Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het veerkrachtige brein

Hoe underdogs hun succes afdwingen in een wereld vol afgunst

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789493202276
Voormalig top 100Totaal 30 dagen
Direct te downloaden

Samenvatting

Op zoek naar succes? Ontdek hoe afgunst goed is voor jou en je team!

Vraag jij je af waarom jouw collega’s meer succes hebben dan jij? Dan is dit boek voor jou! Afgunst doet pijn, maar het is ook de sleutel tot jouw succes. Jij, commercieel professional, blijft hierdoor alert om de beste plek in je bedrijf te krijgen. Zo blijf je veerkrachtig en innovatief. Deze mindset versterkt jouw status en zorgt ervoor dat jij bijdraagt aan het succes van je onderneming. Dat is de kernboodschap van dit boek.

Leiders worden niet geboren, ze dwingen hun positie af door hard en consistent te werken. Zo bewijzen ze het ongelijk van de afgunstigen die hen onderschatten. Hierdoor gaan teamleden voor hen en hun bedrijf door het vuur. Gebaseerd op inzichten uit de neurowetenschappen laat dit boek met veel voorbeelden zien hoe je een veerkrachtige, succesvolle commercieel leider kunt worden.

Aan bod komen de vijf ZALVT streetsmart vaardigheden en het ‘Noppert placebo-effect’: een personal-branding-strategie waarin veerkrachtige commercieel leiders de ‘uitdager’ durven te zijn en net als Noppert van onbekende keeper van Oranje transformeren tot held. Inspireer je team om net zo moedig te zijn als Noppert en win de sympathie van collega’s en klanten. Creëer zo een Hervé-Renard-effect: een sociaal netwerk van sympathisanten die met je samenwerken en jou het beste gunnen. Lees dit boek en groei uit tot succesvol leider!

Willem Verbeke PhD is emeritus hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met 11.000+ Google citaties. Hij is mede-eigenaar van Professional Capital en trainde meer dan 8.000 accountmanagers.

Specificaties

ISBN13:9789493202276
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:334
Uitgever:Warden Press
Druk:1
Verschijningsdatum:3-4-2023
Hoofdrubriek:Psychologie
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (2)

interview
Underdogs zijn geen ‘losers’ maar winnaars
Ronald Buitenhuis 26 mei 2023 Steve Jobs (Apple), Phil Knight (Nike) Elon Musk (Tesla), immigranten, Pieter Zwart (Cool Blue), Feyenoord landskampioen, de Nederlandse strijd tegen de zee… Ze hebben allemaal één ding gemeen. Ze waren underdogs maar werden topdogs. Noppert in Oranje, Hamilton versus Verstappen. In zijn boek 'Het veerkrachtige brein', houdt Willem Verbeke een vurig pleidooi voor de underdog. ‘Underdogs zijn de topdogs van de toekomst.’
preview
Het veerkrachtige brein - Hoe underdogs hun succes afdwingen
Willem J.M.I. Verbeke 4 april 2023 Gebaseerd op inzichten uit de neurowetenschappen laat Willem Verbeke in ‘Het veerkrachtige brein’ met veel voorbeelden zien hoe je een veerkrachtige, succesvolle commercieel leider kunt worden. In zijn preview vertelt Verbeke wat underdogs daarmee te maken hebben.

Over Willem J.M.I. Verbeke

Willem Verbeke is emeritus hoogleraar aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij studeerde wijsbegeerte aan de Universiteit Gent en promoveerde in de Educational Psychologie aan de University of Pennsylvania, Philadelphia, USA. Dat hij toonaangevend is in zijn vakgebied, blijkt onder meer uit de verkoopcijfers van zijn boeken en uit het hoge aantal dat hij geciteerd is: 11000+ citaten op Google Scholar. Van 1999 tot 2019 was Verbeke bijzonder hoogleraar in Sales- en Account Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij deed veel onderzoek in het vakgebied van verkoop en accountmanagement. Daarbij richtte zich vooral op emoties, sociale netwerken, account-managementsystemen, kennismanagement, neurowetenschappen, endocrinologie en epigenetica. In diezelfde periode was Verbeke Star Researcher op het ERIM, Erasmus Research Institute of Management, Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is lid van de editorial board van de Journal of Personal Selling en Sales Management. Verbeke is ook na zijn emeritaat actief gebleven als trainer, auteur en ontwikkelaar van trainingen. Hij is mede-oprichter van Professional Capital, een onderneming die trainingen geeft over commerciële vaardigheden voor commercieel leiders. Hij is ook mede-oprichter van het Customerlytics.eu. Dit bedrijf richt zich richt op AI- gebaseerde spraak- en taalanalyse van gesprekken tussen klant en verkoop/service-medewerkers. Bovendien is hij de oprichter van ExploreMe, dat veerkracht traint bij teams en commercieel professionals. Bij de Groeneveld Academy is hij kerndocent van de zeer succesvolle SalesMBAin1Day. Willem Verbeke heeft optredens gedaan als gastspreker op verschillende Amerikaanse universiteiten zoals Harvard en de University of Michigan. Hij is een veelgevraagd spreker voor multinationals als Procter & Gamble, Nedcon, Daemen, ABN AMRO, Nationale Nederlanden, Royal FloraHolland, Continu. In zijn carrière heeft Verbeke meer dan 100 wetenschappelijke papers gepubliceerd, onder meer in tijdschriften die volgens de Financial Times tot de top 50 van tijdschriften op het gebied van wetenschap, business en economie behoren, zoals: 'The Journal of Marketing,’ ‘The Journal of Applied Psychology' en ‘The Journal of Management.’ In 2002 en 2012 ontving Verbeke de Howard Sheth Foundation Award in de USA voor de beste paper in the 'Journal of The Academy of Marketing Science' en de AMA Sales SIG ‘Excellence in Research Award for 2012’. Verbeke schreef boeken voor professionals zoals 'Marketing-communicatie en chaos', 'Ik netwerk dus ik besta,' 'Ik verkoop dus ik besta', ‘Adaptief en strategisch accountmanagement', ‘Doeltreffend beïnvloeden’, ‘Ik begrijp waarom ik verkoop, dus ik verkoop beter,’ en de ‘Veerkrachtige Professional’. Naast al het werk maakt Verbeke tijd vrij voor zijn grote hobby’s, fietsen en hardlopen. Hij liep 9 keer de marathon van Rotterdam.

Andere boeken door Willem J.M.I. Verbeke

Inhoudsopgave

Voorwoord van een underdog 9

1 Wat is veerkracht? 25
Bijzondere tijden 25
Just to say: it is all about mindsets! 27
We kunnen niet om de succesvolle mensen heen 28
Kennisbrokering 32
De menselijk natuur heerst overal en dus ook in alle ondernemingen 35
Wat zijn emoties eigenlijk? 39
Vraag je niet af wat je bedrijf voor jou kan betekenen, maar wat jij voor je bedrijf kunt doen 41
Ik verkoop en creëer waarde dus ik besta! 44
Unieke sociale netwerkpositie met duidelijk carrièredoelen, waarin loslaten niet zo thuishoort: 46
Voorlopige samenvatting hoofdstuk 51
Bestaande theorieën over veerkracht en veerkrachtorkestratiepatronen 53
Nogmaals tegenslagen uiteenrafelen 56
Veerkrachtorkestratie 58
Laten we het hebben over veerkrachtorkestratie-patronen 60
Lessen deel 1 65

2 Lessen in de menselijke natuur 67
Twee fundamentele sociale motivaties 67
Onafhankelijk sociaal motivatiegedrag is biologisch gedreven 70
Ik vergelijk me met anderen dus ik besta en voel 75
Waarom Festinger echt een waarheid als een koe zag en uitsprak 79
Waarom maak je ruzie om een storm in een glas water? Sociaal vergelijken en de formatie van een in- en outgroep door
zeer kleine verschillen met grotere gevolgen 83
Ik lift graag met je mee, maar alleen als je het goed doet! 87
Het Hervé Renard-effect 88
Afgunst doet pijn! Basta! 91
Het Radja Nainggolan-syndroom of afgunst kan uit de hand lopen 96
Sociale kettingreacties van afgunst: Leedvermaak als pijnstiller! 98
Neurale netwerken voor leedvermaak: so do not lie about it 101
Emotionele kettingreacties hebben ook omkeringseffecten 106
De leedvermaak-industrie of ons leedvermaak uitbesteden aan de mediasterren 110
Gemeenschappelijk sociale motivaties spelen ook een belangrijke rol! 112
Mensen hebben speciale neurale netwerken voor empathie 118
Kort intermezzo: is blinde compassie dan wel zo goed? 120
Flexibel omgaan met empathie oftewel rationeel omgaan met empathie 126
Kort intermezzo over boemerangeffecten 128
Waarom afgunst in onze maatschappij alleen maar toeneemt 129
Materialisme regeert of het vieren van de afgunst 132
Lessen deel 2 136

3 Het veerkrachtige brein 139
Wat is je mindset ook weer? 139
Allostase, the new kid on the block 142
Veerkrachtorkestraties begrepen vanuit recente opvattingen van het brein 143
Homeostase staat geen groei toe! 153
Complexe systeemtheorie en veerkrachtverlies of de slachtofferrol ligt op de loer 157
Verschillende tegenslag en uitdagingen, biologisch bekeken 163
Uitdaging 1: Aangeleerde hulpeloosheid 164
Uitdaging 2: Repeated social defeat stress (herhaalde sociale nederlaag stress) 168
Uitdaging 3: Status verliezen is zwaarder dan status krijgen 173
Uitdaging 4: Onstabiele hiërarchische ondernemingen en
het Michael Corleone-effect 177
Lessen deel 3 183

4 Het Noppert placebo-effect 185
Maar ik ben niet afgunstig! 185
Personal branding en posities afdwingen 187
Inspiratie 1 188
Inspiratie 2 189
Lessen in personal branding 190
Ben je de topdog of de underdog? 200
Samenvatting van het hoofdstuk tot nu toe 208
Het hybride placebo-effect van de underdog 209
Ik ben underdog dus ik besta en blijf bestaan 212
Lessen deel 4 219

5 Het Max Verstappen-effect of hoe underdogs presteren 221
Mooi, maar heb ik dat er ook voor over? 221
Do what you say and say what you do, but not always! 222
Waarom we soms bulderen van het lachen om topdogs of mensen die ‘slim’ zijn. 225
Het Mozart-effect of de groeimindset concreter 233
Mag ik alsjeblieft fouten maken? Of mogen leren moet je afdwingen! 237
Het Max Verstappen-effect meer concreet 240
Niet hoe slim je bent maar hoe snel of traag je IQ achteruitgaat is jouw kernvraag 243
Een omgekeerde wereld: je IQ gaat vanaf je 25e jaar steeds verder achteruit. 244
Een succesvolle carrière is als het lopen van een marathon (Duckworth) 246
Doorzetters kunnen ook domme dingen doen, of het Tiger Woods-effect 248
Blind naleven normen 251
Een sterke nadruk op berekende rationaliteit 252
Lessen deel 5 255

6 De ZALVT-vaardigheden voor commercieel succes 257
Beknopte weergave van wat underdogs doen 257
Rol van langetermijndoelstellingen 258
Eerste vraag: welke carrièredoelen wil ik in mijn leven bereiken? 259
Tweede vraag: in welke niche wil ik mijn carrièredoelen halen? 259
Derde vraag: Speel jij totaalvoetbal? 261
Vierde vraag: Ben ik bereid om deze inspanningen te leveren om mijn vaardigheden aan te blijven scherpen? 265
Vaardigheid 1. Zelfvernieuwing (Z) 266
Vaardigheid 2. Alliantie-ontwikkeling (A) 271
Vaardigheid 3. Lef (L) 275
Vaardigheid 4. Verbinden (V) 281
Vaardigheid 5. Thought leadership (T) 287
Lessen deel 6 295

Conclusie 297
Dankwoord 305
Bibliografische noten 311

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het veerkrachtige brein