Pressure Gauge
Hoeveel druk moet ik uitoefenen in een gesprek?
48. Storytelling Scripts
Wat voor verhalen kan ik vertellen om mensen te overtuigen?
49. Thinking Directions Framework
Welke denkmethodes kan ik gebruiken om vraagstukken te verkennen?
50. Creativity X-Factor
Hoe kunnen we onze creativiteit verbeteren?
51. New Pyramid Principle
Hoe geef ik een presentatie met impact?
52. Sustainable You Model
Hoe kan ik vitaal blijven gedurende mijn gehele loopbaan?
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan