Het boek begint ook met een klein stuk theorie waar de inhoud van het boek op is gebaseerd. Namelijk: het ‘Fogg Behavior Model’ van Bj Fogg (Kleine gewoontes), de twee systemen van Daniël Kahneman (Ons feilbare denken), en natuurlijk de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini (Invloed). Drie kanjers op het gebied van overtuigen in combinatie met hoe ons brein informatie opneemt, verwerkt, en aanzet tot actie.
Mocht je de boeken van genoemde auteurs nog niet gelezen hebben, dan is deze review wellicht een aardige aanzet. Het lezen van deze drie boeken is overigens niet noodzakelijk om dit boek te lezen. Het boek Online invloed is namelijk niet alleen heel vlot maar ook zeer toegankelijk geschreven. Men doorloopt alle stappen van online methoden en technieken en plaatst daarop de gedragspsychologie. Dit alles mondt uit in een heel praktisch boek. Alle elementen van online komen apart aan bod en worden uitvoerig beschreven aan de hand van gedragspsychologie.
Het boek is zoals gezegd bijzonder toegankelijk, dus ook de niet online kenner zal er zijn weg in vinden. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een paragraaf over wat moet je onthouden en een paragraaf over wat je kunt doen. Ten slotte volgt er meestal een korte samenvatting. De ervaring van de auteurs spat van het boek af. De tips zijn begrijpelijk gemaakt en de meeste zijn direct toepasbaar. Tijdens het lezen worden de fouten die op nogal wat websites en online berichten gemaakt worden direct duidelijk. Je ziet ook gelijk hoe makkelijk deze fouten te voorkomen zijn om de effectiviteit van de online inspanningen te vergroten.
Dit boek is een aanrader voor iedereen die op welke wijze dan ook een verantwoordelijkheid heeft in het online spectrum. Iedereen zal daarna komen tot aanpassingen die de effectiviteit verhogen. Een prima investering dus.
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.