Dr. Jolien Grandia is universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam bij de vakgroep Bestuurskunde en Sociologie.
Meer over de auteursPublieke inkoop
Een multidisciplinair overzicht van theorieën, praktijken en instrumenten
Paperback Nederlands 2023 9789403674346 1e drukSamenvatting
Dit toegankelijke studieboek geeft een multidisciplinair overzicht van theorieën, praktijken en instrumenten in de publieke inkoop. Het beschrijft het wat en waarom van publieke inkoop en geeft professionals en studenten in het hoger onderwijs inzicht in hoe op een moderne manier ingekocht kan worden in de publieke sector. Centraal staat hoe publieke organisaties via de inkoop van werken, leveringen of diensten op een verantwoorde manier publieke waarde kunnen creëren en behouden.
Geschreven door zes jonge en vooruitstrevende wetenschappers uit verschillende vakgebieden, geeft het boek een integrale blik op publieke inkoop ten tijde van grote maatschappelijke veranderingen. Het boek start met het bespreken van het publieke inkoopproces, het begrip publieke waarde, de juridische context en de organisatie van de inkoopfunctie in publieke organisaties. Vervolgens komt het ontwikkelen en vertalen van het inkoopbeleid aan bod, het organiseren van aanbestedingen en de selectie van leveranciers.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 – Introductie van publieke inkoop 11
1.1. Introductie 13
1.2. Het publiek-private continuüm 13
1.3. Wat is publieke inkoop? 15
1.4. Publieke inkoop versus inkoop door private bedrijven 16
1.5. Het inkoopproces in drie V’s 17
1.6. Zeven ontwikkelingsfasen van publieke inkoop 23
1.7. Het veelzijdige karakter van publieke inkoop 27
1.8. Leeswijzer van het boek 30
1.9. Samenvatting 31
Hoofdstuk 2 – Publieke waarden in inkoop 33
2.1. Introductie 35
2.2. Het concept van publieke waarden 35
2.3. Complexiteit van het opereren in het publieke domein 38
2.4. Drie basis governancemodellen 40
2.5. Spanningen over publieke waarden in de publieke dienstverlening 43
2.6. Waardendilemma’s in inkoopprocessen 44
2.7. Omgaan met tegenstrijdige waarden 50
2.8. Samenvatting 57
Hoofdstuk 3 – Europees aanbestedingsrecht in de EU 61
3.1. Introductie 63
3.2. Europees aanbestedingsrecht: de interne markt en non-discriminatie 63
3.3. De bronnen van Europees aanbestedingsrecht 64
3.4. De beginselen van het Europees aanbestedingsrecht 67
3.5. De reikwijdte van het Europees aanbestedingsrecht 70
3.6. Juridische mogelijkheden om duurzaam en sociaal in te kopen 73
3.7. Rechtsbescherming voor inschrijvers 80
3.8. Samenvatting 81
Hoofdstuk 4 – Publieke inkoop organiseren 85
4.1. Introductie 87
4.2. Inkooporganisatiestructuren 88
4.3. Inkoopsamenwerking 93
4.4. Vormen van gezamenlijke inkoop 95
4.5. Samenvatting 102
Hoofdstuk 5 – Publiek inkoopbeleid en inkoopstrategie 105
5.1. Introductie 107
5.2. Inkoopbeleid 108
5.3. Van inkoopbeleid naar inkoopstrategie 115
5.4. Een inkoopstrategie kiezen 118
5.5. De effecten van de verkoopstrategie op inkoopstrategie 121
5.6. Specifieke strategische aankoopbeslissingen 124
5.7. Samenvatting 129
Hoofdstuk 6 – Aanbesteden en gunnen 133
6.1. Introductie 135
6.2. De aanbesteding als een besluitvormingsproces 135
6.3. Aanbestedingsprocedures en het aanbestedingsproces 141
6.4. Het ontwerpen van gunningsmodellen 144
6.5. Samenvatting 163
Hoofdstuk 7 – Contracteren in de publieke sector 167
7.1. Introductie 169
7.2. Contractspecificaties 170
7.3. Vergoedingen en prikkels 176
7.4. Uitvoering en management van het contract 180
7.5. Contractanalyse ten behoeve van herontwerp en leren 182
7.6. Samenvatting 184
Hoofdstuk 8 – Blik op de toekomst van publieke inkoop 189
8.1. Introductie 191
8.2. Trends en ontwikkelingen op het gebied van publieke inkoop 192
8.3. Implicaties voor de publieke inkooppraktijk van de toekomst 198
8.4. Conclusie: Word een change agent 202
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan