Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Psychologie Waarom doen mensen wat ze doen?
Waarom doen mensen wat ze doen?
Gail Heslinga

Gail Heslinga (1965) is eigenaar van Gail’s Company, een adviesbureau voor mens en organisatie.

Meer over de auteurs
Gail Heslinga, Chris Soels

Waarom doen mensen wat ze doen?

Over archetypen, ons psychologisch DNA.

Gebonden Nederlands 2021 1e druk 9789090353456
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen
42,50
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

In ‘Waarom doen mensen wat ze doen geven’ Gail Heslinga en Chris Soels op een toegankelijke wijze inzicht in het gedrag en de onbewuste drijfveren van mensen. Het boek is voor iedereen die geïnteresseerd is in en gefascineerd wordt door het gedrag van mensen. Dit is het eerste boek dat analytische- en belevingspsychologie toegankelijk maakt voor een breed publiek. Niet in de laatste plaats door het persoonlijk verhaal van de auteur waarin de drijfveren van mensen herkenbaar worden neergezet. Het boek is praktisch toepasbaar door de uitwerking van elk archetype met betrekking tot de omgeving waarin specifieke kwaliteiten tot hun recht komen. Er worden begrippen geïntroduceerd zoals psychologisch DNA, de Cirkel van Creatie, archetypen, kleurenpsychologie, filters van bewustzijn, emotionele immuniteit en er wordt uitgelegd hoe dit zich uit in de veerkracht en weerbaarheid van mensen.

Dit boek is voor leidinggeven die hun medewerkers effectief willen aansturen en ondersteunen in de persoonlijke ontwikkeling. Voor HR-professionals en recruiters die de juiste persoon op de juiste plek in de organisatie willen plaatsen en investeren in een optimale teamsamenstelling. Voor coaches en mediators die mensen ondersteunen in persoonlijke ontwikkeling en communicatieve uitdagingen. Voor accountants die mergers en overnames vanuit de menskant willen laten slagen.

En dit boek is voor mensen die mensen willen bereiken in het kader van profiling, marketing en reclame. Mensen herkennen archetypen op onbewust niveau. Hoe dichter je een profiel of een personage laat aansluiten bij een archetype, hoe gemakkelijker de beschouwer zich hierin zal herkennen. Was profiling lange tijd voorbehouden aan detectiveseries, tegenwoordig is het niet meer weg te denken in de marketing en reclame.

Een klantprofiel helpt om producten bewust onder de aandacht te brengen vanuit maximale herkenning en gedeelde waarden. Met profiling spreek je letterlijk de taal van de klant in kleur, beeld en behoeften. Inzicht in de twaalf archetypen helpt je om een klantprofiel op te stellen. Zo kan je de doelgroep ook op onbewust niveau aanspreken.

De twaalf archetypen die ons psychologisch DNA vormen worden uitgebreid besproken met behulp van de Cirkel van Creatie. De Cirkel van Creatie herkennen we in ‘De Reis van de Held’ die ieder van ons doormaakt in de zoektocht naar waarom wij de dingen doen die we doen. De persoonlijke inzichten van Gail in haar zoektocht naar geluk laten zien hoe de twaalf archetypen haar hebben gevormd. Openhartig en herkenbaar maakt haar verhaal analytische psychologie toegankelijk voor een breed publiek.

Het boek nodigt je uit om op ontdekkingsreis te gaan naar jouw innerlijke drijfveren. En onderweg zou het zo maar kunnen zijn dat je ook anderen beter leert begrijpen. Op die manier dragen inzichten in waarom doen mensen wat ze doen bij aan minder ruzie en onbegrip, omdat de positieve intentie van het gedrag duidelijk wordt.

Inzicht in jezelf zorgt er ook voor dat je weerbaarder bent ten opzichte van je omgeving. Dat je minder druk ervaart en gewoon jezelf kunt zijn. Dat je begrijpt waarom je soms geëmotioneerd bent of over je grenzen gaat. En misschien nog wel belangrijker: dat je ontdekt wat er bij je past en waar jouw talenten tot hun recht komen. Dat je kunt doen waar je blij van wordt en effectief kunt communiceren. Kortom: dit boek gaat over ons en waarom we doen wat we doen.

Trefwoorden

psychologisch dna   archetypen   emotionele immuniteit   persoonlijke ontwikkeling   zelfkennis   psychologie   talentherkenning   coaching   onbewuste   burn-out preventie   creatie cirkel   geluk   menselijk gedrag   persoonlijk leiderschap   jung   authenticiteit   bewustwording   human resources   persoonlijkheidspsychologie   filters van bewustzijn   talentontwikkeling   persoonlijke groei   schaduw   werving en selectie   teamefficiëntie   me4all talentscan   organisatiecultuur   hersenen   hippocrates   veerkracht  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789090353456
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:284
Uitgever:Gail Heslinga & Chris Soels
Druk:1
Verschijningsdatum:11-12-2021
Hoofdrubriek:Psychologie

Expertrecensies (1)

recensie
Waarom doen mensen wat ze doen? - ‘Uitermate geschikt ervaringsboek’
Philine Spruijt | 14 oktober 2022
‘Waarom doen mensen wat ze doen?’ is allereerst een plaatje om te zien! Een mooie cover, gladde pagina’s en door het boek heen vind je vele reproducties van schilderijen van beroemde kunstenaars. In de kantlijn staan tekeningen van beroemde mensen van allerlei pluimage: denkers, creatievelingen, doeners, wetenschappers, schrijvers, uitvinders enz., met een aansluitende quote.
Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Gail Heslinga

Gail Heslinga (1965) is eigenaar van Gail’s Company, een adviesbureau voor mens en organisatie. Gail heeft jarenlange ervaring op het gebied van consultancy en training in het bedrijfsleven op midden- en hoger managementniveau. Haar kennis is gebaseerd op een BSc. en postgraduate diploma in marketing (international business) en ruim vijftien jaar studie in de Belevingspsychologie. Zij is een ABNLP gecertificeerd trainer, consultant en executive coach.

Andere boeken door Gail Heslinga

Bekijk alle boeken

Over Chris Soels

Chris Soels (1954) heeft jarenlange ervaring in het bedrijfsleven op directie- en hoger management niveau. Zijn carrière wordt gekenmerkt door diversiteit, intensiteit en diepgang. Zijn grote kracht is het vermogen om verbanden te zien tussen verschillende disciplines. Chris werkt al twintig jaar met het me4all® model. Van zijn hand zijn de Creatie Cirkel, psychologisch DNA, Human Capital Management Model en Emotionele Immuniteit, begrippen die toegelicht worden in dit boek. Chris is een inspirerend spreker die diepgaande kennis combineert met ervaring in het bedrijfsleven.

Andere boeken door Chris Soels

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 7
Eind van de reis 10
Inleiding 15

Deel I 21
Filters van bewustzijn 21
Onbewust bewust 22
Worden wie je bent 29
Focus op balans 35
Allergie en projectie 43
Hoe weet jij dat je het goed doet? 49
Hoe begrijp je de wereld? 59
Psychologisch DNA 71

Deel II 77
De Cirkel van Creatie 79
1. De Gangmaker 87
2. De Schatbewaarder 97
3. De Boodschapper 107
4. De Toegewijde 115
5. De Koning 123
6. De Wetenschapper 134
7. De Diplomaat 147
8. De Tovenaar 157
9. De Visionair 169
10. De Vormgever 181
11. De Vernieuwer 193
12. De Ontvankelijke 207

Deel III 217
Emotionele Immuniteit 218
Eerlijk duurt het langst 235
Gelukkig zijn met wat je hebt 239
Dankwoord 242


Appendix A 244
me4all® Talentscan 244
Appendix B 245
Persoonlijke ontwikkeling 245

Noten 246
Deel I 246
Deel II 251
Deel III 273

Literatuur 274

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Laat die overtuiging los!
    Bart Verhaagen
    Laat die overtuiging los!
    € 34,50
  • Artificial Intelligence voor mensen en bedrijven
    Alex Castrounis
    Artificial Intelligence voor mensen en bedrijven
    € 44,99
  • Het metaverse
    Matthew Ball
    Het metaverse
    € 28,99
  • The Three Minute Reset
    Edwin Selij
    The Three Minute Reset
    € 20,00
  • Als alle breinen leren
    Saskia Schepers
    Als alle breinen leren
    € 24,99
  • Drive
    Daniel Pink
    Drive
    € 22,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Waarom doen mensen wat ze doen?

        Waarom doen mensen wat ze doen?
        Gail Heslinga , Chris Soels
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Waarom doen mensen wat ze doen?

        Verwijder uw beoordeling