Het Handboek AI voor marketing & groei presenteert zich als een hybride management- en leerboek. De eerste drie hoofdstukken richten zich op managementaspecten, waaronder een inleiding over AI, de toepassing ervan in marketing, en een maturiteitsscan voor organisaties die met AI willen werken. De daaropvolgende vier hoofdstukken behandelen concrete toepassingen met praktijkvoorbeelden van generatieve AI voor beeld en tekst, AI voor de klantenservice en in het onderwijs. Hoewel het goed is om klantenservice te zien in een boek over marketing, lijkt het hoofdstuk over onderwijs enigszins losstaand.
Hybride handboek
Het boek, gepromoot als een hybride handboek met digitale bijlagen, verwijst frequent naar video's op de bijbehorende website. Deze hybride aanpak roept bij mij een dubbel gevoel op. Boeken zijn doorgaans statisch, terwijl AI en tools zich snel ontwikkelen. Het boek bevat informatie met een kortere houdbaarheidsdatum, niet handig in de snel veranderende wereld van AI.
Er worden bijvoorbeeld gedetailleerde beschrijvingen gegeven van het gebruik van specifieke tools, zoals Zapier voor het maken van een chatbot voor klantenservice. Organisaties die voor andere tools kiezen dan Zapier hebben sowieso niet veel aan een stappenplan. En voor wie dat wel doet is het te hopen dat de stappen in het boek niet achterhaald zijn op het moment dat je ermee aan de slag gaat.
Dergelijke stappenplannen maken de tekst kortom onnodig langdradig. Mijn idee zou zijn die op de ondersteunende website te plaatsen om veroudering te voorkomen. Het hoofdstuk over klantenservice biedt al een globaal stappenplan voor conversational AI, daar verwijzen naar de website voor specifieke software-uitwerkingen was voldoende geweest.
Twee doelgroepen
Het boek lijkt twee doelgroepen te willen inspireren: een doelgroep die de organisatie wil aanpassen aan AI-veranderingen, en een doelgroep die met beschikbare tools wil werken. De stappenplannen zijn er voor de uitvoerende doelgroep, terwijl andere delen zich meer op management richten. Die tweedeling kan mogelijk lezers afschrikken.
Wat ik nadrukkelijk mis in het boek is meer diepgang op de kanttekeningen bij AI. Of het nu gaat om ethische kwesties die slechts sporadisch worden aangestipt of het risico van fouten die AI met zich meebrengt. Generatieve AI bedenkt in teksten informatie die niet klopt (hallucineren genoemd) of bij beelden krijgen handen te veel vingers.
Het boek geeft aan dat AI kan worden gebruikt voor redactionele taken, maar geeft geen duidelijkheid over of dit in de praktijk is toegepast. Een grondige redactieslag had sowieso de herhalingen en het aantal schrijffouten kunnen verminderen.
Als informatief naslagwerk beoordeel ik Handboek AI voor marketing & groei positief, ondanks mijn kritische noten. In combinatie met de website biedt het boek een goede introductie tot AI en marketing. De gedetailleerde inhoud maakt het mogelijk om na de introductie daadwerkelijk met verschillende tools aan de slag te gaan.
Zo heb ik ideeën opgedaan voor een van mijn nevenfuncties in de culturele sector en kan ik teruggrijpen op het boek als ik met de ideeën aan de slag ga.
De oorspronkelijke versie van de recensie is te lezen op deze pagina.
Over Hans Kardol
Hans Kardol is als consultant verbonden aan Cvision. Cvision is gespecialiseerd in de inrichting en optimalisatie van Customer Care omgevingen op het snijvlak van uw organisatie en uw markt/doelgroep. Kardol verzorgt adviestrajecten voor opzet en inrichting klantenserviceomgevingen en hij coacht en traint mensen voor een betere dienstverlening. Daarnaast heeft hij een blog over zijn vak.