Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Coachen 3.0 - Deel 1: Motiverende gespreksvoering

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789492723222
Voormalig top 100Totaal 32 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Het vaak ­gebruikelijke overtuigen, oplossen of adviseren kan juist een ­averechts effect hebben. Wat wél werkt: luisteren, compassie tonen, samenwerken en verandertaal ontlokken. Coachen 3.0 – motiverende gespreksvoering is het eerste deel van een trilogie over coachen op basis van wetenschappelijke inzichten.

Door dit leerboek zullen je gesprekken anders verlopen. Je coachee wordt gemotiveerder en jij krijgt meer voldoening in je werk.

Specificaties

ISBN13:9789492723222
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:176
Druk:1
Verschijningsdatum:4-6-2018
Hoofdrubriek:Coaching en trainen
ISSN:

Expertrecensies (2)

recensie
Coachen 3.0 - 'Boordevol praktische ‘do’s en don’ts’ voor de startende en gevorderde coach'
Rob Govers | 29 maart 2019
Coachen 3.0 bestaat uit drie afzonderlijke delen. Deel 1 heeft als onderwerp ‘Motiverende gespreksvoering’, afgekort als ‘MGV’. De methodiek is bedoeld om de persoonlijke motivatie voor een bepaald doel te versterken, bijvoorbeeld een gezonde levensstijl.
Lees verder
recensie
Coachen 3.0 Deel 1: Motiverende Gespreksvoering - 'Aanbevolen'
Veerle Blajic-Kik | 20 september 2018
Al het goede komt in drieën, daarom schreef Sergio van der Pluijm niet één, maar gelijk drie boeken over de beste coachingsmethodes. In Deel 1: Motiverende Gespreksvoering, beantwoordt hij vragen over het ontlokken van motivatie bij je coachee.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Interviews en artikelen (1)

preview
Coachen 3.0 - Deel 1: Motiverende gespreksvoering
Sergio van der Pluijm 18 juni 2018 Managers en andere coachende professionals kunnen veel leren van Motiverende gespreksvoering, een evidence-based methode die is ontwikkeld in de verslavingszorg.

Over Sergio van der Pluijm

Sergio: 'Ik heb leren coachen in een bijzondere context: het reclasseringsveld. Je weet wel: ex-gedtineerden op het rechte pad helpen. Nou, die 15 jaar waren een rijke leerschool. In die tijd kon je nog lekker experimenteren en dat deed ik ook. Ik volgde ongelofelijk veel trainingen en probeerde alles meteen de volgende dag uit. Soms zei zo’n ex-gedftineerde dan: ‘ben je soms op cursus geweest?’  Dus niet alles werkte meteen, maar wát werkte, dat bleef ik doen. En uiteindelijk kwamen er 3 methoden boven drijven: Motiverende gespreksvoering, Oplossingsgericht coachen en ACT. Laten deze krachtgerichte en menswaardige benaderingen nu toevallig alle drie bewezen effectief zijn. Na 5 jaar werken met de doelgroep mocht ik collega’s in dat veld gaan opleiden, coachen en superviseren. Na 10 jaar ging het kriebelen en bedacht ik: ja, maar hier heeft iedereen iets aan. En in 2010 richtte ik Bureau Bewezen Effect op. Sindsdien ben ik toegewijd om als coach, schrijver, blogger, podcaster, én opleider deze 3 evidence-based methoden uit de positieve psychologie toegankelijk te maken voor een breed publiek. Ik schreef tot nu toe vier boeken: eerst de trilogie Coachen 3.0 over resp. Motiverende gespreksvoering, Oplossingsgericht coachen en ACT. En in februari 2025 verscheen 'Wat effectieve coaches anders doen'.   In 2024 werd ik door de NOBTRA en een publieksjury verkozen tot ‘Trainer van het Jaar’.

Andere boeken door Sergio van der Pluijm

Inhoudsopgave

Inhoud

Voorwoord William R. Miller
Voorwoord Rik Bes
Inleiding

1 Motiverende gespreksvoering: samenwerken richting verandering
MGV: een gespreksstijl gericht op samenwerking
Motivatie: intrinsiek of extrinsiek?
De effectiviteit van MGV
Wanneer MGV wel of niet inzetten?

2 Je reparatiereflex werkt averechts
De reparatiereflex
Verandertaal
Soorten verandertaal
De beslissingsbalans
Waarom verandertaal ontlokken wérkt

3 Je basishouding kan een geschenk zijn
Kwaliteiten van een betrouwbare gesprekspartner
Dans de soca
De attitude met de 5 a’s

4 Goed gereedschap doet zijn werk
Open vragen
Wat kan er misgaan bij het stellen van een vraag?
Reflectief luisteren
Reflecties en de communicatieloop
Verschillende soorten reflecties
Bevestigen
Samenvatten
Informatie uitwisselen
Herkaderen

5 De motivatiedans: processen in een gesprek
De vier processen
Het eerste proces: engageren
Het tweede proces: focussen
Het derde proces: ontlokken
Het vierde proces: plannen
Gereedheid herkennen
Een actieplan formuleren

6 Verandertaal ontlokken in de praktijk
De taal van het willen
Twaalf manieren om verandertaal te ontlokken
Doelen en waarden verkennen
De taal van het kunnen
Tien manieren om vertrouwenstaal te ontlokken
Verandertaal herkennen
Verandertaal versterken
De taal van commitment
Commitmenttaal ontlokken

7 Weerstand verwelkomen en ombuigen
Wat is weerstand eigenlijk?
Behoudtaal
Wrijving
Verzet
Reflectief luisteren kan altijd
Als de coachee kritiek op je heeft

Verder leren
Tot besluit
Over de auteur
Dankwoord
Literatuurlijst



Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Coachen 3.0 - Deel 1: Motiverende gespreksvoering