Lees verder
Monique Schuurmans is eigenaar van Scout. Ze is gespecialiseerd in de relatie tussen emotionele effectiviteit en ondernemerschap. Ze volgde het Masterprogramma Positive Psychology and Transformation (Universiteit Madrid) en studeerde Psychologie van Leiderschap (Nyenrode Business Universiteit), Neuroscience for Business (MIT Sloan) en Psychologie van Organisatieverandering (Radboud Universiteit).
Meer over Monique SchuurmansEchte ondernemers huilen (niet)
Hoe emoties op de werkvloer je succes vergroten
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789493282346Samenvatting
Vind je met regelmaat achteraf dat je gedrag of communicatie niet in lijn was met hoe je zou willen zijn? Ga je automatisch harder werken wanneer je het druk hebt of stress ervaart? Wil jij meer vrijheid ervaren, maar heb je toch nog te vaak het gevoel dat je klem zit? Zoek je meer balans en rust in je ondernemerschap? Dan moet je je emoties niet thuislaten, maar juist meenemen naar je werk. Ook al denk je dat je heel rationeel handelt, je daadwerkelijke gedrag wordt bepaald door je emoties – ook in een zakelijke omgeving.
Die emoties worden gevormd door je brein, dat juist in tijden van stress en werkdruk maar één doel nastreeft: zorgen dat jij je zo snel mogelijk weer veilig en op je gemakt voelt. Alle andere doelen, ook je ondernemersdoelen, worden daarbij opzijgeschoven. Wil je werkelijk succesvol zijn als ondernemer, dan moet je jouw emoties niet langer negeren. Want niet alleen voorkom je zo dat ze je tegenwerken, maar je kunt ook juist hun kracht gebruiken om je ambities en intenties te realiseren.
Echte ondernemers huilen (niet) brengt de wetenschap achter emotionele effectiviteit en ondernemerschap voor het eerst samen. Onderbouwd met neurowetenschappelijke informatie en aan de hand van verhalen uit coachinggesprekken met ondernemers en het persoonlijke verhaal van de auteur, geeft dit boek inzicht in hoe jouw emoties invloed hebben op je gedrag en je keuzes als ondernemer. Bovendien krijg je handvatten om jouw emotionele effectiviteit te verbeteren, zodat jij je emoties vóór je kunt laten werken. Een must-read voor alle ondernemers, zelfstandigen en andere leiders die het allerbeste uit zichzelf en hun organisatie willen halen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (4)
Over Monique Schuurmans
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Deel I Bewustwording 21
Over emoties en ondernemerschap
1 Waarom emoties voor ondernemers zo belangrijk zijn 23
Over Doel 1 en Doel 2
2 Ondernemersvrijheid 39
De paradox van de zelfbeschikking
3 Zo worden emoties gevormd 57
A. De basics I: 57
De automatische piloot en de invloed ervan op de besluitvorming
B. De basics II: 76
Interoceptie, exteroceptie en intuïtie
C. De basics III: 94
De drie informatiebronnen waarop emoties gebouwd worden
4 Bewuster ondernemen 111
A. In verbinding zijn met het heden in plaats van met het verleden 111
B. Drie gouden regels om je emotionele effectiviteit te versterken 121
C. Het effect van visualisatie op jouw ondernemerssucces 133
Deel II Reflectie 139
De relatie tussen je emoties en je succes
5 Passie 141
Het kloppende hart van je onderneming
6 Als de baas boos is… 157
Over het reguleren van emoties
7 De invloed van je zelfbeeld op je ondernemerschap 169
Herken je eigen survivalemoties en authentieke waarden
Deel III Toepassing 185
Over autonomie en hoe je kunt profiteren van de ruimte in jezelf
8 De weerstand tegen verandering 187
Over neuroplasticiteit en veranderkracht
9 Het langetermijneffect van positieve emoties 205
Negatieve emoties zorgen voor overleving, positieve emoties voor ontwikkeling en groei
10 Conclusie 217
Onderneem met je rug naar het verleden en je blik op de toekomst
Dankwoord 224
Bronnen 226
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan