Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Bore-out - Over chronische verveling op je werk

Marjo Crombach schreef ‘Bore-out’ niet alleen voor personen met een (dreigende) bore-out, maar ook voor mensen in hun netwerk, werkgevers en iedereen die verder belangstelling heeft voor het fenomeen. In haar preview vertelt ze over haar boek.

Marjo Crombach | 28 maart 2022 | 3-4 minuten leestijd

Toen ik een jaar of drie geleden voor het eerst las over Bore-out, was dat voor mij een eyeopener. Ik herkende een groot deel van de symptomen uit eigen ervaring en veel viel voor mij op zijn plek: toen ik enkele jaren daarvoor besloot met vervroegd pensioen te gaan, was ik niet op weg naar een burn-out, maar zat ik midden in een bore-out.

Dat burn-out en bore-out vaak met elkaar verward worden, was voor mij een van de redenen om over bore-out te schrijven. De symptomen komen grotendeels overeen, de oorzaken zijn totaal verschillend. Daarom moet ook de aanpak anders zijn. Iemand met een bore-out heeft fysiek en psychisch meer dan genoeg ‘gerust’. Met rust, bij een burn-out een adequate remedie, is hij dus niet geholpen.

In 2021 verscheen mijn boek Bore-out, een praktische handleiding voor begeleiders. Zoals de titel aangeeft, is het bedoeld voor coaches en therapeuten van mensen met (dreigende) bore-out. Naast achtergrondinformatie biedt het therapeutische aanwijzingen en daarbij aansluitende oefeningen. En nu is er Bore-out. Over chronische verveling op je werk, bedoeld voor mensen met een (dreigende) bore-out, en hun werkgevers.

Waarom dit boek?

Bore-out is in Nederland nog nauwelijks bekend. Mijn eerste boek hierover was een primeur in ons land. Onderzoek op dit terrein is nog nauwelijks gedaan, cijfers zijn er vrijwel niet. Onbekend maakt ook in dit geval onbemind. Niet alleen leken, maar ook deskundigen weten er nog weinig vanaf, wat de her- en erkenning van het probleem in de weg staat. Mensen met een (dreigende) bore-out zijn moeilijk te vinden, mogelijk juist door het taboe dat op het thema rust. Het wordt vaak geassocieerd met luiheid en desinteresse, terwijl er in werkelijkheid sprake is van ziekmakende, langdurige verveling op het werk. Wie ermee te maken krijgt, heeft meestal geen idee wat hem overkomt en hij weet al helemaal niet dat hij gevaar loopt zichzelf langzaam ziek te maken, als hij zijn situatie niet aan de orde stelt. Dat was de reden waarom ik vond dat er ook een boek over het thema moest komen voor het ‘bredere publiek’. Mensen met een (dreigende) bore-out houden zich namelijk vaak veel te lang gedeisd. Naast het taboe en gevoelens van boosheid, schaamte en schuld, speelt hierbij ook de houding van de werkgever een rol.

Wat de werkgever kan doen

Het is beslist nog niet op alle werkplekken de gewoonte om regelmatig voortgangsgesprekken met werknemers te houden. De vraag hoe ze hun werk ervaren en of het hun voldoende plezier en bevrediging schenkt, is zelden expliciet aan de orde. Dat mensen de kost verdienen, wordt nog vaak gezien als enige reden om hun werk te doen, terwijl dat uitgangspunt al lang achterhaald is. Veel mensen wensen, behalve dat het in hun levensonderhoud voorziet, dat hun werk gevarieerd is, uitdagend en prikkelend en dat het hun de kans geeft zich steeds verder te ontwikkelen. Ontbreken die criteria, dan ligt verveling op de loer en na verloop van tijd ook bore-out. Werknemers in een bore-outgevoelige situatie bevinden zich niet alleen zelf in een beroerd parket, ze kosten het bedrijf ook geld. Dat een werkgever structureel moeite doet om dit boven water te krijgen en samen met de werknemers naar oplossingen te zoeken, zorgt uiteindelijk voor een win-winsituatie.

Over Marjo Crombach

Drs. Marjo Crombach (1954) studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde te Nijmegen. Ze werkte als docent, faalangsttrainer, teamcoördinator, psychosociaal coach en trainer. Tegenwoordig coacht, traint en schrijft ze vanuit haar bedrijf 'Ereprijs Training en Coaching'.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden