Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Triple Value Leadership - ‘Rijk aan modellen en handvatten’

Er verschijnen de laatste jaren veel boeken over leiderschap en organisatieverandering. En gelukkig ook steeds meer over praktische manieren om dat aan te pakken en vorm te geven. Het boek ‘Triple Value Leadership’ van Sander Tideman is zo’n verrijking in dat spectrum.

Jos Groen | 26 januari 2024 | 4-6 minuten leestijd

De ondertitel ‘hoe je een écht duurzame organisatie bouwt die waarde levert voor mens, markt en maatschappij’ geeft de insteek van Triple Value Leadership goed weer. Het doel van Tideman was een praktische methode voor het bedrijfsleiderschap te ontwikkelen. Een methode die de dimensies van leiderschap, strategie en performance omvat, waardoor je het verschil maakt door te kiezen voor de duurzame insteek. Dat uitgangspunt inspireert.

Transitie

In mijn laatste rol als eindverantwoordelijke heb ik een transformatie gefaciliteerd van een situatie die als problematisch werd ervaren in een organisatie die duurzaam succesvol bleek. Gedurende die transitie ging het in de kern over openheid en vertrouwen, waardoor de inzet van menskracht en de focus op het behalen van winst weer met elkaar in balans kwamen. Daardoor ontstonden prachtige resultaten. In dezelfde lijn reikt Tideman perspectieven en manieren aan die je hierin op weg helpen. Tevens reikt Tideman zes kwalitatieve handvatten aan voor leiderschap en managementteams in die veranderende omgevingen, die ik herken uit mijn eigen praktijk.

Inmiddels ondersteun ik leiders en managementteams bij het groen in gaan. Daarin staat bewustwording van de kansen in ogenschijnlijk belemmerende en verouderde paradigma’s centraal. Dat werkt van binnenuit, met focus op menskracht. 

Businessparadigma

Bij het lezen van de inleiding door Tideman werd ik vrolijk van de uitvoerig beargumenteerde constatering dat in veel organisaties verouderde manieren van denken en doen worden gebruikt. In het huidige businessparadigma houden we krampachtig vast aan overtuigingen, leiderschapsstijlen, strategieën, gevestigde belangen en prestatiemodellen die in het verleden misschien hebben gewerkt, maar niet langer geschikt zijn voor de wereld van vandaag. De wereld is veranderd. Het is tijd voor een écht duurzame aanpak. Dit wordt kracht bijgezet door een hele serie aanbevelingen voor het gedachtengoed van Tideman in het kader van Triple Value Leadership.

Triple Value Leadership kent drie delen die je in de volgorde waarom, wat en hoe meenemen in het belang van het centraal zetten van duurzaamheid in het businessmodel.

System – Organisation – Self

Ten eerste beschrijft Tideman onderzoek en uitkomsten over hoe de noodzakelijke duurzaamheidsinspanningen haaks staan op de huidige businessmodellen. Dit doet hij kundig door je mee te nemen in de spanning tussen de driehoek van groei en de cirkel van duurzaamheid. Hierin kun je kijken op drie onderling samenhangende niveaus, wat hij samenvat als SOS (System – Organisation – Self):

- Het grotere economische systeem;
- Bedrijfsorganisaties;
- Persoonlijke overtuigingen.

Aan het eind van het eerste deel voegt hij een fundamenteel inzicht over de verschuivende wetenschap toe. Namelijk dat we van wereldbeeld overstappen van materieel benutten en uitputten overstappen naar een alternatief en nauwkeuriger wereldbeeld op het gebied van levende systemen. Dat betekent een fundamenteel andere manier van kijken en handelen naar de systeem, organisatie en zelfbeeld met als kern-gezondheid. Dat is in zichzelf namelijk duurzaam. Daarbij koppelt hij de zes levensprincipes aan de drie SOS-niveaus, waardoor een geïntegreerd beeld ontstaat.

Triple Value Creatie

In het tweede deel neemt Tideman je mee in een interessante andere manier van kijken en handelen, waardoor het bedrijfsleven zich richting echte duurzaamheid kan ontwikkelen. In dit deel krijg je een sterk en nauwkeurig beeld van Triple Value Creatie. Vanuit dat model wordt duidelijk wat bedrijven kunnen doen om duurzame waarde te creëren voor mens, markt en maatschappij. De nadruk ligt meer op begrip van de onderliggende overtuigingen. Namelijk dat duurzaamheid geen kostenpost is en een energieslurpende activiteit is, maar een gezonde bron van economische en maatschappelijke waarde. Het is krachtig dat het model en haar effect kan worden gemeten, waardoor het een sterk instrument wordt om verandering te faciliteren.

Six mindset model

Daarna neemt Tideman je mee in wat de toepassing van het TVC-model vraagt van de leiders en management. Hij slaat daarin een brug door de zes beginselen van het leven te koppelen aan zes archetypen in leiderschap: De wijze, de bewaker, de verbinder, de ziener, de strijder en de ontdekker. Daarbij introduceert hij nog een model – het six mindset model – een model wat tot de verbeelding spreekt en herkenbaar is in praktijksituaties. Daarin gaat hij in op zowel de krachtige zijde van het licht en de emotionele schaduwzijde. Dat werkt verhelderend om te beseffen dat er een verschuiving nodig is van cognitief gedreven leiderschap naar innerlijk leiderschap om de weerstanden in de overgang van het paradigma te overwinnen.

Ter afsluiting neemt Tideman je mee in de toepassing van het model als ankerpunt voor het ontwikkelen van een duurzame strategie, de vorming van een duurzame cultuur en topteams die de verandering in bedrijven moeten doorvoeren.

Empathie

In dit boek komt een mengeling van wetenschap, praktijk, inzicht, filosofie en een vleugje spiritualiteit voorbij. En een hele serie verschillende modellen. Ik merk in het lezen dat er heel vaak een verband wordt gelegd met het feit dat de organisatie of leider iets moet. Dat is positief bedoeld, maar dat had wat mij betreft met meer empathie voor de lezer verpakt mogen worden. Daarmee doel ik op het veelvuldige gebruik van de term ‘moeten’, terwijl verandering van binnenuit vooral over ‘willen’ gaat. De praktijkvoorbeelden hadden voor mij daarom meer vanuit het persoonlijke perspectief van de schrijver aangereikt mogen worden. Dat spreekt aan en beklijft.

Los daarvan is Triple Value Leadership zeer compleet, rijk aan modellen en praktische handvatten om de beweging naar echt duurzaam ondernemen in te zetten. Je proeft dat Tideman met dit boek bij wil dragen aan een betere wereld. Want, als we de tips van Tideman ter harte nemen en het echt gaan doen, zal een revolutie op gang komen in de manier waarop we duurzaamheid en business samen laten werken aan een prachtige toekomst.

Over Jos Groen

Jos Groen heeft jarenlange ervaring in uiteenlopende managementfuncties. Sinds 2021 is hij zelfstandig gevestigd als praktijkexpert in organisatietransformatie. Hij gelooft dat investeren in openheid en menskracht hand in hand gaat met goede resultaten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden