Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Innoveren met creativiteit

Kun je innoveren zónder creativiteit, was mijn eerste reactie op de titel 'Innoveren met creativiteit' van Marion Debruyne. Deze vraag deed me realiseren dat ik een definitie van innoveren hanteer waarbij de twee begrippen nauw verbonden zijn. Ik was benieuwd wat Marion Debruyne hierover te zeggen heeft, zeker gezien het feit dat dit boek een 'praktijkboek' wordt genoemd. Dit boek is een in een serie van vier praktijkboeken gebaseerd op onderzoek van Flanders District of Creativity Kenniscentrum van de Vlerick Leuven Gent Management School. Met dit boek, nog geen 130 pagina's en herkenbaar aan de witte kaft, wordt academisch onderzoek omgezet in praktische tips.

Carla Verwijs | 21 december 2009

'Innoveren met creativiteit' is opgebouwd uit drie delen. Deel 1, genaamd 'R&D voorbij', behandelt het innovatieproces. Voor het krijgen van inspiratie en het vinden van nieuwe inspiratiebronnen, zult u steeds vaker buiten uw organisatie moeten kijken. Er is veel kennis elders aanwezig, bijvoorbeeld bij universiteiten. Een probleem in veel bedrijven echter is het 'not invented here' syndroom, waardoor kennis van buitenaf niet in de organisatie wordt geaccepteerd. Innovatie is een proces dat gemanaged kan worden. De metafoor van een trechter is hier van toepassing: u heeft veel ideeën nodig en zult deze vervolgens moeten filteren om de potentieel succesvolle eruit te halen. U moet hierbij niet bang zijn de stekker uit een project te halen, mocht het minder succesvol zijn dan u van tevoren had gedacht. De laatste stap in het innovatieproces is het product naar de markt brengen. Hierbij moet u er rekening mee houden hoe uw doelgroep staat tegenover vernieuwing in het algemeen en wat de houding is ten opzichte van de productcategorie. In 'Het product voorbij', deel 2 van het boek, behandelt Debruyne de relatie van innovatie met het businessmodel. Productinnovatie is tegenwoordig niet genoeg om het hoofd boven water te houden. Er zijn veel voorbeelden van bedrijven die laten zien dat ze innoveren door op een andere manier zaken te doen. Ikea, Amazon en Dell zijn zo een paar bedrijven die een innovatief businessmodel hanteren. Het is mogelijk om in elk onderdeel van de waardeketen te innoveren. Facetten van businessmodelinnovatie zijn: anders naar klantwaarde kijken, een nieuwe markt aanboren, een andere weg naar de markt nemen en concurrentiële evenwichten doorbreken. Deel 3 ten slotte gaat in op de creatieve sector, 'De industrie voorbij'. De creatieve sector, zoals de mode-industrie, kan als inspiratiebron dienen. In dit deel staan veel voorbeelden van bedrijven die innovatief zijn in hun aanpak. 'Innoveren met creativiteit' biedt een mooie afwisseling van informatie over innovatie, voorbeelden uit de praktijk, praktische tips, do's and don'ts, een paar zelftests. Het boek ziet er door de plaatjes en de frisse vormgeving leuk uit. Door het taalgebruik is het soms duidelijk dat de auteur een Vlaamse is, maar het stoorde mij niet. Paradoxaal genoeg heeft 'Innoveren met creativiteit' me laten zien dat innoveren ook zonder creativiteit mogelijk is. Dit boek is gericht op een publiek dat nog niet veel over innovatie heeft gelezen en inspiratie wil opdoen. Ik denk wel dat de inhoud te beknopt is om er echt mee aan de slag te kunnen. Een leuke introductie in het onderwerp innovatie, dat het voornamelijk door de afwisseling interessant maakt voor lezers die niet van lange stukken tekst houden.

Over Carla Verwijs

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden