Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer en informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Informatief / professioneel
  • Jeugd
  • Juridisch
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Attenderingen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Lopende abonnementen
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Online magazine
  • Online Magazine
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management Stop. - Stopstrategie voor organisaties
Stop. - Stopstrategie voor organisaties
NIEUW
Stop. - Stopstrategie voor organisaties
Marije van den Berg

Marije van den Berg is stopstrateeg. Haar motto: dode paarden moet je feestelijk begraven. Ze heeft als onderzoeker en adviseur in talloze organisaties rondgelopen. Ze ziet in al die organisaties veel overbodige ellende en te veel gedreven mensen die moe en cynisch zijn. Dat kan anders. Stop. is haar eerste boek.

Meer over Marije van den Berg
Voordat u deze podcast kunt beluisteren, dient u akkoord te gaan met onze marketing cookie voorwaarden. Klik hier voor meer informatie.
Zomerlezen 2021 - Stop!, Traag versnellen, Race om het coronavaccin Patrick Davidson 16 augustus 2021 Voor het zevende jaar op rij vroegen we schrijver en spreker Patrick Davidson om voor onze lezers een selectie te maken van vijf boeken die hij aanraadt om te lezen deze zomer. Lees het volledige artikel
Marije van den Berg

Stop. - Stopstrategie voor organisaties

Paperback Nederlands 2020 9789462722477
14 beoordelingen
10
Voormalig top 10Totaal 35 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 943Hoogste positie: 5
Paperback | NL € 27,50 E-book | NL € 14,99 Audio-download | NL € 14,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
27,50
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Lezersrecensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Shortlist Managementboek van het Jaar 2021
Bekijk de genomineerden >

Overbodige regels, innovaties die maar niet gerealiseerd worden, vergaderingen die alleen maar gehouden worden omdat ze nu eenmaal gehouden worden. Of bureaucratische gedrochten en vage projecten zonder einde. Geen organisatie lijkt eraan te ontkomen: dingen die niets opleveren en wel veel energie en geld kosten. Het werkt niet goed en we raken er uitgeput en cynisch van. En toch gaan we ermee door.

Waarom stoppen we niet gewoon met iets wat niet werkt? We werken blijkbaar liever aan iets nieuws, anders of beters. Ondertussen blijven we trekken aan het dode paard.

Zou het niet heerlijk zijn als we in onze organisaties goed zijn in stoppen? Stel je voor dat we onze energie kunnen steken in het doen van het goede werk. Niet in het sleuren en zeuren. Bewust en blijvend ergens mee stoppen. Dat het ook eens mínder wordt, en niet altijd maar meer.

In Stop. krijg je van stopstrateeg Marije van den Berg de vijf heldere stappen waarmee je goed stoppen in jouw team of organisatie wel voor elkaar krijgt. Je krijgt dat extra inzicht om nu toch echt definitief de knoop door te hakken en te stoppen. Mét of zonder feest.

Specificaties

ISBN13:9789462722477
Trefwoorden:stoppen, stopstrategie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:184
Uitgever:Uitgeverij Thema
Druk:1
Verschijningsdatum:9-9-2020
Hoofdrubriek:Strategisch management
ISSN:

Expertrecensies (5)

Stoppen: de andere helft van vernieuwing
Patrick Davidson | 2 december 2020
Nieuwe dingen opstarten geeft vaak energie. Toch is de andere helft van vernieuwing - stoppen – een onderbelicht thema. Met haar boekje Stop. wil Marije van den Berg daar verandering in brengen. ‘Het resultaat is een helder, vrolijk en goed geschreven boekje, dat veel mensen zal helpen om keuzes te maken’, aldus Patrick Davidson die het las voor Managementboek.
Lees verder
Stop. - Stopstrategie voor organisaties - 'Vult een leemte. En hoe!'
Martin van Staveren | 6 november 2020
Soms kom je een boek tegen over een onderwerp waarvan je denkt ‘had ik dat zelf maar bedacht'. Zo'n boek is Stop. Met een punt. Het gaat over een sterk verwaarloosd mechanisme in veel organisaties, namelijk stoppen met dat wat niet meer werkt.
Lees verder
Stop. - Stopstrategie voor organisaties - 'Vol confronterende voorbeelden'
Nico Jong | 2 november 2020
We houden niet van stoppen. Dat hebben we tijdens de coronacrisis allemaal herhaaldelijk aan den lijve kunnen ervaren. Maar ook voor die tijd wisten we niet van stoppen.
Lees verder
STOP - 'Zo'n boek waarvan je denkt, waarom is dat er nu pas?'
Sjors van Leeuwen | 19 oktober 2020
We klagen maar al te vaak over bureaucratische regeltjes, oeverloze vergaderingen en projecten die maar doormodderen. Dingen die niets opleveren en wel veel energie en geld kosten. We moeten leren stoppen en het ‘dode paard feestelijk begraven'. Hoe? Dat lees je in het boek STOP.
Lees verder
Stop. - Stopstrategie voor organisaties - 'Een essentiele bijdrage'
Paul Misdorp | 13 oktober 2020
Marije van den Berg heeft met Stop. - Stopstrategie voor organisaties een waardevol en goed leesbaar boek geschreven over hoe moeilijk, maar ook hoe noodzakelijk het is te stoppen met waar mensen in organisaties mee bezig zijn.
Lees verder

Lezersrecensies

4.6 van de 5
14 stemmen
12
1
0
0
1
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (4)

achtergrond
Zomerlezen 2021 - Stop!, Traag versnellen, Race om het coronavaccin
Patrick Davidson 16 augustus 2021 Voor het zevende jaar op rij vroegen we schrijver en spreker Patrick Davidson om voor onze lezers een selectie te maken van vijf boeken die hij aanraadt om te lezen deze zomer.
Artikel lezen
interview
Maak stoppen een actie
Willem van Leeuwen 11 maart 2021 'Laten we stoppen sexy maken. Dan gaan we stoppen zien als actie en doorgaan met een dood paard als niets doen.' Deze opmerkelijke aanbeveling doet Marije van den Berg om het stoppen met zinloze acties en projecten in organisaties aantrekkelijker te maken in haar boek Stop: stopstrategie voor organisaties. Deze week werd bekend dat dit boek op de Shortlist staat voor het Managementboek van het Jaar 2021.
Artikel lezen
interview
Stoppen is het ultieme ontmaskeren
Hans van der Klis 18 januari 2021 Veranderen betekent ook dat je met initiatieven, werkwijzen, projecten of zelfs hele ondernemingen moet stoppen. Maar daar is in de veranderliteratuur nauwelijks aandacht voor, ontdekte Marije van den Berg. Dus toog ze zelf aan het werk. In haar boek Stop. Stopstrategie voor organisaties geeft zij dit verwaarloosde thema de aandacht die het in haar ogen verdient.
Artikel lezen
preview
Stop. - Stopstrategie voor organisaties
Marije van den Berg 1 september 2020 In Stop. krijg je van stopstrateeg Marije van den Berg de vijf heldere stappen waarmee je goed stoppen in jouw team of organisatie wel voor elkaar krijgt. Een preview.
Artikel lezen

Over Marije van den Berg

Marije van den Berg is stopstrateeg. Haar motto: dode paarden moet je feestelijk begraven. Ze heeft als onderzoeker en adviseur in talloze organisaties rondgelopen. Zo bracht ze vorig jaar alle geldstromen in het basisonderwijs in kaart (en haalde daarmee de landelijk pers en de Tweede Kamer). Ze ziet in al die organisaties veel overbodige ellende en te veel gedreven mensen die moe en cynisch zijn. Dat kan anders. Stop. is haar eerste boek.

Andere boeken door Marije van den Berg

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

BEGINNEN MET STOPPEN

I: Stoptekens
Stoppers staan buiten de groep
Kop uit het zand
Natuurlijke momenten

II: Niet of slecht stoppen
Het dode paard: niet stoppen
De waakvlam: half stoppen
De botte bijl: grof stoppen
Zombies: er wordt gestopt

>’De waarom die een nee moet zijn’

III: Waarom goed stoppen zo moeilijk is in onze teams en organisaties
Stoppen is niet sexy
Verstrikking
De crisis als instrument
Rimpelingen en transitie
Te sterke verhalen
Definitiemacht
Routines
Snijden in eigen vlees
Coalitie van hoop
Bergje individuen
Heel rationeel
Doorgaan is ook ergens goed voor

DE STOPSTRATEGIE
De 5 stappen van de stopstrategie

>’De ruimte om het nog niet te weten’

1. Afremmen: tijd om rond te kijken
Goed stoppen is min of meer tegelijk stoppen
Zwevend blijven
Botsing in je brein
Omwisselbesluit
Waar we nu zijn: aan de oever

>’Stoppen is een betekenisvolle verbinding met wat er wél is’

2. Achterom kijken: richt je blik op wat achterblijft
Het blauwe jurkje
Precies kiezen: RIP
Stoppen met te sterke verhalen
Bedenk meteen de indicatoren…
…en stop er op tijd mee
Praktische instrumenten voor verbreden en kiezen
Waar we nu zijn: aan de overkant

3. Afscheid: de kracht van rituelen
Vormen ontbreken
Een antropologische kijk op stoppen
RIP voor goed afscheid
Rationele rituelen
Rituelen en routines
Waar zijn we nu: bergop afleren

>’Kennis mag helpen sturen’

4. Afleren: gestopt raken en blijven
Straks wordt het andere
Als je over afleren heen stapt
Gelukkig werkt het niet
‘double loop unlearning’
Afslaan
Joppie-chips
Afleerpraktijken
Opruimen
Van rekenwerk naar vuistregels
Waar we nu zijn: op weg naar gewoon

5 Afronden: stoppen met stoppen

Pak de schep
Literatuur
Bedankt!

Aanbevolen live events...

donderdag 20-04-2023

Jitske Kramer over Teamintelligentie

Seminar

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Het happy 2050 scenario
    Babette Porcelijn
    Het happy 2050 scenario
    € 29,99
  • Chaordisch organiseren
    Nicoline Mulder
    Chaordisch organiseren
    € 34,95
  • Wat communiceren betekent
    Frank Regtvoort
    Wat communiceren betekent
    € 16,95
  • Luisteren is goud
    Eric de Haan
    Luisteren is goud
    € 27,95
  • ACT in groepen
    Gijs Jansen
    ACT in groepen
    € 54,99
  • Op zoek naar nieuwe oplossingen
    Rosabeth Moss Kanter
    Op zoek naar nieuwe oplossingen
    € 32,50

Dit boek staat op 2 boekenlijstjes...

  • Managementboek Redactie
    Longlist Managementboek van het Jaar 2021
  • Managementboek Redactie
    Shortlist Managementboek van het Jaar 2021

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Economie
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Mens en maatschappij
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2023 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Stop. - Stopstrategie voor organisaties

        Stop. - Stopstrategie voor organisaties
        Marije van den Berg
        /