Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Verandermanagement Het dodo-effect - Over gedragsverandering in organisaties
Het dodo-effect - Over gedragsverandering in organisaties
Gyuri Vergouw

Gyuri Vergouw is econoom, organisatieadviseur en toezichthouder. Hij is actief als managementconsultant en is een veelgevraagd spreker over managementvraagstukken in binnen- en buitenland. Vergouw heeft vele artikelen over management en het adviesvak gepubliceerd en is sinds 1997 als hoofdredacteur verbonden aan ManagementSite.nl.

Meer over Gyuri Vergouw
Gyuri Vergouw: ‘Managementconcepten bieden hoop, inspiratie, maar zelden oplossingen’ Hans van der Klis 22 augustus 2016 Ooit was Gyuri Vergouw een groot aanhanger van de Balanced Scorecard, maar de laatste tien jaar is hij steeds meer tot de overtuiging gekomen dat problemen binnen organisaties voornamelijk zijn terug te voeren op menselijk gedrag. In zijn nieuwe boek, Het Dodo-effect, heeft hij de beste stukken die hij daarover schreef gebundeld. Lees het volledige artikel
Gyuri Vergouw

Het dodo-effect - Over gedragsverandering in organisaties

Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789024403851
12 stemmen
10
Voormalig top 10Totaal 6 dagen
Voormalig top 100Totaal 163 dagen
Paperback | NL € 29,75 E-book | NL € 23,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
29,75
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Recensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Mensen zijn vreemde wezens, maar we lijken onszelf in gekte en irrationaliteit te overtreffen als we samenkomen in organisaties.

Terwijl wereldwijd wordt gezocht naar oprecht leiderschap, zien we in de media regelmatig dat leiders en managers er vooral op zijn gericht de eigen positie te versterken. Dat leidt tot zowel bewust als onbewust afwijkend gedrag dat ons blijft verbazen. Soms met positieve, maar vaker met grote negatieve gevolgen voor organisaties en de medewerkers.

Dit boek biedt een bonte verzameling van menselijk gedrag in al zijn facetten, van klokkenluiders tot het dodo-effect en van injaloetitis tot de trivialiteitswet van Parkinson. Vaak herkenbaar, soms pijnlijk, af en toe hilarisch, maar gelukkig ook met oplossingen vanuit de dagelijkse praktijk. Dit maakt gedragsverandering binnen organisaties, gericht op leiders en medewerkers met oprechte intenties, grijpbaar en concreet.

'Het dodo-effect' is een eyeopener voor managers, consultants en iedereen die zich regelmatig binnen organisaties beweegt.

Trefwoorden

veranderen   gedragsverandering   gedragsmanagement   organisatiecultuur   leiderschap   onderstroom   bovenstroom   management   gedragskunde   organisatiepsychologie   groepsdenken   verandermanagement   organisatie   tegenspraak   commitment   angstcultuur   praktijktheorie   vooroordelen   groepsdynamiek   irrationeel gedrag   machtsspelletjes   gedragseconomie   zonnekoningengedrag   organisatierot   generatiemanagement   injaloetitis   vergadercultuur   psychologie   dodo-effect   projectmanagement  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024403851
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:184
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:14-9-2016
Hoofdrubriek:Verandermanagement

Expertrecensies (5)

recensie
Het dodo-effect - Over gedragsverandering in organisaties
Sjors van Leeuwen | 19 oktober 2016
Mensen zijn vreemde wezens. Dat zien we iedere dag om ons heen. In organisaties leidt dat tot een bonte verzameling van menselijk gedrag dat vaak irrationeel, onbewust en zelfzuchtig is. Juist deze onzichtbare onderstroom, waar emoties hoogtij vieren, bepaalt volgens Gyuri Vergouw in het Dodo effect voor een belangrijk deel het succes van organisaties.
Lees verder
recensie
Het Dodo-effect
Henny Portman | 12 oktober 2016
Gyuri Vergouw neemt de lezer mee in zijn boek ‘Het dodo effect. Over gedragsverandering in organisaties’ naar het ‘onzichtbare deel’ van de organisatie, ook wel de onderstroom genoemd en hoe deze onderstroom de gewenste veranderingen kan beïnvloeden.
Lees verder
recensie
Management Summaries - Het Dodo-effect
Hans van der Klis | 24 september 2016
Het Dodo-effect van Gyuri Vergouw laat zich het best lezen als een fenomenologie van de irrationele gedragingen binnen organisaties. Zoals Vergouw terecht stelt, is er relatief weinig aandacht voor de onzichtbare aspecten van het menselijk functioneren binnen organisaties, oftewel de onderstroom.
Lees verder
recensie
Management Summaries - Het dodo-effect
Hans van der Klis | 4 augustus 2016
Het Dodo-effect van Gyuri Vergouw laat zich het best lezen als een fenomenologie van de irrationele gedragingen binnen organisaties. Zoals Vergouw terecht stelt, is er relatief weinig aandacht voor de onzichtbare aspecten van het menselijk functioneren binnen organisaties, oftewel de onderstroom.
Lees verder
recensie
Het dodo-effect
Nico Jong | 1 juni 2016
Organisaties lijken te bestaan uit zichtbare, logische en rationele activiteiten en processen. Echter, iedereen die er werkt weet dat er ook onzichtbare, onlogische, irrationele en emotionele aspecten zijn.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
12 stemmen
9
1
1
1
0
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (2)

interview
Gyuri Vergouw: ‘Managementconcepten bieden hoop, inspiratie, maar zelden oplossingen’
Hans van der Klis 22 augustus 2016 Ooit was Gyuri Vergouw een groot aanhanger van de Balanced Scorecard, maar de laatste tien jaar is hij steeds meer tot de overtuiging gekomen dat problemen binnen organisaties voornamelijk zijn terug te voeren op menselijk gedrag. In zijn nieuwe boek, Het Dodo-effect, heeft hij de beste stukken die hij daarover schreef gebundeld.
Artikel lezen
preview
Preview - Het dodo-effect - Over gedragsverandering in organisaties
Gyuri Vergouw 15 december 2015 In Het dodo-effect heeft Gyuri Vergouw zowel zijn eigen ervaringen als de wetenschappelijke verklaringen, de actualiteit en oplossingen opgenomen die managers een spiegel bieden op afwijkend gedrag van anderen, maar ook op hun (onbewuste) eigen gedrag. In zijn preview neemt Vergouw ons mee langs de 5 kernbegrippen in zijn boek.
Artikel lezen

Over Gyuri Vergouw

Gyuri Vergouw is econoom, organisatieadviseur en toezichthouder. Hij is actief als managementconsultant en is een veelgevraagd spreker over managementvraagstukken in binnen- en buitenland. Vergouw heeft vele artikelen over management en het adviesvak gepubliceerd en is sinds 1997 als hoofdredacteur verbonden aan ManagementSite.nl.

Andere boeken door Gyuri Vergouw

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Proloog

1. De hofhouding
-De zonnekoning
-De hofnar
-De klokkenluider
-Roofridders en frontsoldaten

2. Oorlog en vrede
-Injaloetitis
-Angstcultuur
-De generatiekloof
-Rouwverwerking
-Organisatierot

3. De onzichtbare organisatie
-De Abilene-paradox
-De trivaliteitswet van Parkinson
-De paradox van Cobb
-Het Acapulco-syndroom

4. Trots en vooroordeel
-Het George Clooney-effect
-De voorkeur voor bevestiging
-De commitmentillusie
-Het dodo-effect

Epiloog
Literatuur
Over de auteur

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Stalen zenuwen
    Ger Post
    Stalen zenuwen
    € 22,00
  • Aanstekelijk veranderen
    Jeroen Busscher
    Aanstekelijk veranderen
    € 22,99
  • De Hollandse School van Veranderen
    Ber Damen
    De Hollandse School van Veranderen
    € 32,16
  • Het labyrint van de ziel
    Gyuri Vergouw
    Het labyrint van de ziel
    € 24,95
  • De managementmonologen
    Gyuri Vergouw
    De managementmonologen
    € 29,95
  • Voedingsmythes
    Martijn Katan
    Voedingsmythes
    € 15,00

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het dodo-effect - Over gedragsverandering in organisaties

        Het dodo-effect - Over gedragsverandering in organisaties
        Gyuri Vergouw
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Het dodo-effect - Over gedragsverandering in organisaties

        Verwijder uw beoordeling