Lucas is expert op het terrein van werkgeluk, employee experience, (employer) branding, onderzoek, journey mapping en (interne) communicatie. Hij heeft verschillende directiefuncties bekleed en (internationale) organisaties geadviseerd over marketing, medewerkerstevredenheid en merkstrategie, waarmee hij twee Europese prijzen wist te behalen.
Meer over de auteursWord een woest aantrekkelijke werkgever met werkgeluk
Naar een organisatie waar mensen willen (blijven) werken
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789462158276Samenvatting
Als organisatie ben je voortdurend op zoek naar manieren om talentvolle medewerkers aan te trekken en vooral te laten floreren, zodat ze met veel plezier bij je willen (blijven) werken. In een tijd waarin de arbeidsmarkt steeds krapper en competitiever wordt en de verwachtingen van medewerkers veranderen, gaat dat niet vanzelf. Gelukkig is er een oplossing: werkgeluk.
In dit boek Word een woest aantrekkelijke werkgever met werkgeluk ontdek je aan de hand van wetenschappelijke inzichten, praktische tips, voorbeelden, interviews met experts en ervaringsdeskundigen wat werkgeluk is, waarom het belangrijk is en hoe je het (verder) kunt vergroten.
Twee perspectieven worden behandeld: dat van de medewerker en dat van de organisatie. Wat zorgt ervoor dat een medewerker gelukkig is op het werk, dat hij kan floreren? Hoe mooi is het dat een medewerker met plezier en energie werkt, het gevoel heeft dat zijn bijdrage ertoe doet, zijn talenten kan gebruiken en dat hij fijn samenwerkt met collega’s? En wat kan een organisatie doen om daar de juiste randvoorwaarden voor te creëren? Met andere woorden: hoe zorg je voor een prachtige en unieke employee experience (medewerkerservaring) tijdens de hele employee journey (medewerkersreis)?
Het unieke van dit boek is dat het als eerste in Nederland laat zien hoe de roadmap naar werkgeluk er concreet uitziet: welke fasen en welke concrete stappen zet je als organisatie om het onderwerp te verkennen, succesvolle verandering door te voeren en werkgeluk in processen zo te verankeren dat je een woest aantrekkelijke werkgever wordt waar mensen willen (blijven) werken!
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Lucas Swennen
Over Gea Peper
Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Inleiding 10
DEEL I PERSPECTIEF VAN DE MEDEWERKER 18
Hoofdstuk 2 Inleiding op P3F 20
Hoofdstuk 3 Zingeving 26
Hoofdstuk 4 Voldoening 44
Hoofdstuk 5 Plezier 68
Hoofdstuk 6 Verbinding 84
DEEL II PERSPECTIEF VAN DE ORGANISATIE 100
Hoofdstuk 7 Inleiding op HEART 102
Hoofdstuk 8 Happy cultuur 108
Hoofdstuk 9 Energiegevende werkomgeving 138
Hoofdstuk 10 Agile leiderschap en organiseren 150
Hoofdstuk 11 Reis van de medewerker 176
Hoofdstuk 12 Technologie die voor je werkt 200
DEEL III HET WAAROM VAN WERKGELUK 212
Hoofdstuk 13 De bewezen effecten van werkgeluk 214
DEEL IV ROADMAP WERKGELUK 228
Hoofdstuk 14 Roadmap Werkgeluk 230
DEEL V HAPPY CHANGE MANAGEMENT 264
Hoofdstuk 15 Happy Change Management – een nieuwe manier van veranderen 266
Hoofdstuk 16 Hoe ga je om met weerstand? 278
Alle tips voor een woest aantrekkelijke werkgever nog even op een rijtje 288
Verder lezen? 292
Enorm bedankt! 296
Over de auteurs 298
Bronnenlijst 300
Trefwoordenregister 309
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan