Rianne van de Ven is sinds 2007 coach voor hoogbegaafde volwassenen, spreker, trainer en onderzoeker.
Meer over Rianne van de VenHoogbegaafd in praktijk
Versterken van persoonlijk leiderschap bij hoogbegaafde volwassenen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789493171848Samenvatting
Veel hoogbegaafde volwassenen zijn in hun jeugd niet als hoogbegaafd herkend. Simpelweg omdat de kennis van hoogbegaafdheid niet bestond of voorhanden was. Velen ervaren uitdagingen in de omgang met anderen én met zichzelf. Hoe leren zij hun potentie te erkennen en te ontwikkelen in een wereld die hen zelden begrijpt?
In de praktijk van werk en zorg wordt hoogbegaafdheid lang niet altijd gezien of als relevant beschouwd. Daardoor krijgen hoogbegaafden vaak niet de begeleiding die ze nodig hebben. Wat kan een begeleider zoals een (loopbaan)coach, psycholoog, therapeut, arbeidsdeskundige, HR-adviseur of leidinggevende hierin betekenen?
In dit unieke boek draagt Rianne van de Ven, coach en zelf hoogbegaafd, inzichten en bouwstenen aan voor succesvolle begeleidingstrajecten. Welke rol speelt de hoogbegaafdheid? Hoe kunnen hoogbegaafde volwassenen aangeleerde patronen doorbreken en nieuwe noodzakelijke vaardigheden ontwikkelen? Bruikbaar gereedschap voor begeleiders én voor hoogbegaafden zelf.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Rianne van de Ven
Inhoudsopgave
Leeswijzer 9
1. Herkennen 11
1.1. Over hoogbegaafdheid 12
1.2. Hoe zie ik hoogbegaafdheid? 16
1.3. Onbewust hoogbegaafd 18
1.4. Hoe ziet hoogbegaafdheid er bij mijn cliënten uit? 19
1.5. KernTalenten 20
2. Normaliseren 25
2.1. Meer stappen vooruit (en achteruit) denken 26
2.2. Snelheid en complexiteit 29
2.3. Top-down leren 30
2.4. Verslaafd aan zekerheid 35
2.5. Hoogsensitief 46
2.6. Genderidentiteit (androgynie) 49
2.7. Creatiestijlen 50
3. Verwerken 55
3.1. Coaching - psychotherapie 56
3.2. Cumulatieve relationele trauma-ervaringen, rejection sensitivity 56
3.3. Het bedriegerssyndroom 60
3.4. Straalangst 62
3.5. Negatief zelfbeeld 63
3.6. Doorverwijzen 65
3.7. Misdiagnoses, dubbele en gemiste diagnoses 66
4. Groeien 69
4.1. Mindset 70
4.2. Emotionele intelligentie 74
4.3. Communicatieve vaardigheden 79
4.4. Effectief beïnvloeden 82
4.5. Executieve functies 84
4.6. Studievaardigheden 88
5. Benutten 91
5.1. KernTalenten inzetten 92
5.2. Solliciteren 93
5.3. Eigen onderneming 95
5.4. Zingeving 96
6. De omgeving 99
6.1. Partner, ouders, kinderen en vrienden 100
6.2. Collega’s en leidinggevenden 104
6.3. Hulpverleners 106
7. Onderhouden 111
7.1. Mijn werkwijze gedurende het traject 112
7.2. Positieve desintegratietheorie (Dabrowski) 113
7.3. Afronding van het coachingstraject 114
7.4. Het label voorbij 115
Literatuur 117
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan