Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Feedback is een cadeautje

Waarom denken wij dat we gelijk hebben als wij feedback geven, terwijl het vaak verkeerd voelt als wij feedback krijgen. Wees eens eerlijk: we vragen vaak om feedback, maar we zijn tegelijkertijd bang om het te ontvangen. Terwijl het zoveel voordelen heeft als je er op de goede manier mee omgaat. Feedback ontvangen, een bijzonder fenomeen dat nu voor het eerst in 430 pagina’s van alle kanten wordt belicht door de auteurs Douglas Stone en Sheila Heen in hun boek ‘Feedback is een cadeautje’.

Peter Streefkerk | 12 mei 2015
Hoe moeilijk kan het zijn? Wat is feedback? Dat is alle informatie die je over jezelf ontvangt. Waarom vinden wij feedback ontvangen zo moeilijk? Niet de positieve feedback, die absorberen we maar wat graag. Alleen bij te veel positieve feedback gaat het een beetje schuren. Nee, het gaat om de negatieve feedback die ons verwart, boos of zenuwachtig maakt of kleineert. Één op de vier mensen is zelfs bang om feedback te ontvangen. We zijn niet in staat om positieve en negatieve feedback op zijn juiste waarde in te schatten. We laten daardoor vaak kansen onbenut om van dat commentaar iets te leren. Zogezegd ontnemen we onszelf de kans een volgende stap te maken in onze ontwikkeling. Als ik toch feedback mag geven De structuur van het boek is helder en leidt je als vanzelf door de theorie en praktijk van feedback. Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek van beide auteurs, waarnaar ook verwezen wordt in de uitgebreide voetnoten aan het eind van het boek, denk je in eerste instantie dat er ontelbare manieren zijn waarop je kunt reageren op feedback. Dat blijkt niet zo te zijn. Er zijn maar drie feedbacktriggers: waarheidstriggers, relatietriggers en identiteitstriggers. Elke groep triggers kent een aantal manieren om daarmee om te gaan. Feedback ontvangen is een vaardigheid, geen aangeboren eigenschap. Feedback ontvangen kun je dus leren. Altijd wel voorbeelden die je herkent Het boek loopt over van de voorbeelden. Een groot voordeel daarvan is dat er altijd wel een paar voorbeelden zijn die je bekend voorkomen. Voorbeelden uit je zakelijke leven en voorbeelden uit je privéleven. Ze zetten je aan het denken, dat is het mooie van dit boek. Ongemerkt ben je een groot deel van je tijd bezig met feedback in allerlei vormen. De vraag is nu of je van onbewust onbekwaam een stap kunt maken via bewust onbekwaam naar bewust bekwaam feedback geven en ontvangen aan de hand van dit boek. Laat die druk ogende Amerikaanse omslag je niet afschrikken. Een omslag met een knipoog en visueel opvallend genoeg om je aandacht als lezer te trekken. ‘Feedback is een cadeautje’ is een waardevol boek en een verrijking van en voor je leven. Zowel zakelijk als privé. Het is zeer praktisch en het leest gemakkelijk weg. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting, waarmee ook de luie lezer op zijn wenken wordt bediend. Met de al aangegeven 430 pagina’s is dit een boek dat niet in je kast mag ontbreken. Als ik zo vrij mag zijn jou als lezer deze feedback te geven.
Over Peter Streefkerk

Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden