Lees verder
Prof. dr. Henk W. Volberda is hoogleraar strategisch management en innovatie aan Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam. Tevens is hij wetenschappelijk directeur van het Amsterdam Centre for Business Innovation (ACBI) en ‘expert member’ van het World Economic Forum.
Meer over de auteursDe Winst van Purpose
Hoe ondernemingen het verschil kunnen maken
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789490463946Samenvatting
Hoe maatschappelijk bewust zijn Nederlandse ondernemingen? Twee op de drie ondernemingen bestaan alleen op basis van economische motieven. In een tijdperk waarbij de negatieve impact van ondernemingen op de maatschappij onder een vergrootglas ligt, is het essentieel dat ondernemingen aantonen dat zij niet het probleem vormen, maar juist een belangrijk deel uitmaken van de oplossing om de wereld een stukje beter te maken.
Ondernemingen met een purpose kiezen een maatschappelijk doel als fundament van de onderneming en stellen een winstgevend businessmodel daaraan ten dienste. Dit boek vertelt u hoe ondernemingen een purpose ontwikkelen, waarom ze dit doen en wat het hen oplevert.
Het laat zien hoe ondernemingen hun nieuwe rol in de maatschappij proberen in te vullen zonder de economische belangen uit het oog te verliezen.
Succesvolle bedrijven realiseren zich dat zij een essentieel onderdeel zijn van de samenleving en dat ze van betekenis kunnen zijn (purpose driven) door met hun kernactiviteiten een bijdrage te leveren aan sociaal-maatschappelijke en ecologische thema’s. Dit is waardecreatie over diverse dimensies (people-planet-profit) voor alle belanghebbenden (stakeholders). De bevindingen in dit boek bieden een leidraad voor bestuurders, managers en medewerkers om te kunnen verbeelden wat vanuit purpose hun rol in de maatschappij kan zijn. - Feike Sijbesma, voormalig CEO Koninklijke DSM
De wereld staat voor grote vraagstukken. Mooi is daarbij te zien dat ondernemingen enorm vertrouwd worden. Bedrijven hebben maatschappelijk dus een leiderschapsrol te vervullen met nieuwe oplossingen, goed werkgeverschap en door goed voor de omgeving te zorgen. Goed nadenken over het doel vanje onderneming helpt. Want dit onderzoek laat zien dat purpose-gedreven ondernemingen zich positief onderscheiden; innovatiever, goed in het bedienen van alle stakeholders en met betere prestaties. Dit boek helpt je praktisch op weg met het bepalen van jouw purpose; voor een beter bedrijf n als bonus een betere planeet. - Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Henk Volberda
Over Kevin Heij
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan