Lees verder
Mignon van Halderen zette thought leadership (inter)nationaal
op de kaart. Daarvoor richtte zij onder meer het lectoraat
Thought Leadership bij Fontys Hogescholen in Eindhoven op.
Thought leadership
als succesfactor in een veranderende samenleving
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789089656223Samenvatting
Steeds meer bestuurders, leiders en (marketing)communicatieprofessionals hebben thought leadership als speerpunt in hun strategische plannen staan. Onze samenleving is op allerlei fronten aan het transformeren en van organisaties wordt verwacht dat ze een stap naar voren zetten en een progressieve rol nemen bij deze transformaties. Maar wat houdt thought leadership precies in? En hoe kun je het ontwikkelen en daadwerkelijk in praktijk brengen? Dit is het eerste boek dat je een verfrissende kijk en concrete handvatten biedt om thought leadership in je eigen organisatie te ontwikkelen.
Een succesvolle thoughtleadershipstrategie staat of valt met het durven uitdragen van vernieuwend perspectief op belangrijke thema’s die raken aan je strategie én de samenleving. Hoe ontwikkel je zo’n novel point of view? Hoe betrek je medewerkers en andere stakeholders daarbij? Hoe vertaal je je vernieuwende perspectief naar de praktijk en bouw je vertrouwen bij stakeholders rondom dat vernieuwende perspectief en de daarbij behorende koers? En wat betekent dat voor leiderschap en communicatie?
Op bevlogen wijze en aan de hand van zes actuele thoughtleadershipcases laten de auteurs zien hoe organisaties dit kunnen doen. Zo geven de auteurs een kijkje in de keuken van Bernhoven, het ziekenhuis dat vanuit het vernieuwende perspectief 'Betere zorg door minder zorg' zijn hele organisatie transformeerde en patiënten en stakeholders hier op inspirerende wijze bij betrok. En ze laten zien hoe het Deense energiebedrijf Ørsted, Philips, Unilever, woningcorporatie Sint Trudo en Parktheater Eindhoven voor een alternatieve koers kozen door te vertrekken vanuit vernieuwende zienswijzen en die te vertalen naar concreet gedrag en resultaat. Realistische praktijkcases die niet alleen laten zien wat voor deze organisaties werkte, maar óók waar hun uitdagingen en tegenslagen zaten.
Ben jij die bestuurder, leider of (marketing)communicatieprofessional die thought leadership op de strategische agenda heeft staan? Dan is dit jouw handboek om die strategie en positionering vorm te geven.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (4)
Over Mignon van Halderen
Over Brandon Martens
Inhoudsopgave
Het nieuwe appel aan organisaties 12
Waar dit boek over gaat 13
Voor wie we dit boek hebben geschreven 14
Hoe je dit boek kunt gebruiken 14
Zes praktijkcases van thought leaders 16
1 TRANSFORMATIES EN PARADIGMASHIFTS 19
1.1 Wat zijn transformaties? 20
1.2 Paradigma's en paradigmashifts 21
1.3 Thought leadership: het vermogen om paradigma’s te verschuiven 23
1.4 De belangrijkste kenmerken van een thought leader 26
1.5 Conclusie 32
BERNHOVEN: BETERE ZORG DOOR MINDER ZORG 35
2 DE KRACHT VAN EEN NOVEL POINT OF VIEW 61
2.1 Een novel point of view maakt je vernieuwende denken expliciet 62
2.2 Een novel point of view werkt bevrijdend en ontsluit energie 65
2.3 Een novel point of view opent vernieuwende wegen 66
2.4 Een novel point of view verscherpt je visie en missie 66
2.5 Een novel point of view verbindt geestverwanten 67
2.6 Conclusie 68
PARKTHEATHER EINDHOVEN: RAAK ELKAAR 71
3 HOE ONTWIKKEL JE EEN NOVEL POINT OF VIEW 91
3.1 Creëer ruimte voor vernieuwende gedachten 92
3.2 Houd ze tegen je identiteit en purpose aan 94
3.3 Betrek medewerkers bij het ontwikkelen van je novel point of view 96
3.4 Werk naar een kernachtige verwoording van je novel point of view 100
3.5 Conclusie 103
ØRSTED: DE 85/15-VISIE 109
PHILIPS: THOUGHT LEADERSHIP IN HEALTHCARE 129
4 VERNIEUWENDE KOERS VANUIT JE NOVEL POINT OF VIEW 145
4.1 Strategie waarlangs je de vernieuwende koers optekent 147
4.2 Creëer randvoorwaarden die het nieuwe mogelijk maken 149
4.3 Maak het nieuwe zichtbaar en tastbaar 150
4.4 Betrek stakeholders bij het nieuwe 152
4.5 Omgaan met kritiek en weerstand 157
4.6 Leiderschapscommunicatie 157
4.7 Conclusie 159
SINT TRUDO: DE TRANSFORMATIE VAN STRIJP-S 161
5 IMPACT, BLIK VOORUIT EN PRAKTISCHE HANDVATTEN 179
5.1 Hoe meet je de impact van je vernieuwende koers (andere subtitels) 181
5.2 Nieuwe horizon - systeemverandering 188
5.3 Pak je thought leadership rol 189
5.4 Samenvattende stappen om die rol op te pakken 190
UNILEVER: EEN SIMULTAAN SCHAAKSPEL 195
Relevante begrippen 212
Woord van dank 214
Over de auteurs 216
Geraadpleegde literatuur 218
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan