Er zijn eigenlijk maar weinig redenen waarom ik dit spannend vind. De belangrijkste reden is dat ik het heel erg goed wil doen. De gedachte hierachter is immers dat je maar 1 kans hebt om je verhaal te doen. Dus vervolgens maakte ik mij heel lang erg druk om de inhoud, en probeerde ik zoveel mogelijke informatie te delen. Om te merken dat mijn toehoorder ergens onderweg afhaakte.
Introvert
Naast de inhoud was ik vooral ook bezig met hoe ik overkwam. Stotter ik niet te veel, hoeveel eh’s laat ik vallen, en zeg ik wel de goede dingen. En zeg ik de dingen goed zoals ik ze uit mijn hoofd heb geleerd. Geloof me, dat is een beste uitdaging voor een introvert…
Uiteindelijk heb ik het pitchen aardig onder de knie. Door heel veel pitches van anderen te luisteren, en vooral ook door het heel veel zelf te doen, en elke keer weer bij te sturen. Om vervolgens het boek van Ralf Fleuren tegen te komen. In Pitchen met Power geeft hij een heel simpele structuur waarmee je je pitch vorm kunt geven. In vijf stappen geeft hij de handvatten voor een opbouw die kort en bondig een heldere boodschap overbrengt.
Doelgroepen
Maar waarvoor eigenlijk? Ralf maakt vanaf het begin duidelijk dat er geen standaardpitch bestaat. Het doel van de pitch kan verschillen, en de doelgroep. Zo zal een ondernemerspitch om geld op te halen bij investeerders heel anders zijn dan het pitchen van een product aan een klant, of het pitchen van jezelf bij een potentiële werkgever. Daarnaast is niet elke toehoorder op zoek naar een oplossing voor hetzelfde probleem, dus ook binnen de doelgroep kan de inhoud van je pitch verschillen.
Kapstok
Door het volgen van een vaste structuur creëer je voor jezelf echter wel een houvast. Door een vaste structuur als kapstok te gebruiken hoef je minder na te denken over de stappen in het verhaal dat je vertelt. Wat er voor zorgt dat je met je aandacht bij je toehoorder kunt zijn, in plaats van je ingestudeerde verhaal. Want, zo stelt Ralf Fleuren, alleen vanuit de verbinding met je publiek kun je mensen in beweging zetten. Om te investeren, je product af te nemen, of om een vervolgafspraak te plannen waarin je uitgebreider kunt vertellen.
De eenvoud van de structuur die in Pitchen met Power wordt aangereikt, aangevuld met voorbeelden, interviews en een goede onderbouwing, maakt het een krachtig handboek voor iedereen die te maken krijgt met één of andere vorm van pitchen. Natuurlijk ben je er daarmee nog niet, je zult vooral veel moeten oefenen en feedback moeten ophalen om de puntjes op de i te zetten. Maar deze methode versnelt wel bij het onder de knie krijgen. Het had mij veel tijd gescheeld als ik het niet zelf uit had hoeven vinden, ik had het graag eerder gelezen.
Over Roy van den Anker
Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.