Lees verder
Dr. Kilian W. Wawoe (1972) is organisatiepsycholoog en docent Human Resources Management aan de VU. Hij adviseert bedrijven in binnen- en buitenland over HR in het algemeen, en beoordelen en belonen in het bijzonder.
Meer over Kilian WawoeHet Corporate Brein
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789462157514Samenvatting
Met de kennis die jij hebt opgedaan tijdens de coronacrisis, hoe vaak zou je nog naar kantoor willen? Deze vraag ligt zo voor de hand dat die in bijna iedere organisatie wordt gesteld.
Volgens Kilian W. Wawoe zitten er echter drie fouten in de vraag. Het gaat bij werken niet om ‘jij’, maar om ‘wij’. Werk is een teamsport, waarbij het gaat om samenwerken. Het gaat niet om ‘hoe vaak’, maar om ‘wat’ je op kantoor komt doen. Als we op het werk komen en we zonderen ons de hele dag af, wat voegen we dan toe aan de groep? Het gaat niet om ‘willen’, maar om wat we afspreken wat we op kantoor ‘doen’. De juiste vraag is dus: ‘wat gaan we met de kennis die wij hebben opgedaan tijdens corona doen zodat we het team (op afstand) kunnen laten functioneren?’
Wawoe vond tijdens de lockdown meer dan 600 artikelen over thuiswerken, sprak honderden mensen over hun ‘thuiswerk-ervaringen’ en nam vragenlijsten af bij duizenden medewerkers, en werkte met tientallen organisaties aan een nieuwe vorm van samenwerken die hij het corporate brein noemt.
Wie een makkelijk boekje zoekt met wat tips voor het thuiswerken kan dit boek beter niet lezen. Het is een grondige analyse, die wetenschappelijk is getoetst en praktisch wordt uitgewerkt en de vraag beantwoordt welke lessen we kunnen trekken en welke kansen we kunnen verzilveren na het massale thuiswerken tijdens corona.
Het corporate brein stelt organisaties in staat om medewerkers beter te laten presteren op afstand en op kantoor, en stress op het werk te verminderen. Als iedereen de regels van dit boek volgt, hoeven we nooit meer in de file te staan.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Kilian Wawoe
Inhoudsopgave
INLEIDING 9
DEEL 1 SAMENWERKEN VÓÓR CORONA 17
Hoofdstuk 1 Geschiedenis 19
Hoofdstuk 2 Prestatiemanagement vóór corona 27
2.1 Doelen stellen 28
2.2 Prestatiemeting en resultaatmeting 32
2.3 Prestatiescore 37
2.4 Het beoordelingsgesprek 40
2.5 Conclusie 44
Hoofdstuk 3 Belonen vóór corona 47
3.1 Motivatie 48
3.2 Prestaties 51
3.3 Beloningstevredenheid, werktevredenheid en burn-out 52
3.4 Geluk 57
3.5 Talentmanagement 60
3.6 Eerlijkheid 63
Conclusie deel I 67
DEEL 2 SAMENWERKEN TIJDENS CORONA 69
Hoofdstuk 4 Groei, autonomie en verbondenheid 71
4.1 Groei 71
4.2 Autonomie 79
4.3 Verbondenheid 89
Hoofdstuk 5 Productiviteit en welzijn 99
5.1 Productiviteit 99
5.2 Welzijn tijdens corona 107
5.3 Individuele verschillen 117
5.4 Conclusie 124
Hoofdstuk 6 Keuzes voor werken ná corona 127
6.1 Wat streef je na: prestatie of resultaat? 129
6.2 Doelen stellen 131
6.3 Focus op wat goed gaat of wat beter kan 131
6.4 Het organiseren van feedback 132
6.5 Referentiepunten voor beloning 133
6.6 Stimulerende omgeving 134
6.7 Tijd voor feedback en reflectie 135
6.8 Rechter of coach zijn 136
6.9 Gevers en nemers 136
6.10 Preventie van stress en burn-out 137
6.11 Verbinding maken met anderen 138
6.12 De grenzen van autonomie 140
6.13 Het individu, het gemiddelde, de spreiding of het bereik? 141
6.14 Hoe te communiceren 142
6.15 Samenwerking van hoge kwaliteit 143
6.16 Aanmoedigen, ‘nudgen’ of opleggen 145
6.17 Leiderschap 145
Conclusie deel II 149
DEEL 3 SAMENWERKEN POST CORONA 151
Hoofdstuk 7 Grondbeginselen voor het corporate brein 153
7.1 Leiderschap 154
7.2 Talentontwikkeling 158
7.3 Beloning 163
7.4 Werken vanuit kantoor/ werken op afstand 169
7.5 Tot slot 173
Hoofdstuk 8 Het kantoor en het corporate brein 175
8.1 Het stellen van de juiste vraag 176
8.2 Inkomsten verhogen en kosten besparen 178
8.3 Het kantoor en de teamprestatie 181
8.4 De taxonomie van het kantoor: de 6 C’s 186
8.5 Tot slot 191
Hoofdstuk 9 Aan de slag met het corporate brein 193
9.1 Waar staan we? 193
9.2 Bouwen aan het corporate brein 197
9.3 Een werkweek in het corporate brein 204
9.4 Wat het corporate brein oplevert 207
NOTEN 209
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan